Radoslav Milenković: Čarolija “prvog puta”

Izvor: Scandal.rs, 12.Feb.2016, 21:45   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Radoslav Milenković: Čarolija “prvog puta”

Zbog devedeset predstava koja je režirao. Zbog šezdeset uloga koje su prošle kroz njega. Zbog sjajnih monologa. I zbog hrabrosti. Sreli smo se nakon predstave “Bogojavljenska noć” upravo sa Radoslavom Milenkovićem.

Da li ste nekada u životu bili nasamareni kao što je to vaš lik u “Bogojavljenjskoj noći”?

Ono što je za mene važno u ulozi Malvolija jeste to da mogu da zamislim da me neko tako nasamari. To nije pitanje inteligencije već zaljubljenosti. >> Pročitaj celu vest na sajtu Scandal.rs << Kada voliš tako kako voli Malvolio, onda si zaslepljen i živiš u iluzijama. Iskusio sam to u životu, osećanja ponesenosti i spremnosti da se poveruje u sve, toga je bilo i to smatram Božjim blagoslovom.

Na kraju predstave ljubavna sreća se nalazi utroje. Da li je ljubavna sreća udvoje uopšte moguća?

Ta “trojka” kojom se razrešava naša predstava, po uvrenju reditelja jedini je način na koji likovi mogu biti srećni ili bar veruju u to. Tema je želja da se voli i bude voljen i na šta smo sve spremni kada volimo. Ne znamo kako se završio hepiend između to troje iz naše predstave… Verovatno u patnji i gubitku, kao što to u ljubavnim pričama obično i biva. Kao svaka ljubav na svetu. Ne znam da li neko ima u iskustvu ljubav koja je srećna od početka do kraja. To nam obećavaju u bajkama. Srećna ljubav nema dramski potencijal. Ali borba da se ljubav zadobije i zadrži, za čoveka je (pa samim tim i za pozorište) mnogo važnija i interesantnija. U harmoničnoj ljubavi ništa ne otkrivamo o sebi a ne verujem ni da je moguća. Šekspir je o toj dimenziji ljubavi rekao skoro sve u svom genijalnom stihu: „Od novog jada, stara bol će proći“.

Sa 60 glumačkih i 90 rediteljskih premijera, da li je teško da budete u ulozi glumca i “slušate” reditelja?

Nemam taj problem i siguran sam da ga ni reditelji sa kojim sam radio nisu imali sa mnom. Ako igram ulogu u nekoj predstavi, ne može mi pomoći da je sagledavam iz pozicije reditelja. To su dve različite profesije, dve zasebne i međusobno drugačije umetnosti. Važno je da dobro razumemo ko šta radi, kakav je smisao svega toga, postići ubedljivost na sceni, šta je čija uloga u pravljenju predstave i da se svako posvećeno bavi svojim zadatkom. Ne valja, kako kaže narod: mnogo babica, kilavo dete. Ne valja ni da nema babice… Dobro je kad je dobra babica, uliva sigurnost. Kad prođete sa Dejanom Mijačem i Egonom Savinom kroz Šekspira, to je dragaoceno iskustvo, to ne može da se kupi. Ipak, iskustvo mi govori da nema reditelja koji može od beznačajanog komada da napravi značajnu predstavu. Aca Popović je svojevremeno dao recept kako se pravi velika pozorišna predstava: morate imati dobrog pisca, jako dobar komad, vrsnog reditelja i da se skupe najbolji glumci… pa i onda – ako bog da. Neizvesno je šta nas čeka na kraju svakog procesa… A igranje… Igranje nije puko ponavljanje, to je uvek stvaranje iznova. I to je dobro. Svaka predstava je “prvi put”. To je najveća i neizreciva prednost. I činjenica da uvek ponovo moramo da to napravimo, ta je čarolija „prvog puta“ ugrađena u suštinu glumčeve umetnosti… To je neuhvatljivo: vi ste nešto gledali, mi smo nešto igrali, to je neka vrtoglavica, dim… Ne dešava se stalno u punom kapacitetu ali dostizanje tog vertiga nam je naum, ideal… tome težimo.

Šta mislite o mjuzikl kao načinu prenošenja poruke i kakva su vam iskustva sa Spamelotom koji ste režirali?

Radio sam već jedan mjuzikl u Mađarskoj, Volterovog “Kandida”. Mjuzikl ima sreću da je popularan i da ljudi vole da gledaju na sceni priču sa pevanjem i plesanjem. Ali, bez obzira na zabavnost žanra, veliki mjuzikli su zasnovani na važnoj temi. Spamelot ni tada kada je nastao ni sada nije samo razbibriga, već duboko sagledavanje ljudske prirode i naše savremenosti kroz uloge srednjovekovnih vitezova. U redu je da neko na mjuzikl ide da bi se zabavio i smejao kao dete, ali verujem da u toj montipajtonovskoj priči neće moći da ne vidi i nešto više, tu ozbiljnu i mnogoslojnu geologiju ljudske prirode i društva.

Kako veliki raspon glumačkih iskustava utiče na emotivni dijapazon u vašem ličnom životu?

Naša je umetnost igra, ne kao isprazna razbigriga, već prostor mnogih znanja, slobode i zanosa, samozaborava. Šta mi u pozorištu radimo? Jedno genijalno i nedokučivo delo pokušavamo da prenesemo vama u publici igrajući priču koju to delo priča. Da bi ta igra uspela, mi moramo najpre dobro da razumemo a zatim uz pomoć našeg talenta i veština da to ubedljivo iskombinujemo kao ubedljivu i uzbudljivu scensku stvarnost, kako biste mogli da poverujete u ono što gledate, kako bi doprlo do vaših čula, razuma, srca… Baš onako kako to čini svaka “stvarna” stvarnost. Da bismo se razlikovali od rutinera iz “okamenjenih” predstava moramo da osvojimo dodatni sloj – kompromitovanje. Mi se svesno potčinjavamo zadatku zanata i zalažemo svoje telo, čitavu svoju psihofiziku činu igre koji se dešava pred vama, verujući da smisao svemu tome daje pre svega genijalnost pisca. Razlog je piščeva misao, svrha je gledaočev doživljaj. Gledalac koji na predstavi oseti i sazna istinu dela koje prikazujemo i sudbine ljudi koje igramo, otići će kući osetljiviji i bolji.

Ali, sa tim fenomenom, od svih iskustava vezanih za svet i život likova, ja ne mogu ništa da “prepišem” u svom privatnom životu. Iskustvo igranja mnogih uloga ne odražava se direktno na moj privatni život. Odražava se samo utoliko što što me bogati u razumevanju ljudske prirode. Ali to što ja verujem da sam razumeo imaginarnu ličnost, na primer večerašnjeg Malvolia, može mi pomoći da bolje i dublje razumem nekog drugog čoveka, ali ne utiče na naš razgovor, ovde i sada.

U čemu je smisao pozorišta danas?

Uopšte, jako je teško je reći čemu služi pozorište danas. Ono nije više u funkciji ni dvorske lude, ni plemenskog rituala, pa ni građanske zabave… Ali ono može da nam učini jasnijim naš život, može nam pomoći da razumemo svoj unutrašnji svet i svet u kome živimo. To je jedino što je preostalo pozorištu. Ali, to nije malo!

U radu sa studentima insistirate na pravu na pogrešivost?

Da, zalažem se za to, ali ta rečenica ima svoju fusnotu: pravo na grešku nas ne oslobađa odgovornosti. Greška je rezultat jednog pokušaja i ima smisla samo ako razumemo zašto je nešto pogrešno i ako nas nečemu uči U tom smislu, pravo na na grešku ne znači da možeš da radiš bilo šta. Najvažnije je šta naučiš iz svoje greške.

Ostatak teksta pročitajte ovde: Radoslav Milenković: Čarolija “prvog puta”

Nastavak na Scandal.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Scandal.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Scandal.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.