“Quantum of the Seas”, prvi “pametni brod” u floti Royal Caribbeana isplovio iz Southemptona!

Izvor: Svet, 01.Nov.2014, 18:44   (ažurirano 02.Apr.2020.)

“Quantum of the Seas”, prvi “pametni brod” u floti Royal Caribbeana isplovio iz Southemptona!

“Kompanije koje se bave krstarenjima lakše podnose finansijske krize i potrese na tržištima jer su u mogućnosti da svoje ‘hardvere’ izmeste u regione koji su u ekonomskom usponu!”, priča mi Arsen dok u jednom od barova ispijajući “Budweiser” iz limenih flaša čekamo da brod isplovi iz luke Southempton. Kada Evropa dođe u krizu oni svoje “hotele” iz Mediterana izmeste u vode Brazila, Kine ili Australije čija tržišta očekuju uspon i veliki porast broja turista >> Pročitaj celu vest na sajtu Svet << narednih godina.
Arsenova porodica već se punih 30 godina bavi organizacijom putovanja na brodovima, od trajekata do krstarenja širom sveta a vremenom su svoj biznis sa matične Slovenije proširili i na druge države regiona. Ima stručne odgovore na sva moja laička pitanja koja se tiču brodova i polovidbe.
Dok pričamo, visoka crnokosa konobarica, ispostaviće se Prijedorčanka, nudi nam još jednu turu. Ona je jedna od preko 100 članova osoblja (uglavnom konobara u restoranima i barovima) poreklom sa područja bivše Jugoslavije. Kapetan broda je Dubrovčanin – Srećko Ban. Proteklih godina svedoci smo pravog egzodusa mladića i devojaka, naročito iz Srbije – koji odlaze da rade na brodovima. Da dobrom su glasu kao veoma profesionalni, pedantni i čisti, svi govore engleski, umeju sa gostom da popričaju o hrani, vinu, destinacijama… Konobar na brodovima kompanija Royal Caribbean ili Celebrity može da zaradi mesečno i do 3.000 dolara (sa napojnicama) a kako su mu hrana i spavanje na brodu plaćeni, ako ne troši na kocku u lukama – najveći deo te sume može da mu ostane što ovaj poziv čini izuetno atraktivan za mlade u zemlji u kojoj je prosečna plata 350 eura. Zvuk sirena oglasio je da napuštamo luku Sauthampton, istu onu koju je pre nešto više od 102 godine napustio “Titanic” i otisnuo se na svoje prvo i poslednje putovanje.

102 godina ranije
SeaCity Museum u Sauthamptonu ima poseban deo posvećen “Titanicu” i njegovoj vezi sa ovim gradom. Od 897 članova posade “Titanica”, čak 2/3 bilo je iz Sauthemptona ili je živelo u njemu neposredno pred ukrcavanje. U sjajno organizovanoj postavci, nalaze se i naslovne strane novina od 16. aprila 1912. koje su u prvi mah javile da su svi na brodu na sigurnom i da su putnici spašeni zahvaljujući – telegrafu. Kada je vest o pravim razmerama tragedije stigla napokon u Sauthempton, gradom je zavladala panika, stotine porodica su zavijene u crno. Na kraju postavke, u improvizovanoj sudnici, posetioci muzeja mogu da prisustvuju “virtuelnom suđenju” napravljenom prema originalnim transkriptima suđenja iz maja 1912. koje je pokušalo da dođe do odgovora – ko su krivci za nesreću.
102 godine kasnije, čini se, da su sa savršenim sonarima, radarskom i satelitskom tehnologijom takve stvari danas nemoguće. Slučaj broda “Costa Concordia” nam, pak govori da je ljudski faktor koliko god savremeni brodovi bili “pametni” – i dalje presudan. Zato se pouzdajemo u sigurnu ruku i oštro oko našeg Dubrovčanina.

Izgradili Nemci, kuva Džejmi!
Par činjenica o novom Royalovom brodu koji zaista izgleda spektakularno, spolja i iznutra:
– Izgrađen je u brodogradilištu: Meyer Werft u Papenburgu u Nemačkoj a registrovan kao i svi Royalovi brodovi – u Nasauu na Bahamima.
– Quantum of the Seas porinut je oktobra 2014 a Anthem of the Seas, njegov “sestrinski brod” iz iste klase, zaploviće morima na proleće 2015.
– Težak je 168,666 tona, dugačak – 348 metara, 41 metar širok , gaz mu 8.5 metara a 22 čvora mu je brzina krstarenja. Poseduje 18 paluba, 16 liftova za goste, pokreću ga 4 turbine, svaka sa 4,694 konjske snage. Prima maksimalno 4,905 gostiju i 1,500 članova posade.
– Na brodu se nalazi 2,090 soba, od toga 1,571 sa balkonom, 148 sa prozorom i 375 unutrašnjih sa “virtuelnom balkonom” koji gostu daje sliku onoga što je trenutno napolju (more ili luka).
– Pored brojnih bazena, barova, restorana, kazina, pozoriša i ostalih sadržaja koje imaju i drugi brodovi – “Quantum” se razlikuje i po nekoliko novina:
- RipCord by iFly je simulator letenja koji uz pomoć “wind tunela” pruža posetiocima iskustvo slično lebdenju prilikom skoka sa padobranom. Nakon 5-minutnog demo-filma, dobili smo kobinezone, kacige, čepove za uši i burme su nam omotali izolir-trakom kako ne bi oštetili staklne zid. Bilo je zabavno gledati kod drugih grimase koje pravi snažan “udar vetra”, nešto manje zabavno kada se te grimase pojave na tvom licu. North Star kapsula podiže goste visoko iznad broda i daje im mogućnost spektakularnog pogleda na brod i pučinu!
Među brojnim restoranima na brodu, izdvaja se “Jamie’s Italian”, prvi restoran Džejmija Olivera na nekom brodu. Tu su i “American Icon Grill”, “Chic”, “Silk”, “The Grande”, “Coastal Kitchen”, “Wonderland”, “Chef’s Table”… Od prodavnica luksuznih brendova na brodu tu su Cartier, Kiehl’s, Bvlgari i Hublot.
Prvi put na nekom brodu prikazuje se i kompletan mjuzikl “Mamma Mia” inspirisan songovima grupe ABBA. Pravi “Las Vegas ugođaj” daje spektakl “StarWater” koji se svako veče prikazuje u prostoru “Two70” sa sjajnim panoramskim pogledom na pučinu od 270 stepeni. “StarWater” je kombinacija’robotske tehnologije i umetničkog performansa brojnih pevača i plesača na sceni. “Goddess” iz filma “Show Girls” deluje kao “Pepeljuga” u odnosu na ovo.

Frojd? Jel to neko od putnika?
Kada u filmu “Titanic” nakon tirade o veličini, snazi i “nepotopivosti” broda – mlada Rouz za večerom dobaci Brusu Ismeju, direktoru “White Star Line” kompanije koja je vlasnik broda: “Možda bi vas zanimalo šta o muškoj preokupaciji veličinom ima da kaže doktor Zigmund Frojd!” on začuđeno pogleda goste za stolom i kaže: “Frojd, ko je to? Neko od putnika?”
Fascinacije veličinom kada je reč o zgradama, brodovima ili avionima ne prestaju ni vek posle. Kada smo se 2005. u Njujorku ukrcali na “Queen Mary 2”, ponos britanskog “Cunarda” (naslednika “White Star Line”) – bio je to tada najveći brod na svetu. Posle je “Cunard” prodat američkom “Carnivalu” i ako je suditi po komentarima na blogovima – usluga na njegova tri broda “Queen Mary 2”, “Queen Elizabeth 2” i “Queen Victoria” znatno se pogoršala. Grci, nekada najveći brodari u Mediteranu potpuno su izbrisani sa scene kada je o krstarenjima reč i drže svega par malih kompanija koje saobraćaju između ostrva u Egejskom moru. Baksuzna italijanska “Costa” već godinama je vlasništvo “Carnivala” dok u rukama “mediteranskih pomorskih sila” ostala još samo kompanija MSC.
Back to “Quantum”. Na ovom dvodnevnom krstarenju – gosti na brodu su novinari, fotografi i turistički agenti iz Evrope. Za 10 dana “Quantum” će imati sličan promotivni kruz iz Njujorka za kolege iz SAD. Posle toga – odlazi za Šangaj. Brzorastuća kineska srednja klasa počela je da popunjava “rupe” na globalnoj turističkoj sceni stvorene dramatičnim padom broja američkih i zapadnoevropskih putnika u proteklih 6 godina.
Kada je o srpskom tržištu reč, primetan je skok u proteklih par godina. Iako nije došlo do skoka standarda građana, dogodila se “preraspodela putnika”, tačnije dobar deo turista koji su provodili 7 dana u istom hotelu u Grčkoj, Crnoj Gori ili Turskoj – često rizikujući loše vreme i izlažući se dodatnim troškovima – shvatio je da na krstarenjima ima sve pogodnosti 5* hotela sa all inclusive uslugom a pri tome svako jutro se budeći sa pogledom na novu luku.
Više informacija o krstarenjima na: www.krstarenja.rs
Autor: Robert Čoban

Nastavak na Svet...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Svet. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Svet. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.