Kovačević o Jat ervejzu: Stečaj je bolji

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 22.Apr.2010, 14:41   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kovačević o "Jat ervejzu": Stečaj je bolji

BEOGRAD - Namera države da osnuje novu aviokompaniju, koja bi trebalo da preuzme ulogu nacionalnog avioprevoznika, vrlo je rizičan poduhvat, izjavio je danas Tanjugu ekonomista Milan Kovačević ističući da bi za "Jat ervejz" bilo bolje da ode u stečaj, pa da se onda privatizuje.

"Možda je bolje da ('Jat ervejz') ode u stečaj, pa u stečaju bez duga neko da kupi ono što je preostalo i na taj način da se započne >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << uspešnije poslovanje te kompanije", kazao je Kovačević.

Preskupo putovanje na more

Miljković: Građanima važni bezbedni i jeftini letovi

Državni sekretar za vazdušni saobraćaj u Ministarstvu za infrastrukturu Miodrag Miljković izjavio je danas da je vlada donela odluku o osnivanju nove avio kompanije, jer je građanima važno da letovi budu bezbedni i jeftini.

Govoreći o osnivanju nove avio-kompanije, Miljković je izrazio očekivanje da će kroz proces dokapitalizacije biti obezbeđen strateški partner.

On je za RTS potvrdio da će biti raspisan tender da bi kompanija bila konkurentnija na tržištu i privukla investitore.

Državni sekretar za vazdušni saobraćaj je rekao da očekuje i nastavak pregovora sa turskom avio-kompanijom "Turkiš erlajns".

Miljković je podsetio da postoji obavezni depozit koji po Zakonu o vazdušnom saobraćaju, svaka aviokompanija koja želi da se bavi redovnim saobraćajem, mora da ima na računu, a ranije je najavio da je rok za osnivanje nove kompanije 75 dana.

Prema njegovim rečima, JAT će nastaviti da funkcioniše i deo radnika će preći u novu kompaniju, a oni koji su profesionalno radili biće deo tog tima.

On je naglasio da se, kod osnivanja nove aviokompanije, postavlja pitanje njenog imena i šta je njena vrednost.

"Postoje dve alternative za "Jat ervejz" - da ode u stečaj ili da se plati vrlo visoka cena. Postavlja se pitanje da li poreski obveznici treba da plate preveliki teret. Ako se leti do Jadranskog mora, naplaćuje se karta koja je do tri puta skuplja nego do nekih evropskih destinacija. Karta je dovoljna da pokrije samo polovinu rashoda, a druga polovina su gubici koji se pokrivaju iz budžeta", rekao je Kovačević.

On je kazao da je država propustila u prethodnom periodu da privatizuje "Jat ervejz" i tako učini da bude u mnogo boljem stanju nego što je sada.

"Bilo je nerealno pokušavati prodaju 'Jat ervejza' sa preteranim brojem zaposlenih, sa jednim kamenom oko vrata - ugovorom sa 'Erbasom', gde je ugovorena kupovina aviona od pola milijarde dolara, koja se ne može izvršiti", kazao je Kovačević istakavši da je "Jat ervejz" sve vreme bio vrlo zadužen.



Šta je sa besplatnim akcijama?


On je naveo da se trenutno ne zna ni kolika će biti cena osnivanja nove kompanije, kao i da se "postavlja pitanje kako će se prekršiti zakon kojim bi trebalo da se dodele besplatne akcije te kompanije, ako se naprave dva preduzeća".

Kovačević je dodao da ima dosta nepoznanica šta vlada namerava da uradi u vezi sa tim.

Zaključila radna grupa – nemoguće poslovati

Državni sekretar za vazdušni saobraćaj u Ministarstvu za infrastrukturu Miodrag Miljković izjavio je ranije Tanjug da će Vlada Srbije uložiti 400 hiljada dolara u osnivanje nove kompanije, koja će od "Jat ervejza" preuzeti ulogu nacionalnog avioprevoznika, dodajući da je rok za osnivanje nove kompanije 75 dana.

Miljković je rekao da se još ne zna kako će sa potencijalnim strateškim partnerom biti podeljen kapital u novoformiranom preduzeću, ali da država verovatno neće imati većinski deo, što će biti određeno kada bude raspisan tender.

On je rekao da je vladin zaključak, usvojen 16. aprila na telefonskoj sednici vlade, donet pošto su Radna grupa za poslovnu konsolidaciju "Jat ervejza" i menadžment te kompanije konstatovali da ona nije u stanju da posluje profitabilno.

"Turkiš erlajnz" i "Er Srbija"

U medijima se pojavila informacija da "Turkiš erlajns", koji se u javnosti najčešće pominje kao budući većinski vlasnik novog "JAT-a", zapravo i ne može samostalno da učestvuje u trci za strateškog partnera. Naime, zainteresovani van EU, prema vladinom zaključku, mogu samo da učestvuju u konzorcijumima sa nekom od srpskih ili evropskih kompanija, tako da "Turkiš erlajnz" može da bude vlasnik u najboljem slučaju svega 49 odsto nove srpske nacionalne aviokompanije.

Predstavnici "Turkiš erlajnza", prema ranijim špekulacijama medija, predložili su srpskoj vladi da zajedno osnuju novu aviokompaniju pod imenom "Er Srbija" i spremni su da ulože 10 novih aviona za 51 odsto vlasništva u novom preduzeću, kojem bi država obezbedila tretman domaćeg avioprevoznika.

Nacionalni avioprevoznik je 2009. godinu završio sa dugom od 25 miliona evra i akumuliranim gubitkom iz 1990-ih od 146 miliona.

"JAT ervejz", u kome je zaposleno 1.200 ljudi, u vlasništvu ima 12 aviona starih više od 20 godina i koristi još tri zakupljena aviona.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.