Izvor: Politika, 31.Avg.2013, 23:04 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Škola za moždane vijuge
Šta je to što je na početku, na kraju i u sredini oblo, a između toga su uglovi? – za 12 meseci rešilo samo 17 čitalaca
Koštunići pod Suvoborom – Godinu dana jedna tajna golica moždane vijuge čitalaca, bez obzira na uzrast, objavljena u petoj knjizi „Zagonetnih priča” Uroša Petrovića. Pitanje na koje odgovor zna jedino autor (a nigde nije >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << objavljen), pojednostavljeno, glasi: „Šta je to što je na početku, na kraju i u sredini oblo, a između toga su uglovi?“ – Od septembra prošle godine kad je knjiga izašla, tačno je odgovorilo samo 17 čitalaca, koji su mi se javili preko Fejsbuka, mejla ili izdavača „Lagune“. Jedan od njih je i Lazar Bukumirović iz Bresnice kod Čačka koji će ove jeseni u svom selu krenuti u šesti razred osnovne – kaže Petrović za „Politiku“.
Ovakve zagonetke su deo „NTC (Nikola Tesla centar) sistema učenja“ čiji su, treću godinu zaredom, polaznici najdarovitija deca iz čačanskog kraja, sa završenim četvrtim razredom osnovne. Ovo je škola bez izostanaka, bežanja sa časova i zuckanja dok nastavnik govori, jer su jedanaestogodišnjaci i ove godine bili opčinjeni pričama i pitanjima predavača, dr Ranka Rajovića i Uroša Petrovića, koji su tvorci „NTC sistema“. Školu je i ove godine organizovalo Društvo učitelja Čačka, pozvano je 40 odabranih mališana i petodnevna nastava je održana u Turističko-rekreativnom centru u Koštunićima, ispod Suvobora.– U ovoj školi nema ponavljanja gradiva i učenja napamet, jer danas svako u džepu nosi vezu sa internetom i sve podatke drži nadohvat ruke. Naš zadatak je drukčiji: da aktiviramo sinapse kod dece, da ih učimo razmišljanju, traženju novih ideja i različitih puteva do cilja – veli Petrović.
Trostepeni sistem počinje akomodacijom oka i motoričkim vežbama, nastavlja se preko klasifikacije i učenja pomoću asocijacija, a završava zagonetnim pričama i pitanjima. To na kraju je, u stvari, diplomski ispit za rečene sinapse, ili dečje vijuge, a na jednom takvom pitanju upoznali su se, tokom nastave u Rošcima na Kablaru prošle godine, Uroš Petrović i Lazar Bukumirović.– Deca su znatiželjna i do beskraja zahtevaju uvek novu zagonetku. Da bih mogao malo da se odmorim nekad im postavim izuzetno teško pitanje koje im osvoji pažnju za duže vreme a ja sam miran. Tako sam hteo i u Rošcima. Ali, samo što sam postavio teško pitanje i krenuo da izađem iz učionice, neki glasić iz ugla javio se sa tačnim odgovorom. To je bio Lazar. Tu zagonetku rešavalo je 50 odraslih ljudi na književnoj večeri punih osam minuta, a ovom dečaku bile su dovoljne dve sekunde – priča Petrović, inače jedan od najuspešnijih rešavača IQ – X testa (za visokointeligentne) na svetu.
Lazar je i ovog leta došao u čačansku školu znanja, iako je sa 12 godina prestario, ali je sad dobio ulogu vršnjačkog edukatora. Dečak nam pripoveda da su mu bila potrebna dva dana kako bi rešio i onu zagonetku s početka teksta, o oblinama i uglovima, a na jednom od uvodnih časova ove godine prvi je odgovorio na pitanje kakva je veza slona i broja 608.
Deci je u rešavanju dozvoljeno da slobodno iznose svoje misli pa se, tako, čulo da je, možda, slon u proseku težak 608 kilograma, da surla ima 608 mišića, da je u prirodi ostalo 608 slonova ili da ih 608 ima u zarobljeništvu. Iako nikad nigde nije pročitao kakva bi ta veza mogla da bude, Lazar je mozgalicu završio tačnim odgovorom iz svojih vijuga: ženka slona nosi mladunče 608 dana.
Predavači su posle toga dečaka iz Bresnice zamolili da se ne javlja sa odgovorima, i da to pravo prepusti drugim učenicima. On je, inače, jedno od petoro dece u siromašnoj porodici nadničara iz šumadijskog sela, i izumitelji „NTC sistema“ smatraju ga visokointeligentnim.
Ovogodišnji niz mozgalica za darovite jedanaestogodišnjake iz čačanskog kraja bio je, inače, otvoren zagonetkom: „Šta gepard ne može a sve druge mačke mogu?“. Uz pomoć brojnih pretpostavki došlo se do rešenja da jedino on, kao najbrža mačka, ne može da uvuče svoje kandže jer u suprotnom, zbog sile otpora, ne bi bio najbrži.– Na taj način shvatiće se zbog čega zimske gume imaju duboke šare, zašto fudbaleri nose krampone i kako izgleda planinarska oprema. Inače, ponekad namerno postavim zagonetna pitanja na koja niko ne zna odgovor tek tako, već moraju kao u životu, da se pomuče i do rešenja dođu potpitanjima, slušanjem drugih, povezivanjem onoga što već znaju i smislenim pretpostavkama – objašnjava Petrović.
Završna zagonetka za male mudrijaše u Koštunićima glasila je: „Zašto je zgrada argentinske vlade obojena u roze?“ Posle niza različitih ideja („predsednikova žena volela je tu boju“, „predsednikov omiljeni klub nosi roze dresove“) stiglo se, i to vrlo brzo, do tačnog odgovora. Dakle, Južna Amerika je poznata po političkim borbama, dve struje bile su jake, simbol jednih je bela a drugih crvena boja, završili su zgradu a nisu mogli da se dogovore, predsednik se iznervirao i rekao: „Mešaj te dve boje, i farbaj“. Tako je nastala Kaza rozada.
Na jednom od časova Petrović je deci pokazao mnoštvo njima tajanstvenih predmeta, jer ih nikad ranije nisu videli. Ali, Mioni Milosavljević iz OŠ „Tanasko Rajić“ iz Ljubića, recimo, bilo je potrebno samo 18 sekundi da u jednom staklenom predmetu sa ručkom prepozna zamku za insekte.
Gvozden Otašević
objavljeno: 01.09.2013.
Prvi srpski automobil
Izvor: Politika, 31.Avg.2013
Za ručno napravljen automobil, Zoran Milosavljević Zoja od Mašinskog fakulteta dobio atest da može da ga registruje i serijski proizvodi..Svilajnac – Zoran Milosavljević Zoja, auto-mehaničar iz Kušiljeva kod Svilajnca,...