Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

Izvor: TangoSix.rs, 21.Apr.2025, 07:03

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

Prošlonedeljna vest našeg portala o nabavci novog aviona za Avio-službu Vlade Srbije Daso Falkona 6X, prešla je u danu objavljivanja, sasvim očekivano, i na politički teren. Od interesantnog političkog trenutka do gotovo sinhronizovane nabavke civilnog i vojnog programa Dasoa od Strane Srbije, broj zanimljivih činjenica o ovim letelicama i kompaniji koja ih proizvodi zaslužuje još priče.
Srpska mejnstrim javnost nije ni stigla da se pošteno pobuni zbog najavljenog >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << izdatka od 2,7 milijardi evra za vojne avione. Iako je bilo za očekivati da će se „dajemo tri milijarde evra za vojne avione a nemamo kanalizaciju tuitu“ emotivna argumentacija češće zadržati u javnom prostoru, danas je u Srbiji nemoguće da se bilo šta, makar i mrvicu kontroverzno, zadrži u fokusu medija i javnosti duže od tri dana.
Dok je nabavka Falkona odmah bila preneta od strane profesionalnih medija (ni reči o nabavci u korpusu neprofesionalnih privatnih i državnih medija), Tango Six izveštavanje da iznos za kupovinu Rafala od 2,7 milijardi evra nikako nije konačan niko nije preneo.
Zahvaljujući nikad goroj političkoj atmosferi u srpskom društvu vrlo je verovatno da će teme Rafala i novog državnog Falkona pojesti neke druge teme koje motivišu novo masovno zgražavanje bez većeg udubljivanja.
Što je na neki društveno neodgovoran način i dobra stvar. Ljubiteljima vazduhoplovstva će ostati da sa ili bez griže savesti pričamo o dve nabavke koje su, ako se gleda isključivo vazduhoplovni ugao, nešto istorijski verovatno neponovljivo, u neposrednom geografskom okruženju jedinstveno i vanredno interesantno.
Daso stil 6X na prošlogodišnjem sajmu MEBAA u Dubaiju / Foto: Slobodan Vučković, Tango Six Jedinstvena sinergija kompanije „Dassault Aviation“ ogleda se u proizvodnji Rafala i Falkona unutar istog proizvodnog kompleksa na aerodromu Merinjak u Bordou – poslovni model koji izdvaja Daso kao jedinu kompaniju na svetu koja vojnu i poslovnu avijaciju proizvodi pod istim krovom.
Do sada je u ovom kompleksu proizvedeno preko 10.000 letelica, od čega 2.600 Falkona od kojih je, prema proizvođaču, negde oko 2.200 u službi u 90 zemalja širom sveta.
Poznato je da Daso izuzetno polaže na marketing i tu imaju, koliko god to subjektivno zvučalo, više stila i originalnosti nego bilo koji američki proizvođač poslovnih aviona. Privilegija da im „flight test“ piloti lete i na Rafalu i na Falkonima pruža im nebrojano prilika da ih zajedno snimaju i na različite načine promovišu.
Dve marketing krilatice o Dasou ste nesumljivo već čuli. Citat Marsela Dasoa da avion koji lepo izgleda lepo i leti i to da Falkoni imaju pedigre vojnog programa sa kojima dele fabrički prostor.
Od sajta Falkon brenda koji za svaki zaseban model aviona trenutno u prodaji (ima ih pet) ima po jednu „air to air“ fotografiju Falkona i Rafala u formaciji, do video materijala koji je, iako se sastoji od gotovo uvek istih kadrova, izuzetan.
Interesantno je da su Falkon 6X i Rafal dvojac pre mesec dana dobili svoj kratki promotivni „air-air“ video. Nikako omaž Srbiji koja je jedina država na svetu koja je kupila ova dva tipa aviona.
„Vojni pedigre“ Prikaz iznad Buržea 2023. godine, preko 60% nagiba / Foto: Daso Industrijska proizvodnja Rafala i Falkona toliko je vertikalno i horizontalno integrisana da se obe letelice projektuju u softverskom projektnom okruženju CATIA koje je Daso napravio za svoje potrebe a danas ga koristi gotovo cela vazduhoplovna industrija. Softver koji je razvijen za vreme projektovanja prvih Daso Miraža doniran je i beogradskom Mašinskom fakultetu.
Najviše pominjan segment „vojnog pedigrea“ Falkona je „fly-by-wire“ (FBW) sistem ili kako ga Daso zove „Digital Flight Control System“. Kompanija je počela da razvija svoja patentirana „FBW“ rešenja na Miražu 2000, usavršila ih je na Rafalu, da bi Falkon 7X bio prvi poslovni avion na svetu sa ovakvim načinom upravljanja.
Upravljivost, koja i nije toliko presudna za civilni poslovni avion, bila je prikazana na Buržeu 2023. godine kada je prazni Falkon 6X izveo interesantan prikaz sa „max deflection“ nagibima od preko 60%. Novi avion Vlade Srbije moći će da sleti, na primer, na vršački aerodrom i druge geografski ekskluzivnije lokacije.
Podrška Još jedna mogućnost formacijske „air-air“ fotografije sa srpskim hardverom u budućnosti. Falkon 2000LXS i Rafal jednosed / Ilustracija: Daso Za razliku od OEM-ova koji proizvode veće avione i druge letelice, proizvođači poslovnih aviona poznati su po pouzdanoj i organizovanoj „after market“ podršci. Ne samo zbog dugoročno veće zarade već i zbog obećanja mušterijama da će raspoloživost, odnosno „dispatch rate“ biti uvek na visokom nivou.
Kada je održavanje u pitanju Daso se hvali 24/7 podrškom, posebno za AOG situacije koje u određenim uslovima rešava i svojim kompanijskim avionom. Motori Falkona 6X, PW812D imaju, prema tvrdnji proizvođača kompanije „Pratt & Whitney Canada“ 99,99% „dispatch rate“.
Kada je reč o plovidbenosti Falkon brenda, za razliku od vladine Avio-službe i njenog YU-BNA koji je trenutno prizemljen, pojedini primerci koji se približavaju 50. godini službe i dalje su aktivni.
Daso je pre dve decenije formirao i svojevrsno udruženje operatera Falkona, nazvano „Operators’ Advisory Board“, sa ciljem da dobije inpute i predloge od najaktivnijih korisnika. Jedan od brojnih rezultata ove inicijative bio je i razvoj sopstvenog EFB proizvoda. Među članovima Falkon OAB-a je i srpska kompanija „Prince Aviation“ koju predstavlja njen suosnivač Slobodan Stričević.
„Prince Aviation“ je do sada bio operater tri Falkona, dok se trenutno u srpskom registru nalazi još jedan. YU-RSB će tako biti šesti Falkon ukupno koji se ikada našao na YU registru.
Tango Six je nedavno izvestio da je Princ krajem decembra prošle godine obavio do sada najduži let u svojoj istoriji. Njihov Falkon 2000LXS YU-FVJ obavio je let od Ciriha do Rio de Ženeira.
The post Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.