Izvor: TangoSix.rs, 20.Jul.2020, 10:51

[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo)

[ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo)

Isporukom četiri aviona koji su na remontu i modernizaciji u Belorusiji, Srbija će krajem ove ili verovatnije početkom sledeće godine kompletirati eskadrilu od ukupno 14 lovačkih aviona MiG-29. Kako je ranije najavljeno prvi avion koji će izaći sa radova u beloruskom 558. remontnom zavodu Baranoviči, poleteće u septembru ili oktobru a još uvek nije zvanično poznato na kom nivou modernizacije će biti primerci koje je Belorusija donirala Srbiji ali je njihov remont i osavremenjavanje >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Srbija ipak platila.
Moguće je da ćemo tokom ove godine videti i prvi MiG-29 koji je u Srbiji modernizovan u takozvanoj „Fazi 3“ za koju smo više puta dobili zvaničnu informaciju da je u toku. Kada se 2017. krenulo u proces prijema donacije šest aviona iz Rusije i radove na revitalizaciji postojeća četiri primerka bilo je planirano da se ceo projekat, koji uključuje i obimniju modernizaciju, završi do kraja 2020. godine.
Deo aviona MiG-29 koje je Rusija donirala Srbiji. Vežba „BARS-2018“ / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six Osim remonta, dorada i osavremenjivanja produžen je životni vek na 40 godina a prešlo se i na održavanje po stanju i avioni ne moraju više na opštu opravku nakon 10 godina ili 700 sati naleta ( u Rusiji se to radi na 7 fgodina ili takođe 700 sati naleta). Imajući u vidu da su avioni koje imamo proizvedeni u periodu 1987. i 1991. to bi značilo da bi oni mogli biti u upotrebi do 2027-2031. Najveći broj aviona, njih 7 proizvedeno je 1987, potom 4 1989. i po jedan 1988, 1990. i 1991 godine. Treba napomenuti i da je u tom periodu proizvedeno najviše MiG-ova 29 verzija 9.12A, 9.12B, 9.13 i 9.51. Flightglobalova baza procenjuje da Ratna vazduhoplovstva danas u svetu koriste oko 790 MiG-ova 29.

 
Gotovo sve evropske zemlje koje još uvek koriste MiG-29, kako države koje su u NATO tako i Belorusija i Ukrajina, planiraju da MiG-29 zadrže u upotrebi do druge polovine ili do kraja sledeće decenije. U Poljskoj će 29-ke zameniti F-35, u Slovačkoj i Bugarskoj F-16, u Belorusiji Su-30SM dok je u Ukrajini neizvesno koja letelica će se nabaljati u budućnosti.
Do 2030. godine će iz naoružanja verovatno biti povučene sve starije verzije MiG-a 29 i iz Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS).
Najveći broj srpskih 29-ki, njih 7 proizvedeno je 1987, potom 4 1989. i po jedan 1988, 1990. i 1991 godine / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Iako RSK MiG nudi produženje životnog veka sa 25 godina i 2500 sati naleta na 40 godina ili 4000 sati naleta, iz izjava srpskih zvaničnika saznali smo da su stručnjaci iz ove ruske kompanije prilikom pregleda 4 aviona koja je Srbija nasledila od bivše Jugoslavije, ustanovili da bi njihov životni vek mogao biti produžen na 45 godina. To bi značilo da bi oni mogli biti u upotrebi do 2032. godine. Takođe, moguće je da bi do tog perioda, uz produženje životnog veka, u upotrebi ostalo još aviona iz ruske i beloruske donacije (u zavisnosti od njihovog opšteg stanja) sve dok u Srbiju ne bi pravovremeno stigla njihova zamena o kojoj je još uvek rano govoriti ali čiji proces nabavke treba pokrenuti već za nekoliko godina.
Starije varijante MiG-a 29 danas nemaju perspektivu U Rusiji je sa ovim avionima u jedinicama prve linije aktivna samo jedna eskadrila i to ona u bazi Erebuni, Jermenija gde se nalazi 18 aviona od kojih dva dvoseda. Među jednosedima je najzastupljeniji 9.13 i a tu su i dva 9.12A kao i bar jedan vrlo redak 9.13S. Procenjuje se da je danas, računajući akro-grupu ’’Striži’’, aktivno ukupno samo 5 eskadrila sa oko 110 aviona. Poređenja radi, pre 10 godina bilo je aktivno ukupno 13 eskadrila sa oko 200 primeraka. Takođe, smatra se da se danas do 150 aviona nalazi u skladištima.
Stajanka 29-ki na aerodromu Privoložskij, rusko-srpska vazduhoplovna vežba BARS-2019 / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije Osim eskadrile u Jermeniji i akro-grupe (ima 16 aviona 9.13 i 9.51 u bazi Kubinka), tu je još jedna eskadrila na aerodromu Privoložskij gde se nalazi 185. centar za pripremu i borbenu primenu jedinica VKS Rusije (druga eskadrila ima modernije MiG-29SMT i UBM), potom jedna eskadrila u bazi Kušćovskaja gde se obučavaju piloti stranih vazduhoplovnih snaga a tu je i eskadrila u 4. centru za borbenu primenu i preobuku letnog sastava na aerodromu Lipeck-2. Može se zaključiti da se MiG-29 danas u VKS koristi uglavnom za obuku, trenažu i imitiranje neprijatelja – na vežbama vazdušne borbe piloti 29-ki su ’’agresori’’ a u toj ulozi koriste se i za uvežbavanje i obuku posada sistema PVO i radara.
Deo uskladištenih ali i aktivnih aviona nudi se na prodaju ili kao donacija prijateljskim državama poput Mongolije, Sirije, Srbije a manji broj 29-ki poslat je u Libiju kao pomoć generalu Haftaru. RSK MiG nudi njihovu modernizaciju na nivo MiG-29SD, SE, SM, SMT i UBM pri čemu se podrazumeva i produžetak životnog veka kao i održavanje po stanju. Interesantno, u proteklih nekoliko godina sa remonta je izašao solidan broj aviona svih starijih verzija a takođe je zanimljivo da Rusija trenutno koristi čak oko 60 dvoseda dok su ostali 9.12A, B, 9.13 i 9.13S.
MiG-29SMT 9.19 na statičkoj izložbi avio-salona MAKS-2009 / Foto: Aleksandar Milošević U sastavu VKS se od 2009. godine nalaze i višenamenski borbeni avioni MiG-29SMT (Izdelije 9.19) kao i dvosedi MiG-29UBM (Izdelije 9.53). To su prve nove 29-ke i prva nova verzija uvedena u naoružanje nakon 1993. godine. Iako se vode kao novi, to su ustvari avioni starijih verzija koji su ostali nedovršeni u fabrikama a koje je prvo nabavio Alžir, marta 2006. godine potpisao je ugovor vredan 1,3 milijarde dolara za 28 MiG-29SMT 9.19A i 6 MiG-29UBM 9.53.
Međutim, tokom procesa prijema, maja 2007. otkriveno je da su u avione ugrađeni korišćeni delovi i nakon 15 isporučenih aviona koji su u Alžiru naleteli oko 100 sati svaki, krajem 2008. godine su vraćeni Rusiji. Umesto toga Alžir je naručio dodatne avione Su-30MKA. U Rusiji je odlučeno da se ovi avioni, nakon dorada manjeg obima uvedu u naoružanje i prva dva dvoseda isporučena su u bazu Lipeck-2 januara 2009. godine radi obuke instruktora i preobuke pilota.
Najsavremenija verzija MiG-a 29 u VKS Rusije, Izdelije 9.19R / Foto : Žarko Skoko, Tango Six Februara iste godine prvi avioni stigli su u dve eskadrile 14. gardijskog lovačkog avijacijskog puka (14. gviap) u bazi Kursk-Halino koji je dobio ukupno 24 MiG-29SMT i 4 MiG-29UBM. U Lipecku-2, u 2. eskadrili 968. mešovitog avijacijskog puka za obuku i istraživanje ostala su dva 9.19A i jedan 9.53 dok su takođe dva dvoseda i jedan jednosed predata 929. državnom letno-ispitnom centru na aerodromu Ahtubinsk.
Iako postoje informacije da su ovi avioni povučeni iz naoružanja i uskladišteni na otvorenom sredinom 2018. godine, tokom 2019. u bazi Kursk-Halino je primećeno par aktivnih aviona. U međuvremenu je odlučeno da se 14. gviap prenaoruža i kao zamenu za MiG-ove 29SMT i UBM dobio je 24 Su-30SM.
Još uvek nije jasna sudbina ovih 29-ki. Do sada se špekulisalo da će ih nabaviti Indija koja je pre izvesnog vremena definitivno odlučila da iz Rusije nabavi dodatni 21 MiG-29. Zbog velike sličnosti opreme i zmaja 9.19A i 9.53A sa indijskim modernizovanim MiG-29UPG 9.20 i MiG-29UB UPG sasvim je moguće da će upravo avioni iz Kurska nakon neophodnog remonta i dorada završiti u Indiji. Prema sadašnjem planu MiG-29 bi u RV Indije trebalo da ostane u upotrebi do 2032. godine.
Višenamenski borbeni avion MiG-29SMT 9.19 borbeno je upotrebljen iznad Sirije / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije 185. centar za pripremu i borbenu primenu jedinica VKS Rusije u bazi Privoložskij već pet godina koristi avione MiG-29SMT Izdelije 9.19R i MiG-29UBM 9.53R koji lete u sastavu njegove 1. eskadrile. Ugovor vredan 530 miliona dolara za 14 jednoseda 9.19R potpisan je 15. aprila 2014. godine a nabavljena su i dva dvoseda 9.53R koja su isporučena decembra 2015. Ugovoreni 9.19R isporučeni su do kraja 2016. godine a svi navedeni avioni su takođe proizvedeni od nezavršenih zmajeva koji su stajali u fabrikama skoro dve decenije. Iako se MiG-ovi 29 nalaze samo u jednoj eskadrili prve linije VKS, treba naglasiti da se avioni obe eskadrile 185. centra u Privoložskom koriste i u dežurnoj jedinici sistema PVO.

 
The post [ANALIZA] Kakva je perspektiva upotrebe lovačkog aviona MiG-29? (I deo) appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.