Kako je BlackBerry pao sa svog trona

Izvor: B92, 13.Avg.2013, 14:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako je BlackBerry pao sa svog trona

Vrednost deonica kanadskog proizvođača BlackBerry telefona dostigle su svoj maksimum u avgustu 2007. godine. Njihova vrednost je tada iznosila 236 dolara. Međutim, kada pogledamo unazad, kompanija se tada nalazila u trenutku promene – ali toga nije bila svesna.

Sedam meseci ranije, Apple je predstavio iPhone. Izvršni direktori u BlackBerryju (tada se kompanija >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << zvala RIM) odlučili su da dozvole Appleu da se fokusira na masovno tržište smartfona, dok će oni nastaviti da prodaju BlackBerry proizvode poslovnim i državnim korisnicima koji su telefone kupovali svojim zaposlenima.

Šest godina kasnije, jedna deonica ove kompanije vredi nešto malo više od 10 dolara, a 12. avgusta BlackBerry je izjavio da je formirao „specijalnu komisiju“ sa ciljem da istraži načine da proda kompaniju ili da omogući udruživanje sa nekom drugom kompanijom.

Ovo je bila izjava koja je šokirala mnoge. Iako je BlackBerry u nevolji već neko vreme, stvari su svima postale jasne kada je postavljen ovaj znak „za prodaju“.

Ukoliko kompanija uspe da se proda, kupac bi eventualno mogao da dobije gomilu novca, veliki portfolio patenata i nešto bezbednosne tehnologije.

Drugim rečima, kompanija koja je nekada bila pionir smartfon tržišta, mogla bi da završi tako što će njeni delovi biti rasklopljeni i prodati poput starog gvožđa.

BlackBerry su 1984. godine osnovali studenti inženjerstva Majk Lazaridis i Daglas Fregin i kompanija je godinama bila jedan od glavnih inovatora sa proizvodima kao što su dvosmerni pejdžeri i mejl uređaji.

Međutim, priča koja iza nje stoji u poslednjih šest godina prepuna je propuštenih prilika.

Prvo, kompanija nije uspela da prepozna koliko će im zapravo štete naneti iPhone. Onda je previdela pretnju jeftinih proizvođača iz Azije. I na samom kraju, direktori su preostalu energiju kompanije uložili u napredne smartfone koji jednostavno nisu uspeli da fasciniraju korisnike. Može se reći da su stigli prekasno sa premalo toga da ponude.

BlacjBerry nije jedina kompanija koja je napravila grešku ignorisanjem Applea i evolucije koju je započeo: inženjeri u Nokiji takođe su otpisali iPhone, ali samo zato što nije prošao test u kom su telefoni sa metar iznova bacani na zemlju.

Izvršni direktor Microsofta, Stiv Balmer, se čak smejao iPhoneu – „To nije rešenje za poslovne korisnike, iPhone nema tastaturu“, izjavio je.

Početkom 2009. godine deonice BlackBerryja pale su na vrednost ispod 50 dolara – što je veliki pad u odnosu na 236 dolara, koliko su vredele 2007. godine.

Konzumeracija poslovne tehnologije već je započeta a kompanija jednostavno nije znala kako da se sa time uhvati u koštac. Kada su se njihove mušterije vraćale kući ostavljali su BlackBerry i uzimali iPhone koji su bili znatno zabavniji za upotrebu.

Vrlo brzo poželeli su ih i na poslu.

Skoro u isto vreme, veliki broj kompanija shvatio je da će njihovi radnici biti srećniji i produktivniji ako imaju uređaj koji ih čini srećnijim.

Kada je BlackBerry napokon shvatio da mora direktno da se obrati potrošačima, bilo je kasno. U novembru 2008. godine kompanija je predstavila svoj prvi telefon sa ekranom osetljivim na dodir – Storm. Kritika nije bila oduševljena.

BlackBerry je potom ponovo svoj fokus usmerio ka Aziji i Latinskoj Americi gde je tržište smartfona bilo u velikom povoju. Ova strategija je nekoliko meseci davala rezultate. U Indoneziji, gde je kompanija napravila dodatan napor, njeni uređaji činili su 49 odsto tržišta do prve polovine 2011. godine.

Pad vrednosti deonica je napokon zaustavljen, ali ovo je bilo kratkog daha. BlackBerry se sada suočavao sa kompanijama iz Azije koje su pravile jeftine smartfone.

Kompanija je zatim početkom 2012. godine imenovala novog izvršnog direktora, Torstena Hejnsa. BlackBerryju je bilo potrebno skoro godinu dana da predstavi nešto što bi se moglo nazvati slamkom spasa - ovog januara predstavljeni su novi smartfoni Q10 i Z10. U pitanju su najozbiljniji napori kompanije da napravi vrhunski uređaj koji će se svideti kupcima, i to ne samo onim poslovnim. Međutim, njihova prodaja nije ispunila očekivanja.

Šest godina nakon predstavljanja iPhonea, ova slamčica je jednostavno bila prekratka. BlackBerry je davno izgubio meč.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.