Put autobusom nesiguran

Izvor: Politika, 03.Nov.2010, 20:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Put autobusom nesiguran

Pored usporenih železnica i automobilskog zagušenja, naš turizam se bori i sa „klimavim” autobuskim prevozom

Sa putovanja u  Vrnjačku Banju, porodica Barić nosi od letos nezaboravne ali ne i prijatne uspomene. Bračni par s dvoje male dece i nezaobilaznom bakom i tetkom, kupio je na BAS-ovoj stanici u Beogradu karte za prva sedišta jednog od najkomotnijih autobusa u onom pravcu. Kako je bio u toku štrajk >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << prevoznika, njihov autobus nije ni pošao, zamenili su karte i otputovali vozilom jedinog privatnog prevoznika koji je odlučio da bude štrajk breker, uveravajući ih preko ljubazne kondukterke da je bolje da  odmah kupe i povratnu… Ali, kako od uveravanja ništa nema dok se ne dokaže, Barićima se i pored „sigurnih karata” ponovila situacija. U mnoštvu naroda koji je čekao da   poslednji autobus iz Banje u nedelju uveče  konačno dođe na peron i krene za Beograd, gde je mnoge sutradan čekao posao, dva mala deteta spavala su na jednoj jedinoj klupi…

Kada se najzad pojavio autobus, pričaju, decu su prvo smestili ali je njihov  kašalj ubrzo opomenuo i roditelje i ostale putnike da se u autobusu pojavio gust dim koji je bukvalno sve dotad nestrpljive i umorne putnike odmah na ulasku isterao napolje. Usledilo je opet uveravanje da će ovaj „pouzdani” prevoznik zameniti pokvareni autobus ispravnim, ali posle jednočasovnog čekanja na siguran put do kuće, šofer je samo upalio isti!

Kondukterka je samo umornim pokretom otvorila vrata jedinog autobusa. Na pokušaje da vrate karte, neki putnici su prošli kao bosi po trnju. jer su „umornu” službenicu pitali nešto nemoguće!!!

Iznednadno se pojavio spasonosni „Lastin” autobus pa su uplašeni za decu, platili opet karte. Kada su se deca probudila na zadnjim sedištima prepunog autobusa, preplašeno su gledala isprepletana tela umornih putnika koji su delili sedišta…

Taman su Barići počeli da se kunu u „Lastu”,  kad – u povratku jesenas iz Prolom Banje doživeše (samim tim) još veće razočaranje. Prvo je autobus (vozač) skoro krenuo bez njih, iako su ostavili prtljag, dok su se na parkingu opraštali od poznanika, pa su ga trčeći zaustavljali…Onda je vožnja trajala punih šest sati, jer se autobus zaustavljao da pokupi putnike skoro u svakom selu od Kuršumlije do Beograda. Izuzetno iznenađenje, tek, usledilo je kada su im na ulazu u Beograd saopštili da na stanici pre Glavne, Autokomandi,  ne otvaraju prtljažnike. Gužva u Beogradu bila je uobičajena, pa su nervozna deca plačući stigla tek za sat kući…

Naša ekipa imala je za pamćenje „blistaviji” događaj: Kada je pokušala da se jedne nedelje vrati iz Prijepolja, osim voza koji je kasnio, nije bilo nijednog autobusa do predveče, jer je „autobuska stanica prodata privatnicima, pa putnici nikad ne znaju koji autobus, kada će i da li će uopšte, da naiđe.

Direktor „ Laste” za saobraćaj Vladimir Vinš, kaže za „Putovanja” da su lokalne uprave za saobraćaj nadležne da uspostave stajališta, po kojima prevoznici prave vozni red za godinu dana, na koliko nadležno ministarstvo i odobrava prevozniku neku liniju. Uglavnom sami prevoznici odjavljuju linije ako se pokažu nerentabilnim.

Tu je i odgovor na pitanje zašto više nema bržih, „ ekspres” linija na kojima ima samo nekoliko bitnih stanica i kojima se za oko tri sata stizalo iz Beograda i u najudaljenije delove Srbije.

– Autobusa bez zadržavanja nema više, jer u domaćim pravcima nema ni dovoljno putnika. Što zbog para, što zbog prevlasti automobila u Srbiji. Lasta je ukinula oko 267.000 domaćih, a povećala za oko 23 odsto strane polaske, kaže direktor saobraćaja.

Broj putnika opada kod svih, a kod nekih prevoznika i za 15 odsto. Što se tiče autobusa koje putnici, s kartama, na peronu uzaludno čekaju, a što u nekadašnjoj „sindikalno komunističkoj” Jugoslaviji nije moglo ni da se zamisli, direktor Vinš kaže:

Propisano je da prevoznik čiji autobus 10 puta ne pođe gubi liniju, ali je u svakom slučaju potrebno da reši problem. Lasta obezbedi mini-bus kad se autobus pokvari, ako ima 15 i više putnika.

– Zakoni i njihove primene uspostavljaju red u svakoj državi. Deceniju i po čekamo na zakon o prevozu, a Zakon o bezbednosti saobraćaja valja sprovesti. To ukazuje na redovnu i oštru inspekcijsku kontrolu kao rešenje problema, kaže Vinš.

Predsednik sindikata turizma i ugostiteljstva Srbije Radan Milovanović ističe da je nedopustivio da nadležni ne reše ovaj problem Srbije i turizma kao važne i perspektivne privredne grane.

Mirjana Nikić

objavljeno: 03.11.2010.
Pogledaj vesti o: Vrnjačka Banja

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.