Izvor: B92, 03.Dec.2008, 14:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Formiranje brenda
Već nekoliko godina priča se o tome kako podići sajam nameštaja na ozbiljniji nivo. U svetu ovakve manifestacije služe za razmenu kontakata među profesionalcima i gotovo nikada nisu maloprodajnog karaktera. Da bi sajam bio ozbiljniji, potrebno je imati ozbiljniju proizvodnju i ozbiljnije tržište.
Izvor: magazin "Kvart"
Vesna Pejović je dizajner koji uspostavlja brend "kako.ko".
Darko Budač stoji iza firme "Buck" koja je za deset godina uspela da razvije >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << proizvodnju i pozicionira se na tržištu rasvete.
Aleksandar Rodić je vlasnik firmi "IDC" i "Works" koje okupljaju najpoznatije brendove koji se bave nameštajem. Njegove radnje promenile su izgled beogradskog pristaništa.
Kako se pravi brend u Srbiji? Šta je najvažnije?
Darko Budač: Kreiranje brenda u Srbiji je jedan pionirski poduhvat jer, realno, srpskih brendova ima veoma malo. Najvažnije je opredeljenje prema kvalitetu i interaktivna komunikacija sa tržištem kako bi se kreirala potreba za brendiranim proizvodima. Takođe je bitan i korektan i prepoznatljiv odnos prema odabranoj ciljnoj grupi sa tržišta za koju ćete uvek imati sluha.
Aleksandar Rodić: Kao i svuda na svetu. Pored razumne ideje potrebna je upornost i pošten odnos prema sopstvenom projektu. Najvažniji element je strpljenje - kod nas možda i malo više nego u nekim srećnijim sredinama.
Vesna Pejović: Osnovna ideja je ambicija i jasno formiran cilj. Kad sve to posedujete, onda maltretirate sve oko sebe upornošću i entuzijazmom. Zaista mislim da je na početku najbitniji entuzijazam jer se veći deo vremena suočavate sa problemima koje uglavnom sami pravite, dalekim ciljevima i tako ukrug. Treba izdržati, biti uporan i dosledan.
Koje su specifičnosti našeg tržišta?
Aleksandar Rodić: Uglavnom se radi o kompletu nepovoljnih okolnosti. Tržište je po dimenzijama malo, sistemi finansiranja u početnoj fazi oporavka posle kliničke smrti, srednja klasa koja je osnov svakog društva je u prilično lošem stanju. Dovoljan je uvid u statističke podatke da bi shvatili da spadamo u Treći svet Evrope zajedno sa Makedonijom, Albanijom, Moldavijom i Bosnom.
Tek kada prosečna plata pređe 1000 evra, uz kreditne linije koje rade, možemo da posmatramo nas par miliona kao ozbiljno tržište za koje važe standardna i u svetu prihvaćena pravila.
Darko Budač: Naše tržište još uvek ne deli proizvode i usluge prema kvalitetu, već je fokusirano na kategoriju cene. To je posledica nedostatka kritične mase dovoljno obučenih igrača i edukatora na tržištu.
Kako se sa prototipova prelazi u serijsku proizvodnju?
Vesna Pejović: Kod nas vlada mišljenje da se proces od prototipa do gotove linije može obaviti za tren, takoreći odmah. Ponekad možda i može, ali realno je očekivati da istraživanje mora da prođe kroz proces, prelazne testove materijala, forme, ideje, koncepta, testiranje tržišta, ma svega, a sve navedeno iziskuje vreme, ljude, novac. Od raznih velikih dizajnera naučila sam da za objekat industrijske proizvodnje treba izdvojiti oko dve godine za potpunu i uspešnu razvojnu liniju koja će sebe opravdati profitabilnošću. Nekoliko mojih ideja koje su od prototipova otišle u dalju proizvodnju nisu tako detaljno pripremane. I da li zbog toga ne mogu reći da su uspešno zaživele?
Darko Budač: U "BUCK"-u taj proces delimo u osam etapa:
Projektni zadatak
Najmanje tri idejna rešenja
Nakon selekcije, razrada odabranog idejnog rešenja
Izrada prototipa
Korekcija i finalno projektno rešenje
Izrada nulte serije, tj. najmanje 100 komada
Testiranje i sertifikacija
Serijska proizvodnja
Koliko je vremena potrebno da bi brend postao prepoznatljiv? Koliko je vremena potrebno za uspeh?
Aleksandar Rodić: Ne postoji pravilo. Mislim da je svakom novom projektu potrebno za razvoj dve do tri godine i da je nerealno očekivati neke blagodeti od nove ideje na kraći rok. U svakom projektu postoje dečije bolesti i ideja mora da doživi poboljšanja kroz iskustvo u realnom životu.
Za to je potrebno vreme.
Darko Budač: Za uspeh je vreme neograničeno. On je posledica rada na tržištu, a da bi brend bio prepoznatljiv, potrebno je da prođe najmanje pet, ponekad čak i 10 godina.
Vesna Pejović: Prepoznatljivost brenda, imam utisak, zavisi najviše od marketinga. Ako dovoljno bombardujete tržište reklamom, zapamte vas. Čini mi se, nažalost, da tu kvalitet i opravdanost igraju najmanju meru. Međutim, pravi uspeh, onaj koji ostaje i traje, ne gradi se preko noći i bombastičnom reklamom, već na onoj gorepomenutoj upornosti i kvalitetu. Zaista ne znam koliko vremena treba jer sve je uzročnoposledično. Koliko energije uložite, toliko se vrati.
U kojoj meri država olakšava/otežava privatno preduzetništvo?
Aleksandar Rodić: Dok god me država ne ometa ratom, štampanjem novca, organizovanjem reketa i kriminala, sankcijama i sličnim proživljenim stvarima - ja sam zadovoljan. Od države ne treba očekivati pomoć, već joj treba pomoći ukoliko je moguće. Naš porez na dobit je i dalje među najnižim na svetu.
Darko Budač: Naše iskustvo je da je, sa izuzetkom Agencije za promociju izvoza SIEPA, država neutralna kada je u pitanju konkretna podrška privatnom preduzetništvu. Postoji dobra volja, ali su efekti još uvek mali.
Vesna Pejović: Zaista ne bih mogla da procenim; mi kao studio, zvaničan d.o.o, postojimo tek godinu dana, a kako smo svi u grupi umetnici dizajneri, nama je i onaj čuveni ŠV20 obrazac za upis godine na fakultetu bio poprilična nauka, te nam je sva ova papirologija čudna, no tako je i tretiramo. Još uvek petljamo. Koliko sam uspela da otkrijem, postoje razni fondovi, konkursi itd, zvuči obećavajuće, još samo da usaglasimo rokove, predamo potrebne papire i apliciramo.
Koliko je važan faktor sreće?
Vesna Pejović: Ako verujete u sebe i svoj cilj i svemu pristupate sa maksimumom pozitivne energije, bez lažnih predstava u svojoj glavi, čvrsto verujem da će se cilj ostvariti. Kako za mene pozitivna energija jeste sreća, mislim da je to dobar odgovor u moje ime. Volim da kažem da imam više sreće nego pameti.
Kako se stvari mogu unaprediti?
Aleksandar Rodić: Ulazak u EU nema alternativu. Imam lično iskustvo sa firmom u Bugarskoj koju sam osnovao pre petnaest godna. U godini ulaska Bugarske u EU promet je porastao za 50% i od onda je u stabilnom porasu. EU je garancija koja uliva poverenje investitorima. I pored aktuelne krize i dalje u svetu postoji ogromna količina kapitala koji je u potrazi za plasmanom. Ključna reč je poverenje, stabilnost i garancija.
Koji je Vaš savet onima koji tek počinju?
Vesna Pejović: Upornost i pozitivna energija.
I sve može. Čuvena rečenica: „Ovo je Srbija, ne može to ovde, da sam negde drugde...", to je ravno reći „da sam neko drugi." Ali niste, poenta i jeste u tome da ovo jeste Srbija, da je svako svoj lični i jedini i da svako ima svoju da ispriča priču. Tu jedinstvenu priču moguće je ispričati samo ako se ne pravdate situacijom i drugima, jer svako je odgovoran i za svoj uspeh i za svoj neuspeh.
Darko Budač: Raditi ono što drugi ne rade!
MAGAZIN KVART U NOVEMBARSKOM BROJU DONOSI:
Tema – Sajam nameštaja
Umetnost – Silent society
Lifestyle – Sky is the limit
Fenomeni – Američki izbori
Arhitektura – Wellness sky