Zašto kupujemo stvari koje ne možemo sebi da priuštimo?

Izvor: B92, 06.Nov.2014, 18:21   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto kupujemo stvari koje ne možemo sebi da priuštimo?

Sigurno poznajete bar jednu osobu koja kupuje luksuzne stvari koje realno sebi ne može da priušti. Takvo ponašanje na prvi pogled lako je osuditi, ali kao i u mnogim drugim situacijama, problem je mnogo dublji i složeniji...

Lara je 32-godišnja ekonomistkinja koja već 14 godina živi kao podstanar. Poslednjih par meseci opasno je pritiskaju finansijski problemi koji su rezultat njenog neodgovornog upravljanja novcem. Lara voli skupu dizajnersku odeću i obuću na koje troši >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << najveći deo svojih primanja. Mesečno zaradi oko 50 hiljada dinara, ali kad plati stanarinu, račune i kredit, ne ostane joj baš mnogo novca za život. Uprkos tome, Lara kupuje torbe od 30 hiljada dinara, cipele od 20 hiljada dinara, kapute od 25 hiljada dinara…

“Dizajnerska odeća je moja slabost. Obožavam lepu odeću i obuću i trošim ogromne količine novca na to. Plaćam na rate, pozajmljujem, znam da je to glupo, ali ne mogu sebi da pomognem. Sad kada dugujem dve stanarine i račune za dva meseca, shvatam da imam ozbiljan problem koji ne znam kako da rešim”, pokajnički priznaje Lara.

Ona, naravno, nije jedina s takvim problemom. Mnoge devojke i žene troše iznad svojih mogućnosti i upadaju u dugove, a sve zbog luksuzne odeće i obuće. Zašto to rade?

“Ne znam, želim da izgledam lepo, moderno i privlačno. Stalno gledam reklame za parfeme, cipele, odeću i želim i ja da budem lepa. Dobro se osećam u takvoj odeći i uvek sam to doživljavala kao svojevrsnu investiciju, da ću sklapati bolje poslove ako izgledam bogato”, kaže Lara.

Impulsivna kupovina

Upravo ta želja koju Lara spominje srž je problema impulsivne kupovine. Kako objašnjavaju psiholozi, kupovanjem stvari čovek zadovoljava određene potrebe koje ima i to kako bi poboljšao svoj način života i osećao se ugodnije.

Čak i kada tačno znamo šta želimo da kupimo, neretko se vratimo kući sa stvarima koje su nam usput zapale za oko. To se dobrim delom događa zato što nas mediji svakodnevno bombarduju raznim slikama onoga što je trenutno hit i što bi svaka osoba koja drži do sebe 'trebalo' da ima, jer ako to nemamo, onda nismo 'in'. Svi želimo da ostavimo utisak osobe koja je u trendu i u korak s vremenom i onda kupujemo stvari za koje realno nemamo finansijske mogućnosti.

Dodatna nevolja je što su svi proizvodi danas lako dostupni - osim što su nam nadohvat ruke u prodavnicama, možemo da ih kupimo i putem interneta. Znači, samo nas nekoliko klikova deli od željenog proizvoda koji nam obećava da ćemo biti u trendu.

Za sve je kriv - mozak

Kao u mnogim drugim stvarima, i u impulsivnoj kupovini važnu ulogu igra mozak. Prilikom kupovine stimulišu se centri za prijatnost u mozgu pa se u telu otpuštaju velike količine dopamina i endorfina koji nas čine srećnim. Oni zapravo čine da se osećamo dobro kada kupujemo i da postajemo osoba koja želimo da budemo. Na taj način smanjujemo i neke neugodne emocije koje postoje u pozadini poput anksioznosti ili depresije.

U takvim okolnostima, kupovina postaje magični lek za dobro raspoloženje. Ali, tada počinju da se javljaju problemi koji nastaju kada kupujemo kako bismo se osećali dobro. Ulazimo u začarani krug koji rezultuje narušenim finansijskim stanjem.

Izvor: tportal.hr

Foto: Rubbermaid Products/Flickr.com

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.