Izvor: Blic, 14.Dec.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Sniženja samo na flajerima

Novosađanka Slavica Petrović ostala je zgranuta kada je, već pred kasom jedne od prodavnica igračaka u centru, shvatila da željena igračka, novogodišnji poklon, košta punih 1.000 dinara više nego što piše na flajeru koji joj je tog prepodneva na ulici stigao u ruke. Ona je samo jedna od desetina Novosađana koji su se ovih dana susreli sa varljivim reklamama i sniženjima u pojedinim trgovinama, zbog kojih su se usijali telefoni tržišne inspekcije i Udruženja za zaštitu potrošača.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << />


- Bila je to strašno neprijatna situacija! Na flajeru je lepo pisalo da igračka košta 999 dinara. U prodavnicu sam stigla sa decom, ubeđena da ću ih obradovati. Tek na kasi sam saznala da je igračka čak 1.000 dinara skuplja. Srećom sam imala toliko novca u novčaniku, inače ne znam kako bih deci objasnila zašto ne mogu da dobiju igračke. A, koliko sam videla u prodavnici, nekoliko roditelja našlo se baš u takvoj situaciji - priča Petrovićeva, koju nije zadovoljilo objašnjenje šefova u prodavnici dato novinarima da postoje dve vrste iste igračke, različitih cena, i da je „greškom na flajeru odštampana skuplja verzija uz nižu cenu".

Ovakve situacije, tvrde u Udruženju za zaštitu potrošača, uopšte nisu retke u prodavnicama u pretpraznično vreme, kada se trgovci prosto utrkuju kakvim trikom da privuku mušterije. Ubedljivo najčešće, problemi nastaju na kasama butika garderobe i prodavnicama igračaka.

- Telefoni nam zvone bukvalno svakodnevno. Najčešća su „prevarna sniženja". Na prodavnici piše „totalna rasprodaja" ili sniženje od toliko i toliko odsto, a kada uđu unutra kupci shvate da je tek poneki artikal sa nižom cenom ili da cene uopšte nisu niže nego u drugim radnjama. A tek natpisi: „sniženje dok traju zalihe", pa sutra dođete, a proizvoda, naravno, nema. Šta uopšte takav natpis znači? - potvrđuje Goran Papović iz Udruženja za zaštitu potrošača.

Ipak, daleko veći problem imali su Novosađani koji su u jednom butiku na periferiji kupovali robu sa greškom, ubeđeni da kupuju kvalitetnu garderobu na sniženju. Jer, na izlogu je stajalo obaveštenje o sniženju od 20 odsto, ali nigde ni reči nije bilo da svaki artikal sa popustom ima makar pokvaren cibzar.

- Najgore sam se osećala u jednom butiku na „Spensu" kada sam na kasi shvatila da nemam dovoljno novca za džemper. Na izlogu je pisalo „džemperi 1.990 dinara", ali je bilo odštampano tako da je jedinica bila razdvojena od ostatka cifre i izgledala kao slovo I. Tek kada sam rešila da kupim, shvatila sam da nemam dovoljno novca, a prodavačice su me obavestile da „nisam dobro videla" - priča Marija Stevanov.

Da je laiku teško razgraničiti reklamu i prevaru, potvrđuje i Žarko Simović, direktor marketinga „Radija 021".

- Ukoliko poštujemo zakon, reklama bi morala da bude precizna. Što znači da, ako je na sniženju samo jedan artikal, mora biti precizno naveden koji je to artikal, a ako se navodi da je sniženje 20 odsto, onda mora biti dat spisak ili moraju biti jeftiniji svi proizvodi. Ali, to ne znači da trgovcu ne ostaje prostora da najpre uradi nivelaciju cena, podigne ih, a potom ponovo spusti za 10 odsto. Takođe, niko ne zabranjuje da se napiše sniženje do 20 odsto, jer to pokriva sve artikle. Čak i u slučaju da je artikal koji je na sniženju napisan malim slovima, to se može činiti kao prevara, ali je dozvoljeni oblik reklamiranja - napominje Simović.

Zato, kažu naši sagovornici, treba biti izuzetno oprezan kada se čitaju leci i reklamne poruke.

Smicalice bez kazne

Ovakve smicalice gotovo nikada ne budu kažnjene, iskustvo je Gorana Papović iz Udruženja za zaštitu potrošača. Pre svega, inspektora ima malo, a i navodnu prevaru je teško dokazati.

- Dok se vi vratite sa inspektorom,

natpis na radnji je promenjen ili će prodavci tvrditi da ste pogrešno videli. Uz to, razlika između prevare i marketinškog trika često je mala: ako piše „igračke već od 990", to je reklama, a ako piše „igračke 990 dinara", a koštaju više, to je prevara - kaže Papović.

Anketa: Koliko verujete natpisima o rasprodajama?

Nataša Duka

Mnogo puta sam se srela sa natpisom sniženje i to raznih proizvoda. Jednom sam otišla u prodavnicu gde je to pisalo sniženje, a ni prodavačica nije znala o čemu je reč.

Branka Smiljković

Desilo mi se da se iznenadim cenama kada zavirim među rafove. Često uđem u radnju i shvatim da u prodavnici ili butiku uopšte nema sniženja, što je na neki način poražavajuće.

Branislav Nikolić

Dešavalo mi se bezbroj puta da poželim da kupim nešto sa rasprodaje, kad ono - sve je već prodato. Možda je to zbog toga što naš narod kupuje i po tri ista proizvoda kada je rasprodaja.

Sanja Kovačević

Uglavnom ono što mi se svidi nije na sniženju. Sa njima baš i nemam sreće, svega nekoliko puta sam kupila neku stvar u vreme sniženja. Nove stvari nikada nisu na sniženju, a njih bih baš kupila.

Marko Ljubojević

Uglavnom ne. Desilo mi se nekoliko puta da na sniženju zateknem iste cene od prošlog meseca, što govori da tu ni nije sniženje. To mi se uglavnom dešavalo u sitnijim radnjama i buticima.

Zorica Vidanović

Kada se kaže da su cene smanjene, one su uglavnom ubij bože! Tekstil je jedna od stavki koje najčešće srećem na sniženjima, ali ni tada nije jeftin, bar ne za mene.

Ljubomir Savić

Je l’ verujete u Deda Mraza? E, pa, ni ja ne verujem u popuste i razna sniženja koja nam se svakodnevno nude po izlozima i bilbordima. Sretao sam se sa svakojakim popustima, ali ta odeća i nije bila preterano povoljna.

Ljuba Nedimović

To je svima dobro poznati stari trik prodavaca i njihovih vlasnika. Cene se dignu nenormalno, i nakon određenog vremena snize, ali su i dalje veće od realnih, pa se na to ljudi upecaju.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.