Polože vozački, a ne znaju da voze

Izvor: Blic, 22.Jul.2008, 13:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Polože vozački, a ne znaju da voze

Najave novog zakona o bezbednosti u saobraćaju, prema kojem će uslovi za dobijanje saobraćajnih dozvola biti znatno oštriji, donele su više posla instruktorima u auto-školama u Novom Sadu. Iskusni instruktori takođe ocenjuju da je promena zakona neophodna jer se sada dešava da nemali broj ljudi uspe da položi vozački ispit, a da nisu potpuno ovladali veštinom upravljanja automobilom.

Za volan u pratnji iskusnijeg suvozača

Predsednik udruženja instruktora >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Lazar Jeremić kaže i da je potrebno da se promeni zakon jer će se time uvesti stroža disciplina, kao i drugačija kaznena politika, što bi trebalo da poveća i bezbednost na drumovima. Uz ogradu da se još ne zna kako će izgledati novi zakon, izvesno je da će uslovi vožnje i po dobijanju dozvole biti stroži.

- Predloženo je da nakon polaganja, novi vozač godinu ili dve ne može da vozi ako u automobilu nije osoba sa bar tri godine vozačkog staža, da nema pravo vožnje između ponoći i pet sati, da nema pravo ni na dozvoljenu količinu alkohola od 0,3 promila i ne sme da vozi brže od 80 kilometara na sat - kaže Jeremić.

Policija već duže vreme upozorava na to da su glavni vinovnici nezgoda na putevima često osobe sa malo vozačkog iskustva. Statistika ne registruje koliko je takvih vozača učestvovalo u sudarima, ali saobraćajci objašnjavaju da se u njima češće susreću mladi vozači jer je za dobro snalaženje u saobraćaju potrebno iskustvo koje se vremenom stiče za volanom, a ne samo na 20 ili 40 časova u auto-školi. Predsednik Udruženja instruktora novosadskih auto-škola Lazar Jeremić potpuno se slaže sa tom ocenom. On navodi da to što je neko položio ispit ne znači i da zna da vozi.

- Nije da obuka ne valja, ali ima određenih problema. Dok se neke škole trude da buduće vozače nauče, neke se samo bore za zaradu. Odnosno, kandidata uče samo da vozi na Klisi ili na Limanu i, naravno, da on potom položi, jer na časovima nauči kako da prođe tim delovima grada, dok moj učenik padne, iako je za 40 časova vozio po celom Novom Sadu. Te škole se hvale da im veliki procenat kandidata položi iz prvog puta, a zapravo te osobe znaju samo da voze na Klisi i Limanu i uopšte ne znaju da idu, na primer, Bulevarom oslobođenja ili preko nekog mosta - priča Jeremić.

On priča da se ovakva praksa dešava jer se, po pravilu, polaganja u prvih 15 dana u mesecu obavljaju na Limanu, a u drugoj polovini meseca na Klisi pa je lako auto-školama da kandidata prijave za lokaciju na kojoj je vežbao i poznaje je. Jeremić ne krije da problema ima i u instruktorskom kadru. Iako već dugo time ne može da se bavi neko ko nije završio poseban, peti stepen, kaže on, i dalje ima dosta instruktora koji su dozvole za rad dobili pre nego što je ta obaveza počela da važi. U Novom Sadu radi 64 auto-škole, a u rad udruženja instruktora uključene su 42. U Južnobačkom okrugu radi još 14 auto-škola. Škole za 40 časova naplaćuju od 10.000 do 20.000 dinara, a mnoge nude razne popuste ili otplate na kredit.

- Mogu se čuti povremeno i priče da je neko platio nekome da položi vožnju, ali mislim da takvih slučajeva u Novom Sadu nema. Možda se i to dešava u manjim opštinama gde nema ovolike konkurencije i samim tim svi paze na to šta drugi rade - kaže Jeremić.

On dodaje da na obučenost vozača mnogo ne utiče to na kakvom vozilu su učili jer su skoro sve škole u gradu u poslednje dve-tri godine kupile nova vozila, poput „pežoa", „renoa" i „škoda". I dalja ima dosta „jugića" koji su, po Jeremićevom mišljenju, i najbolji za obuku jer nemaju razne tehnološke inovacije koje olakšavaju vožnju. Jeremić, međutim, ističe i da odgovornost za nedovoljno dobru obuku nije samo na auto-školama i instruktorima nego i na budućim vozačima.

- Ima kandidata koji koriste mogućnost da uz dozvolu za mopede voze samo 20 časova i time uštede novac. Zakonom je propisano da, kad neko ima PSP dozvolu, ne mora da vozi svi 40 časova jer se očekuje da neko ko je od 14 godine vozio motor ima već iskustva u saobraćaju. Ali, često ima slučajeva da kandidat zapravo nikada nije ni vozio motor, nego je PSP izvadio samo da bi brže i jeftinije završio obuku za automobil - navodi Jeremić.

Nastavak na Blic...






Povezane vesti

Auto škole: Čekaju strožiji zakon

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 23.Jul.2008, 10:37

NOVI SAD - Najave novog zakona o bezbednosti u saobraćaju, prema kojem će uslovi za dobijanje saobraćajnih dozvola biti znatno oštriji, donele su više posla instruktorima u auto-školama u Novom Sadu. Iskusni instruktori takođe ocenjuju da je promena zakona neophodna jer se sada dešava da nemali...

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.