Brnabić: EU ne koči prugu do Budimpešte, biće sve OK

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 27.Nov.2017, 04:29   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Brnabić: EU ne koči prugu do Budimpešte, biće sve OK

Evropska unija ne koči modernizaciju pruge Beograd - Budimpešta, koja će biti realizovana u saradnji sa Kinom, izjavila je danas Tanjugu premijerka Srbije Ana Brnabić.

Premijerka ističe da će sutra u Beogradu prisustvovati početku radova na modernizaciji i rekonstrukciji pruge Beograd-Budimpešta na deonici Beograd - Stara Pazova.

Odgovarajući na pitanje kako komentariše to što u Evropskoj komisiji kažu da i dalje procenjuju da li je projekat izgradnje brze >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << železničke pruge između Beograda i Budimpešu skladu sa zakonima EU, Brnabić kaže da je u pitanju samo to što EU ima striktnu regulativu u vezi sa pravilima konkurencije.

"Mislim da to do striktne regulative EK u vezi sa konkurencijom i svakako je ovaj projekat jedan od projekata koji su pod njihovom lupom. Mislim da ga ne preispituju, ali je važno da provere da li je u skladu sa svim pravilima EU što se tiče konkurencije. Mislim da će to biti sve OK", rekla je Brnabić Tanjugu.

Ona ističe da Srbija ima iskustvo u razgovorima sa EK o tim temema i podsetila da je slično bilo i sa Železarom Smederevo, koju je preuzeo kineski partner.

"Kao i što smo u vezi sa Železarom dobili tu dve male pobede. Prvo da nije bila prisutna državna pomoć i da nismo uključeni u damping cene. I Srbija i Železara su jedine koje nisu bile uključene. Ono što je jednako i što će se uspostaviti i u ovom slučaju - da je tada EK u potpunosti pohvalila Srbiju i Vladu Srbije za saradnju sa EK, za dostupnost i transparentnost svih naših informacija i brzinu kojom smo komunicirali sa njima".

Kako kaže, tako ćemo nastaviti i za ovaj projekat.

"Nadam se da će na kraju biti sve ok", naglasila je premijerka.

Ona dodaje da to što već nisu počeli radovi ne znači da to ima bilo kakve veze sa EU već da je trebalo završiti sve pripremne radove.

Rekla je da je premijer Mađarske sam rekao danas na samitu u Budimpešti da je Srbija bila dosta brža od Mađarske.

"Mađarska sutra ili sledeće nedelje daje tender za radove sa njihove strane, tako da je Srbija dosta brzo krenula u taj projekat", navela je premijerka.

Ona je istakla da su se danas Orban i kineski premijer Li Kećijang fokusirali na taj projekat.

"Oni gledaju na modernizaciju te pruge kao na tripartitni ugovor, prvi takve vrste prekogranične saradnje, gde imamo zemlje koje su članice EU - Mađarsku, zatim kandidata za članstvo - našu zemlju i Kinu. Ako ovaj projekat bude uspešan u budućnosti, on će biti primer saradnje za sve ostale zemlje u regionu CEE. Za nas je ovaj projekat važan zato što su nam železnički projekti važni. Mi ćemo se na tome fokusirati u 2018. i 2019. godini".

Ona kaže da će se, pored putnih koridora 10 i 11, Srbija fokusirati i na razvoj železničke infrastrukture.

Trilateralni projekat modernizacije železničke pruge Beograd-Budimpešta, prvi je prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina.

Ukupna vrednost izgradnje pruge u Srbiji iznosi približno dve milijarde dolara.

U okviru projekta, prva deonica na kojoj sutra započinju radovi je Beograd Centar - Stara Pazova.

Projektom je predviđena kompletna rekonstrukcija i modernizacija građevinske i elektrotehničke infrastrukture sa podizanjem brzine na deonici Beograd Centar - Batajnica do 120 km/sat, a od Batajnice do Stare Pazove do 200 km/sat.

Deonica od Beograda do Stare Pazove dužine je 34,5 kilometara. Radove na toj deonici će izvoditi "China Railways Inrternational" i "China Communications Construction Company", a vrednost ugovora je 350,1 milion dolara.

Kocijančič: I dalje se razmatra usklađenost pruge za zakonima EU

Evropska komisija i dalje procenjuje da li je projekat izgradnje brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte u skladu sa zakonima Evropske unije, izjavila je danas portparolka Evropske komisije Maja Kocijančič.

"Razmatranje usklađenost ovog projekta sa EU pravilima je u toku", rekla je Kocijančičeva.

Projekat modernizacije železnice dogovoren između Mađarske, Srbije i Kine 2013. godine već duže vreme nalazi se pod istragom Evropske komisije zbog mogućnosti narušavanja pravila EU o konkurentnosti.

Projekat izgradnje moderne železničke pruge koji bi putovanje između Beograda i Budimpešte skratio sa 8 na 3 sata uzet je kao primer kineskih investicija u okviru saradnje Pekinga sa 16 centralno i istočno evropskih zemlja.

Pitanje koje su novinari u Briselu postavili jeste da li među tim poslovima postoje oni koji su u sukobu sa zakonima EU i utvrđenim odnosima EU-Kina.

"Format '16+1' nadopunjava odnose koje imaju EU i Kina. EU nije deo tog formata, ali učestvuje kao posmatrač", izjavila je Kocijančić.

Ona je dodala da je uloga Evropske komisije i Evropske službe za spoljne poslove da "podrže zemlje članice koje pripadaju tom formatu", kao i da "pomogne usklađivanju aktivnosti sa usaglašenim EU-Kina odnosima".

Iz EU su u više navrata u poslednjih godinu dana izjavljivali da se železnički projekat modernizacije 350 km pruge između Budimpešte i Beograda za koji je kineska Eksport-import banka obezbedila 2, 4 milijarde evra nalazi "pod istragom" zbog mogućnosti kršenja EU zakona o konkurentnosti kada je reč o javnim tenderima za velike transportne projekte.

U Briselu su naglašavali da su u kontaktu sa nacionalnim vlastima država koje se nalaze u okviru projekta.

Poznavaoci evropskih zakona kažu da je osnovni fokus istrage Evropske komisije na Mađarskoj, koja kao zemlja članica u potpunosti podleže strogim evropskim zakonima o konkurentnosti.

Istovremeno, Srbija, kao kandidat za članstvo, nije u punoj obavezi kada je EU zakonodavstvo u pitanju.

U slučaju da se dokaže kršenje EU zakona o javnim tenderima kazne mogu biti novčane i procedure za prekid aktivnosti koje narušavaju EU zakonodavstvo. Jedna od posledica takve odluke EU može biti i narušavanje odnose između Brisela i Pekinga.

Izgradnja brze železničke pruge između Beograda i Budimpešte za Kinu predstavlja deo projekta povezivanja luke Pirej sa ostatkom Evrope, a u cilju efikasnijeg transporta kineskog izvoza.

Istovremeno, deonica brze pruge između Beograda i Budimpešte trebalo bi da posluži kao primer da kineske kompanije mogu da grade u skladu sa najvišim EU standardima.

Orban: Jedan od najvažnijih projekata, koji se sprovodi u sklopu inicijative "Jedan pojas, jedan put"

Premijer Mađarske Viktor Orban ocenio je danas da je modernizacija pruge Beograd - Budimpešta jedan od najvažnijih projekata, koji se sprovodi u sklopu inicijative "Jedan pojas, jedan put", od strateške važnosti za novi "Put svile".

Orban je, na konferenciji za novinare po završetku 6. Samita Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope, rekao da razvoj kineske ekonomije nudi brojne prilike za ovaj region.

Prema njegovim rečima, u budućnosti će saradnja sa Kinom još više rasti, posebno u oblasti tehnologija i finansija.

U regionu, kako je dodao, konstatovano je da postoji ogroman potencijal za napredak.

S tim u vezi je podsetio da se među 16 zemalja centralne i istočne Evrope, koji učestvuju u saradnji sa Kinom, nalazi 11 članica EU, kao i pet kandidata za članstvo.

"Ključno je da članice EU i kandidati budu u mogućnosti da razvijaju investicione projekte orijentisani ka budućnosti, koji treba da podignu ovaj region", istakao je Orban.

On je kazao da je neophodno, da bi se region razvio, da dobije potrebnu tehnološku i finansijsku pomoć izvana, jer u Evropi nema tih resursa.

Rekao je da zemlje centralne i istočne Evrope pozdravljaju što je Kina deo novog svetskog poretka.

Ukazao je da je na sastanku razgovarano o brojnim projektima, a vodeći je svakako, kako je podvukao, modernizacija pruge Beograd-Budimpešta.

Orban je kazao da premijer Bugarske Bojko Borisov preuzima organizaciju idućeg samita Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope.

Ocenio je da je sjajna odluka da Bugarska bude idući domaćin, jer u Borisovu na čelu domaćina stoji jedan od najiskusnijih premijera regiona.

Li: Nove tri milijarde dolara

Kina će obezbediti još tri milijarde dolara za razvoj zemalja Centralne i Istočne Evrope, najavio je premijer Kine Li Kećijang.

On je rekao da će Kineska banka za razvoj obezbediti dve milijarde dolara i da će u okviru Fonda za finansiranje u okviru mehanizma 16 plus jedan biti obezbeđena još jedna milijarda dolara.

"Želim da najavim dve nove stvari, u okviru bankarske asocijacije Kine i 16 zemalja CEE, Kineska banka za razvoj obezbediće dve milijarde dolara za finansiranje razvoja. Drugo, počinje druga faza realizacije Fonda za investicije u okviru mehanizma 16 plus jedan, sa dodatnih milijardu dolara koji će biti prosleđen ispostavama u CEE", rekao je kineski premijer.

Li je naglasio da će tako biti dodatno podstaknut razvoj saradnje Kine i 16 evropskih zemalja, kao i omogućiti dodatni razvoj zemljama CEE.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.