![[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike](https://static.vesti.rs/slike-4/REPORTAZA-Zastava-2024-Skromnije-letenje-RV-i-PVO-ponovno-preterivanje-u-broju-izlozene-vojne-tehnike.jpg)
Izvor: TangoSix.rs, 23.Sep.2024, 09:44
[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike
Treću godinu zaredom Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije organizovali su na batajničkom vojnom aerodromu ‘‘Pukovnik-pilot Milenko Pavlović‘‘ prikaz, kako se naglašava „dela“, sposobnosti Vojske Srbije.
Ove godine događaj je nazvan ‘‘Zastava 2024‘‘ povodom Dana srpskog jedinstva, slobode i zastave koji se obeležava 15. septembra, ali je zbog veoma loših vremenskih uslova, bio odložen za pet dana.
Detaljno o prikazanim premijerama i novitetima kada je >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << naoružanje i vojna oprema u pitanju možete pročitati u našem prvom tekstu.
Po formatu i scenariju ‘‘Zastava 2024‘‘ je bila vrlo slična prošlogodišnjem prikazu ‘‘Granit 2023‘‘, ali je ovoga puta učestvovalo više pripadnika Ministarstva odbrane (MO) i Vojske Srbije (VS), a na zemlji je bilo izložen i veći broj sredstava vojne tehnike i opreme.
Prema zvaničnim informacijama prisutni su mogli da vide oko 2.500 sistema naoružanja i vojne opreme, više od 50 vazduhoplova, a učestvovalo je više od 6.000 pripadnika MO i VS.
Za ovogodišnji prikaz angažovano je bilo preko 6.000 pripadnika Ministarstva odbrane i Vojske Srbije / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Iako su brojevi koji govore o taktičko-tehničkom zboru i ljudstvu impresivni, bilo je primetno da je učešće avijacije bilo znatno slabije, pre svega u letačkom programu.
Iznad baze se u raznim aktivnostima moglo videti samo 13 aviona i 17 helikoptera. Prošle godine je to bilo neuporedivo bolje, tada je letelo 30 aviona i 23 helikoptera, a 2022. godine 21 avion i 15 helikoptera.
Moramo naglasiti da se letenje odigravalo daleko od publike i medijskih ekipa (osim naravno za one povlašćene i sasvim neophodne), prvi glavni razlog je što je vojna tehnika bila parkirana ispred posetilaca, a uz to su to bile ogromne količine oruđa raspoređene u više kolona i redova.
Tehnika je toliko zaklanjala pogled da niko nisu mogle ni da se prate aktivnosti na zemlji prilikom desantiranja specijalnih snaga iz helikoptera.
Preterane količine izložene vojne tehnike i opreme negativno je uticalo na mogućnosti praćenja letenja, ali i vežbe izvedene na samom aerodromu / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
U još goroj poziciji bili su obični građani koji su bili ograđeni visokim ogradama što im je još više ograničavalo pogled, a vojne vazduhoplove na nebu su mogli lepo da vide tek na kraju događaja kada su se pojedine vazduhoplovne jedinice počele vraćati u matične baze. Posetioci su tada mogli da borave mnogo bliže pisti broj 1, na travnatoj površini. Još jedan veliki minus organizatorima jeste zabrana unošenja profesionalne foto-opreme koju su mogli da poseduju samo akreditovani mediji i pojedinci.
Za desantiranje padobranaca korišćen je helikopter H145M u VIP varijanti / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Padobranci 63. padobranske brigade sa zastavama Srbije i Vojske Srbije / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Pre nego što će prikaz zvanično početi, izveden je sasvim dobar solo letački nastup školskim avionom Lasta V-54. Događaj je tradicionalno započeo padobranskim skokom pripadnika 63. padobranske brigade koji su nosili zastave Srbije i Vojske Srbije. Ono što je zanimljivo je da su padobranci iskočili iz VIP verzije helikoptera H145M (među entuzijastima prozvan „Zastava“).
Simulacija bliske manevarske vazdušne borbe dva MiG-a 29 / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Posada desantno-jurišnog helikoptera Mi-35M u pripremi za napad / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
I ove godine smo videli dobar prikaz bliske manevarske vazdušne borbe dva MiG-a 29, potom neposrednu vazduhoplovnu vatrenu podršku koju su izveli piloti aviona Orao i Super Galeb. Prema daljem scenariju su, radi pripreme prostorije za helikopterski desant, dejstvo po neprijatelju izvšile su posade helikoptera Mi-35M.
Spuštanje specijalnih snaga tehnikom “Fast rope“ / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Posle dejstva jurišnih aviona i helikoptera stvorili su se uslovi za izvršenje helikopterskog desanta, timovi specijalnih snaga desantirali su se iz helikoptera različitim tehnikama, iz helikoptera Mi-8T tehnikom brzog spuštanja „Fast Rope“, iz helikoptera Mi-17V-5 tehnikom „Repelling“, a iz helikoptera H145M tehnikama „Touch-and-go“ i „Repelling“.
Prvi put viđeno iskrcavanje kvada iz helikoptera Mi-17V-5 / Foto: Ministarstvo odbrane
Iznad batajničkog aerodroma su letele samo dve Gazele, i to u naoružanoj verziji GAMA / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Prvi put smo imali priliku da vidimo da su iz helikoptera Mi-17V-5 sa zadnjom utovarno-istovarnom rampom iskrcavani i terenska vozila (takozvani kvadovi). Pripadnici specijalnih jedinica su pružali vatrenu podršku na kvadovima i besposadnim borbenim platformama „Mali Miloš“ koja su takođe iskrcana iz helikoptera Mi-17V-5. Istovremeno, posade dva naoružana helikoptera GAMA vršli su borbeno osiguranje desantne prostorije.
Skoro trećina vojske bila je u petak 20. septembra prisutna na batajničkom aerodromu / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
U nastavku prikaza izveden je defile jedinica Vojske Srbije sa podešelonima brigada Kopnene vojske, Komande za obuku, 63. padobranske brigade, 72. brigade za specijalne operacije, Odreda vojne policije specijalne namene „Kobre“ i izviđačkih jedinica.
Ove godine letela su samo tri Orla, sva tri dvoseda NJ-22 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Tri helikoptera H145M, stariji četvorokraki BK.117D2m predvodi dva novija petokraka BK.117D3m / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Paralelno je izvršen nalet vazduhoplovnih ešalona sa 4 MiG-a 29 (u formaciji ‘‘romb‘‘), iza njih je letela trojka Orlova NJ-22, za njima par Super Galebova G-4 nakon čega su usledile helikopterske formacije. Njih je predvodio helikopter H145M u VIP varijanti, prvu helikoptersku formaciju činila su 4 Mi-35M, drugu 4 Mi-17V-5, zatim su preletela tri H145M od kojih dva nova BK.117D3m, iza njih su se nalazila dva H145M u verziji H-50B (BK.117D2m), i poslednja formacija sa jednim Mi-8T i dva helikoptera GAMA.
Atraktivna formacija, i uvek atraktivno ispaljivanje IC mamaca / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Nalet vazduhoplova je završen preletom formacije koju je činio transportni avion C295MW pored koga su levo i desno letela dva MiG-a 29 čiji piloti su u trenutku kada su se nalazili blizu VIP lože, ispalili infracrvene mamce. Posle sletanja, piloti dve ‘‘29-ke‘‘ su dorulali i parkirali avione ispred publike koja ih je pozdravila.
Najveće interesovanje za ulazak u kabinu bilo je kod višenamenskog borbenog aviona MiG-29SM+ / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Helikopter HO-45 Gazela sa nalepnicma koje su zalepljene radi obeležavanja 50 godina službe ovog tipa helikoptera / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Statička izložba avijacije RV i PVO je takođe bila dosta siromašnija nego prethodnih godina, ali ipak sasvim dovoljna i bez preterivanja.
Bili su izloženi gotovo svi tipovi vazduhoplova, nedostajao je samo laki transporter An-2, a umesto Mi-35M koji su svi leteli, bilo je prisutno 6 Mi-35P. Pojedini tipovi bili su zastupljeni sa više primeraka (obično tri), ispred jednog je obično bilo postavljeno pripadajuće naoružanje, a u ostale dve letelice se moglo ući.
Pripadnik 241. lbae “Tugrovi“ pomaže devojčici da izađe iz kabine modernizovanog Orla NJ-22M1A / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Posetioci su mogli da uđu u najnoviji avion RV i PVO – transporter C295MW koji je bio opremljen u više konfiguracija / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Skoro neograničen pristup je postojao oko većine vazduhoplova (čak i oko helikoptera Mi-35P).
Svakako najatraktivnije za posetioce bio je ulazak u kabinu višenamenskog borbenog aviona MiG-29SM+, modernizovanog Orla NJ-22M1A, školsko-borbenog G-4 Super Galeb. Treba istaći i da se transporter C295MW prvi put našao pred širom publikom koja je mogla da pogleda unutrašnjost pilotske i transportne kabine. Bio je izložen i veteran An-26, a bilo je interesantno videti ga pored C295. U njemu su se nalazila putnička, tzv. trupna sedišta, nosila, kao i VIP modul.
353. izviđačka eskadrila izložila je dve kineske BPL CH-95. Može se primetiti da su evidencijski brojevi sakriveni / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Eskadrila Sokolovi raspolaže sa tri tipa izviđačko-borbenih BPL, među njima je i domaći Pegaz / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Od daljinski pilotiranih vazduhoplova koje su u sastavu ratnog vazduhoplovstva takođe smo videli sva tri tipa izviđačko-borbenih besposadnih letelica. Ono što se moglo zapaziti je da su kod kineskih CH-92A i CH-95 evidencijski brojevi bili prelepljeni papirima na kojima je crno-belo odštampana zastava Srbije.
S druge strane, kod domaćih Pegaza su evidencijski brojevi bili vidljivi. Nije sasvim jasno čemu sakrivanje evidencijskih brojeva jer su se prethodno na fotografijama ministarstva odbrane sa generalne probe, oni na kineskim letelicama mogli sasvim jasno videti.
Dobar deo ARJ za PVD se nalazio na batajničkom aerodromu / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Za razliku od avijacije, kod izlaganja raketnih i radarskih sistema RV i PVO je kao i kod ostale tehnike svih vidova i rodova vojske, bilo bespotrebnog i nerazumnog preterivanja.
Na travnatim površinama bile su postavljene čitave jedinice, na primer divizion naoružan raketnim sistemom S-125 Neva, dve baterije sa sistemom FK-3 (uz sredstva potrebna za komandovanje i opremanje diviziona), baterija Pancira S1E, a bilo je tehnike i za dva diviziona naoružanih sistemima 2K12 Kub.
Raketni sistemi Mistral 3+, pored njih su bili postavljeni sistemi PASARS, iza se može uočiti pet modernizovanih radara Žirafa / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Kod trupne PVO videli smo oko 24 artiljerijsko-raketna sistema PASARS uz 5 modernizovanih osmatračkih radara Žirafa, desetak raketnih sistema Mistral 3+, kako u portabl verziji, tako i u varijanti gde je postolje sa lanserom montirano na vozilo.
Primetan je bio veći broj modernizovanih tenkova M-84 / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Borbena oklopna vozila Miloš namenjena srpskim kontigentima u misija UN / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six
Kako je na zemlji bilo izloženo oko 2.500 sredstava vojne tehnike i opreme, nije bilo teško uočiti da postoji dalji napredak u opremanju i modernizaciji, odnosno da je od prethodnog prikaza proizvedeno, uvezeno ili osavremenjen određeni dodatni broj sredstava.
Primetan je bio veći broj modernizovanih tenkova M-84, borbenih vozila pešadije M-80, terenskih vozila NTV, oklopnih vozila Miloš, MRAP vozila M-20, oklopnih transportera BOV OT M-21, samohodnih višecevnih lansera rakerta M-17 ‘‘Oganj digitalni‘‘.
Kako je zvanično komunicirano, Vojska Srbije je navodno već dobila prvih 1.000 FPV dronova “Komarac“ / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Među Komarcima je bio izložen i kvadkopter naoružan ručnim raketnim bacačem / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Prilikom obilaska tehnike, uz pratnju medija, predsednik Srbije Aleksandar Vučić kazao je da je bilo izloženo „četiri puta više dronova nego 2023. godine“, i da je, navodno, proizvedeno prvih 1.000 FPV dronova „Komarac“. Minitarstvo odbrane je saopštilo da je, ukupno, na prikazu bilo izloženo njih čak 500.
Jedan od eksponata (besposadno vozilo) koji je se mogao videti na izložbi NVO priređenoj u hangaru / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six
Još jedna od sada već ustaljenih aktivnosti na ovakvim prikazima jeste izložba NVO koja je postavljena u jedan od hangara batajničkog aerodroma, a koja za koju se može reći da je predstavljala „Partner“ u malom.
The post [REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike appeared first on Tango Six.