Parada „Snaga jedinstva“ u vazduhu: Spektakl gotovo celog RV i PVO u preletu i nova pitanja bez odgovora

Izvor: TangoSix.rs, 23.Sep.2025, 08:06

Parada „Snaga jedinstva“ u vazduhu: Spektakl gotovo celog RV i PVO u preletu i nova pitanja bez odgovora

Prema informacijama Ministarstva odbrane, na vojnoj paradi ‘‘Snaga jedinstva‘‘ učestvovalo je oko 10.000 pripadnika ministarstva i Vojske Srbije, korišćeno je, prema istim podacima, oko 600 vozila, 2.500 sistema naoružanja i vojne opreme, 20 plovila, kao i 70 vazduhoplova.
Tango Six jeste vazduhoplovni portal i prirodno je da ćemo >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << se fokusirati na ono što je bilo u vazduhu, ali objektivno gledano, nivo angažovanja svega što leti u srpskom RV i PVO je možda i najimpresivniji operativni poduhvat parade za nama.
Kako u domenu prikazane operativnosti uprkos izuzetno starim letelicama, tako u domenu naleta koji je ostvaren u prethodne dve nedelje. Do sada niko od zvaničnika nije istakao ostvareni nalet ali je po svemu sudeći on impresivan za ovaj rod.
Prelet Rafala trebalo je da bude iznenađenje ali je mnogo veće iznenađenje bilo videti eskadrile u brojevima za koje smo do samo mesec dana mislili da imaju mnogo manju raspoloživost.
Ako se tome dodaju kopnene premijere, uvek lucidni razvoj i gotovo potpuna promena paradigme u domenu sposobnosti elektronskog ratovanja, imamo vanserijski trud ministarstva i vojske koji treba pozdraviti.
Srbija trenutno raspolaže sa 14 MiG-ova 29, prošle subote je iznad grada preletelo njih devet / Foto: Ministarstvo odbrane 241. lovačko-bombarderska eskadrila letela je sa osam jurišnih aviona Orao među kojima su bili i modernizobani NJ-22M1A / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six Na paradi su učestvovale sve letačke jedinice RV i PVO (jedna samo na zemlji), ali i dobar deo artiljerijsko-raketnih (ARJ za PVD), kao i jedinica vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja (VOJiN).
U odnosu na poznato brojno stanje tehnike, avijacijske i helikopterske eskadrile su letele na većini svojih vazduhoplova, što je nesrazmerno u poređenju sa brojem korišćene tehnike ARJ za PVD i VOJiN, a posebno kada se poredi sa ostalim vidovima i rodovima Vojske Srbije.
Među helikopterima najbrojnija je bila nova tehnika, od koje 10 lakih višenamenskih H145M / Foto: Ministarstvo odbrane Helikopterska jedinica MUP-a trenutno poseduje savremenije transportne helikoptere / Foto: Dimitrije Ostojić RV i PVO je pre parade, iznad prestonice, sa prekidima od dan-dva letelo dve nedelje.
Uglavnom je na nebu bilo ne manje od 16 vazduhoplova, a kako se približavao 20. septembar taj broj se uvećavao, da bi cifra od oko 60 bila dostignuta par dana pred sam događaj.
Iznad Beograda je prošle subote letelo 68 vojnih vazduhoplova, od toga 63 iz RV i PVO VS (34 aviona i 29 helikoptera), tri iz Helikopterske jedinice MUP-a Srbije, kao i dva iz francuskih vazdušno-kosmičkih snaga.
Naprezanje posada, vazduhoplovno-tehničkog i ostalog sastava vazduhoplovnih baza, brigada i eskadrila RV i PVO bilo je značajno, što dovoljno govore sledeće brojke.
Ako uzmemo u obzir da današnja prosečna vojna vazduhoplovna eskadrila broji 12 ili nešto više vazduhoplova (u nekim RV-ima se dešava da imaju i manje), onda dovoljno govori da je lovačka avijacija letela na 9 MiG-ova 29, lovačko-bombarderska na 8 Orlova i 4 G-4, školska na tri Utve-75 i 7 Lasti, dok su tri helikopterske eskadrile koristile 29 helikoptera svih tipova. Transportna eskadrila letela je sa dva od svoja tri transportera (jednim C295MW i jednim An-26), uz sada već hronično prizemljen preostali Erbasov C295MW. Priliku da leti dobila je čak i aero-foto Seneka.
Privilegija da zaljubljenici u vojno vazduhoplovstvo u vazduhu u desetak minuta vide gotovo celo ratno vazduhoplovstvo jedne države svakako se izuzetno retko pruža.
Prvi avion u formaciji, tegljač meta N-62T je bio najstarija letelica na paradi. Avion je star 45 godina / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six Na paradi su letela samo tri Mi-17V-5 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six Napor i podvig je utoliko veći ako se zna da je većina letelica proizvedena pre 35-40 godina (najstarija koja je letela stara je 45 godina), i da nije vazduhoplova (pre svega helikoptera) koji su nabavljeni u proteklih desetak godina, faktor impresivnosti kompletnog preleta avijacije bi svakako bio manji.
Širi društveno-politički kontekst i tajming u kojem je parada održana svakako su bacili senku na događaj.
Promocija parade u državnim medijima (većina efektivne medijske pokrivenosti) bila je neuobičajeno frekventna i često nedostojna teme a nestandardan broj preleta letelica RV i PVO toliko dana unapred pokrenuo je pitanja laika koja nisu bila adekvatno objašnjena od strane zvaničnika.
Neobjašnjiva i po svemu nepotrebna cenzura starijih i mlađih novinara i fotografa koji decenijama prate i indirektno zapravo jedini i promovišu vojsku i vojni poziv jedan je od većih blamova organizatora. Opet dodatno zbunjivo – ne Ministarstva odbrane i Vojske Srbije već nekog trećeg entiteta ili grupe ljudi.
Na kraju, jedini dugoročni problem koji je mogao da se uoči iz ugla stručnijih posmatrača kada je RV i PVO u pitanju svakako je činjenica da Srbija trenutno raspolaže sa veoma malim brojem transportnih helikoptera, nešto na šta je Tango Six već ukazivao u januaru.
U podešelonu helikopterskih jedinica nalazila su se samo tri Mi-17V-5, ali čak i da su leteli svi, broj ne bi prešao pet helikoptera ove klase.
The post Parada „Snaga jedinstva“ u vazduhu: Spektakl gotovo celog RV i PVO u preletu i nova pitanja bez odgovora appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.