Izvor: Blic, 30.Jun.2009, 12:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ukradu vozilo za 30 sekundi

Za 11 sekundi lopov je uspeo da probuši lim na „tuaregu”, izazvao kratak spoj i otvorio centralnu bravu. U narednih 12 sekundi on ulazi u vozilo, onesposobljuje sistem elektronske zaštite i startuje ga, a zatim u džip seda saučesnik koji ga odvozi u unapred iznajmljenu garažu gde se na vozilu prekucavaju identifikacioni brojevi.

Primer krađe luksuznog džipa za manje od pola minuta vrednog nekoliko desetina hiljada evra pokazuje koliko su lopovi organizovani i >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << kakvom opremom raspolažu. Kradljivci po pravilu u akciju kreću maskirani, a iza sebe ne ostavljaju nijedan trag koji bi policiji pomogao u istrazi.

- Krađom, preprodajom, ali i vraćanjem automobila vlasnicima uz novčanu nadoknadu u Beogradu se bavi nekoliko organizovanih kriminalnih grupa, među kojima su najjače iz Žarkova, Zemuna, Zvezdare. Ove grupe karakteriše stroga podela posla i detaljno planiranje svake krađe - priča za „Blic” Borislav Kovačević, šef Odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima PU za grad Beograd.

On objašnjava da u akciji najčešće učestvuje pet do osam ljudi i da imaju neophodnu logistiku.

- Sve počinje od tipera, koji pronalazi vozilo za krađu. Dok neposredni izvršilac obija automobil ili džip, okolinu osmatra nekoliko stražara. Čim uđe u vozilo, izvršilac kao ključni čovek u lancu odlazi, a u vozilo seda saučesnik koji ga prevozi do unapred pripremljene garaže. Ukradeni automobil štite dva do tri vozila kako bi na vreme uočili policijske patrole, a mobilni telefoni i druga sredstva komunikacije se uništavaju - objašnjava naš sagovornik.

Kada ukradeni automobil stigne na „bezbednu lokaciju”, na scenu stupaju autolimari koji menjaju brave i prekucavaju brojeve šasije i motora. Za to vreme falsifikatori pribavljaju lažnu dokumentaciju za vozilo koje preuzimaju distributeri. Njihov zadatak je da pronađu kupca, a transport obično obavljaju ljudi koji nisu u grupi i koji ne znaju za koga rade, a za taj posao dobiju 500 evra.

Deo ukradenih automobila na kojima su delimično prekucani identifikacioni brojevi završava na crnom tržištu Kosova, Crne Gore, dok se pretežno džipovi prodaju na auto-pijaci u Damasku koja radi 24 sata dnevno. Neka vozila se sa lažnom dokumentacijom prodaju u unutrašnjosti Srbije, dobar deo se rastura u delove, a 25 odsto ukradenih automobila vraća se vlasnicima uz novčanu nadoknadu.

- Na taj način delom se finansiraju organizovane grupe. Cena otkupa najčešće iznosi trećinu od tržišne cene vozila, a po pravilu ne dolazi do kontakta između vlasnika i lopova - objašnjava Kovačević.

U Beogradu je u prošloj godini ukradeno 2.301 vozilo, što znači da su lopovi odvozili šest automobila dnevno. Na meti lopova najčešće su automobili iz „Zastavinog” programa koji nemaju nikakvu zaštitu, kao i „folksagenova” vozila, a zabeležen je i prvi slučaj krađe „zastave 10”. Karakteristično je u prošloj i ovoj godini učestale krađe automobila francuskih proizvođača, pre svih „renoa”.

Ukradena vozila za prva tri

meseca u 2009.


-Januar

ukradeno 162

nađeno 84

-Februar

ukradeno 123

nađeno 77

-Mart

ukradeno 184

nađeno 72

- Tih automobila ima mnogo na ulicama, što lopovima pomaže da prođu neopaženi. „Megani”, recimo, imaju „ćorave brave” koje nemaju ključ, već neku vrstu plastične kartice koja je kodirana. Te automobile otvaraju tako što bukvalno lome bočno staklo, posle čega dekodiraju unapred nabavljenu plastičnu karticu i startuju vozilo. Karticu obezbeđuje proizvođač i ona može da se naruči kao rezervni deo. U „Renou” su nedavno obustavili isporuku jer su shvatili da odlaze u pogrešne ruke - objašnjava Borislav Kovačević.

Lopovi često napadaju i „reno klio”, uprkos činjenici da ne može lako da se obije jer ima čeličnu bravu i zvezdasti ključ. Naš sagovornik upozorava da kradljivci sa tih automobila prvo kradu čep sa rezervoara kako bi napravili repliku ključa,

- To građanima treba da bude prvo upozorenje da im je automobil na meti i u tim slučajevima trebalo bi da se obrate policiji kako bi mogli preventivno da delujemo - navodi naš sagovornik.

Zaštitite auto

Za svoje akcije lopovi koriste razne alate, pa je kalauz zamenjen laptopom i savremenom tehnologijom. Kada obiju auto, kradljivci napadaju izlaz za inspekciju koji mehaničarima služi da provere ispravnost vozila, i to tako što se preko OBD kabla konektuju na njega, a zatim dekodiraju automobil preko svog kompjutera. Borislav Kovačević kaže da upravo taj izlaz može da bude zaštita ukoliko se promeni, tako da samo vlasnik ima adapter preko kog je moguće povezivanje sa kompjuterom.

- Vozači bi trebalo da zaštite automobil jer se lopovi najčešće odlučuju da ukradu slabije obezbeđene automobile - kaže naš sagovornik.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.