Izvor: Politika, 28.Dec.2006, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Sprint kroz nova mesta

Svako od nas se, bar jednom dnevno, nađe u ulozi onog ko nešto nudi, ispituje, razmenjuje, proverava i odbija. Prodajemo ili kupujemo, u svakom slučaju trgujemo. Odlazimo na mesta gde nas, uz pomoć artikala, podučavaju, ohrabruju, sputavaju, oponašaju. Zadržavamo se u klubovima koje nam preporučuju. Usput neminovno propuštamo neke prilike. Učlanjujemo se u internet udruženja koja za nas rezervišu, pakuju, isporučuju stvari i čine usluge. Svi moramo poštovati navike virtuelnog sveta. >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Platićemo skladištenja dragocenosti i procenu osiguranja, odvojiti iz kase svotu potrebnu za količinu dnevnih informacija. Trošimo sveže namirnice, poklanjamo simbole i trudimo se da odbacimo zastarele obrasce. Kao da kupovinom vaskrsavamo. Još sredinom prošlog veka, američki istraživač Dejvid Risman izrekao je pretpostavku: "Buduća zanimanja sve dece danas je da budu kvalifikovani kupci"!

Da li je neophodno veličati navike najvećeg, najbržeg i najspretnijeg potrošača? Time se priklanjamo iskustvu globalnog preduzimača i kad nam nije simpatičan i kad su uslovi neprijatni. Ulazimo u lance predbožićne ponude koji se sastoje od znakova prisnosti, saradanje, druželjublja. Planetarni novogodišnji rituali su sve raznovrsniji. Velike fešte obnavljaju pripadništvo ljudskoj zajednici, stvarajući priliku za srdačne ispovesti hedonista i fetišista. Na delu je polifonija uporednih monologa grešnih potrošača. Ubrzava se ritam razmene darova. Darodavci su ponekad zatečeni uzdarjima.

Balkanci preuzimaju navike stečene u čuvenim prodajnim mestima, koriste stvari iz svih delova sveta, citiraju usluge i pamte internacionalne šoping molove poput Galeri Lafajet ili Selfridžiza; još uvek odomaćuju potrošačka iskustva renomiranih robnih kuća kao što su Merkator, Ideja, i Tempo; oni nam zauzvrat non-stop osvežavaju ponudu obližnjih bakalnica. Do lokalnih prodavnica se trkne samo kad je hitno, kad baš zatreba šaka soli ili koje jaje. S druge strane, safari u egzotične trgovinske centre potrošnje planira se grupno, "ajtemi" se proveravaju temeljno, a sprint u najdostupnije prodajno mesto i prednost "trofejne" kupovine se danima veliča. Vraćamo se navikama sezonskog obnavljanja krpica, redizajniranja pokućstva, upotrebi aroma preparata, nosača zvuka, menjamo uređaje i preuređujemo ambijente!

Spretno "vorldvajd" pazarenje gadžet sitnica i ozbiljnih komada ostavlja tragove luksuza u svakodnevici. Podseća na boravke u gradovima prošlosti ili najavljuje buduće susrete: Torino, Moskva, Prag, Dubrovnik, Atina.

Poluvekovno kretanje po supermarketima stvorilo je drugačije navike biranja robe. Zapuštena mesta se pretvaraju u nabudžena sastajališta. Police, rafovi, gondole, pultovi, tezge, kamere, elektronske vage, kartice, nakit, cipele, prodavci, oznake, cene, rukavice, tašne, stolice, reklame, katalozi, spikeri, kase, automati, šeširi, pokretne trake, kese, novčanici, kolica, haljine, buketi, posebni artikli za životinje, mirisi, lične promocije, spektakularno su izmenili izgled krajolika, gradova i varošica Srbije. Oponašanje Sveta prilagođava nas zakonima tržišta koji ubrzavaju potrošnju. Povećana mogućnost izbora nas, opet, usmerava da, čuvajući dostignuti kvalitet, primerenije citiramo evropejstvo u lokalnim uslovima. Menjaju se konzumerske navike domorodaca u regionu. Kakva nam samo uzbuđenja i zadovoljstva otkriva sprint kroz ova nova mesta razmene roba i usluga! Potrošači pristaju da se poistovete sa drugačijim viđenjem, raskošnijom ponudom, prijanjajući uz obeležja cenjenog materijala i poštovanja lične note. Transformišu se boje i smerovi akcija. Osmišljavaju najpovoljnije korpe usluga. Prema znacima za usmeravanje kupaca može se prepoznati i hijerarhija ponude.

Vans Pakard je izdvojio osam skrivenih potreba koje upravljaju našim odlukama o kupovini: potreba emocionalne sigurnosti, potreba uverenosti u sopstvene vrednosti, potreba zadovoljenja sopstvenog ega, potreba za kreativnim izražavanjem, potreba za osećanjem moći, potreba za besmrtnošću, potreba za napretkom i dečije potrebe.

Otud vedri prizori osvajanja željenog, prepuštanje suvišnom i trijumfalni povratak iz šopinga kada razgledamo kupljeno i šepurimo "plenom". Povoljne akcije u redosledu uspostavljenih relacija, potvrđene su izborom stvari ili pak veštim izbegavanjem troška i stresa. Poletno razmeštanje šarenih mega-kulisa oskudicu čini savladivom i produžava sveukupni rok trajanja u sve vedrijoj Srbiji koja se spretno prilagođava i sve promišljenije kupuje.

*Docent na Fakultetu političkih nauka

Ratka Marić

[objavljeno: 28.12.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.