Izvor: Glas javnosti, 14.Maj.2013, 14:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Savršeni kroj premijerno u BDP

BEOGRAD - Dramski pisac Vladimir Đurđević, čija će komedija "Savršen kroj" biti premijerno izvedena u sredu uveče u Beogradskom dramskom pozorištu, izjavio je da je to komad prepoznavanja i razotkrivanja na temu muških slabosti.

"Govori o susretu dva muškarca različitog statusa i položaja u društvu, različitog obrazovanja i sistema vrednosti", rekao je on, napominjući da je komad takav da ne sme mnogo da otkriva. "Za publiku koja dođe da pogleda predstavu to treba da bude >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << vrsta iznenađenja, šoka", najavio je autor hita "Ne igraj na Engleze", koji se takođe igra u BDP.

Na pitanje o inspiraciji za novi komad, odgovorio je da su ga glumci Slobodan Boda Ninković i Dragan Petrović Pele pozvali da napiše za njih duo-dramu.

"Rekli su mi da imaju ideju za početnu situaciju: čovek ulazi u krojačku radnju, pukle su mu pantalone. Onda sam ja razmaštao ostatak priče. Mogu reći da je duo-drama najteži žanr za pisca, pa sam se propisno namučio dok sam izveo sve to do kraja", priznao je Đurđević.

Kako je dodao, inspiraciju je crpeo iz svakodnevice, iz svega onoga što nam se dešava danas. "U samom komadu postoje osvrti na stanje u društvu. Latentno podvučeno, ali ništa - prst u oko, ko razume - shvatiće", našalio se on.

Pisac i glumci zajedno rade na ovoj predstavi, bez profesionalnog reditelja. Đurđević je napomenuo da "uvek postoje tri različita interesa u pozorištu - interes pisca da se komad izvede onako kako ga je napisao, interes reditelja da to bude dobra predstava bez obzira na ono šta je pisac napisao i interes glumca da dobije što više aplauza, da bude što šarmantniji, da ga publika što više voli".

"Mi smo sada radili bez jednog sukobljenog interesa. Moram priznati da sam ja pratio proces više pasivno nego aktivno. Zajedno smo prolazili kroz to i mogu da kažem da rediteljima nije nimalo lako i da ih potpuno razumem", priznao je on. Ipak, prema njegovom mišljenju, napravili su "dobru i uzbudljivu predstavu, duhovitu, na momente čak urnebesnu". Na pitanje da li ima neke sličnosti sa komedijom "Ne igraj na Engleze", odgovorio je da te dve predstave mogu da se porede.

"Postoji jedna ozbiljna paralela. Kao što su 'Englezi' priča o tri luzera, tako je i 'Savršen kroj' priča o dva luzera. Uhvatio sam sebe da najviše pišem o muškim slabostima i to izgleda dramatično, a u isto vreme duhovito. Možda je to čak i neki moj hendikep što se tiče ženskih likova", napomenuo je on.

"Englezi" su doživeli više od 150 izvođenja i još se igraju na kartu više, a kuriozitet je da je Đurđević taj tekst pisao na prvoj godini akademije.

"Tu su se poklopila tri interesa - pisac, reditelj, glumac, svako je zadovoljio svoj, ali ne na uštrb nekog drugog. Rediteljka Staša Koprivica se nadogradila na tekst, glumci su se nadogradili na režiju i sve to ima neku neobjašnjivu energiju. To je magija pozorišta", zaključio je on.

Što se tiče materijalne strane, primetio je da se teško živi od pisanja za pozorište, naročito ukoliko autor ne izađe izvan granica Srbije.

"Imao sam sreću da su 'Englezi' premijerno izvedeni u teatru Kerempuh u Zagrebu. Od decembra prošle godine ti tantijemi su jedini ozbiljan izvor prihoda za pisca koji evo postavlja svoj četvrti komad na beogradske scene", rekao je on. Međutim, kako je dodao, ovo su dobra vremena za pisanje.

"Nisu dobra vremena za naplatu i za produkciju, ali inspiracije je na pretek. Sad je super da se napiše neka dobra predstava, pa za jedno 20 godina, kada stanje u kulturi bude kako treba, da se onda izvede i da od toga može da se uzme pristojan honorar", kazao je on. Đurđević je ocenio da su za stanje u kulturi svi pomalo krivi.

"Imam utisak da naš politički establišment kulturu doživljava kao nužno zlo, a ne kao potrebu. Dok god je tako, dok god se kultura ne prepozna kao potreba, ne može biti bolje. Kulturno nasleđe nije samo pozorište, predstave, film i ono što se uči na akademijama, nego i pirotski ćilim i vlaško kolo i sve ono što mi treba da negujemo i gajimo, a kada neko izdvoji 0,62 posto za celu tu stvar, koja nas obeležava i koja nas predstavlja, to je onda jako problematično".

S druge strane, za situaciju u beogradskim pozorištima (Ateljeu, na Terazijama, u JDP-u), prema njegovom mišljenju, "delimično su krivi i ljudi iz pozorišta". "Plašim se da smo zreli za jednu epizodu insajdera u najmanju ruku", izjavio je Đurđević.

"Postoje ljudi koji se ponašaju racionalno i oni koji se ponašaju neracionalno. Kada vaša kuća duguje 15 miliona, ne možete da ulažete u programe i da se zadužujete još toliko. To je situacija za ozbiljno preispitivanje. Utoliko jeste krivica iz naše branše", obrazložio je on.

Međutim, takođe je primetio da su "takve stvari vrlo često iznuđene, jer pozoristima nisu davani novci za programe i za premijere".

"Ukoliko želite bilo kog kvalitetnijeg reditelja ili scenografa da dovedete, morate imati ozbiljan budžet, a toga nije bilo, nažalost, jako dugo", rekao je Đurđević.

Nastavak na Glas javnosti...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.