Raskinut ugovor o izgradnji autoputa

Izvor: RTS, 16.Dec.2008, 18:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Raskinut ugovor o izgradnji autoputa

Koncesionar za autoput Horgoš-Požega raskinuo ugovor o izgradnji autoputa i pokrenuo formalni mehanizam za sporazumno rešenja spora. Ukoliko proces medijacije ne bude uspešno okončan, ugovor će biti preispitan pred Međunarodnom arbitražom u Parizu, početkom 2009. godine.

Koncesionar za autoput Horgoš-Požega, „Sever Jug Autoput d.o.o." raskinuo >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << je ugovor o izgradnji autoputa Horgoš-Požega i pokrenuo formalni mehanizam rešenja spora s obzirom na to da, kako je saopštio, "Vlada Srbije nije predložila adekvatno rešenje, prihvatljivo za obe strane".

Kako je navedeno u saopštenju, koncesionar namerava da započne formalnu medijaciju sa Vladom Srbije da bi se sporazumno razrešila pitanja koja proističu iz odluke Vlade Srbije da preispita uslove ugovora o koncesiji za autoput Horgoš-Požega, donete prošlog leta.

Ukoliko se proces medijacije u trajanju od 60 dana ne bude uspešno okončao, ugovor će biti preispitan u skladu sa arbitražnim pravilima Međunarodne privredne komore u Parizu, početkom 2009. godine.

Koncesionar u saopštenju navodi da su uloženi veliki napori kako bi se pronašlo pravedno rešenje za obe strane, koji su u obzir uzimali promenjenu situaciju u kojoj se se našla Vlada Srbije.

Propali neformalni pregovori 

"Jula 2008. godine, Nacionalni savet za infrastrukturu doneo je odluku da se ne realizuje projekat izgradnje autoputa. Od tada vodimo neformalne pregovore sa Vladom Srbije. Konzorcijumu do sada nije dostavljena jasna odluka Vlade o brojnim predlozima koje je on dostavio od kraja juna 2008. godine u nameri da se postigne konsenzus", navodi se u saopštenju.

Kao rezultat toga, saopštava koncesionar, "sada smo došli do faze u kojoj se čini da je formalan pravni raskid ugovora jedina opcija".

Namera pokretanja formalnog mehanizma za rešenje spora, u skladu sa pravilima Međunarodne privredne komore i Članom 23.2 Ugovora o koncesiji, jeste da se očuvaju zakonska prava obe strane, uključujući i Vladu Srbije, u skladu sa ugovornim uslovima, saopštava koncesionar.

"U okviru tekućih pregovora sa Vladom, još uvek želimo da pronađemo pravedno rešenje koje dovodi do situacije prihvatljive za sve. Stoga se nadamo da će se izbeći formalna rasprava pred Međunarodnom arbitražom koja je skupa i oduzima puno vremena", dodaje se u saopštenju.

U saopštenju se podseća da iz ugovora ne proističu samo prava, već i obaveze za obe ugovorne strane. Jedna od klauzula uvodi obavezu pregovaranja u dobroj nameri radi realizacije dogovorenog projekta.

Vlada obaveštena o raskidu ugovora

Vlada Srbije potvrdila je da je koncesionar raskinuo ugovora za izgradnju autoputa Horgoš-Požega.

Agenciji Beta je u Vladi rečeno i da je "koncesionar prevideo činjenicu da ugovor još nije stupio na snagu".

"Ugovor do danas nije stupio na snagu, s obzirom na to da je finansijsko zatvaranje posla predviđeno kao prethodni uslov za stupanje na snagu ugovora i da to može da bude učinjeno do 31. decembra", objašnjavaju u Vladi.

I stručnjaci smatraju da je najava medijacije i prikrivena pretnja arbitražom samo blef.

"Ako je ugovor raskinut, onda predlog za medijaciju znači samo blefiranje, da ipak nešto treba pregovarati, kako ne bi zatražili arbitražu", smatra ekonomista Milan Kovačević.

Prema njegovim rečima, ako je koncesionar "ugovorom morao da realizuje koncesiju, a to nije mogao nego je raskinuo ugovor, onda nema čime da preti".

Kovačević je, ipak, napomenu da koncesionar može da preti "ukoliko mu je nešto obećano mimo otkrivanja u javnosti" i dodao da to ne isključuje jer "aneksi tog ugovora nikada nisu u celini objavljeni".

Nerešena pitanja

Koncesionar "Alpina-Por", čije je preduzeće "Sever Jug Autoput" pobedilo na tenderu za izgradnju auto-puta Horgoš-Požega, trebalo je da se do kraja ove godine dogovori sa Vladom Srbije o sporazumnom raskidu Ugovora, potpisanog 30. marta 2007. godine.

Međutim, koncesionar je predložio da se pored naknade troškova za izradu dokumentacije plate i svi ostali troškovi koji su pratili pripremu koncesije.

Uz vraćanje garancije od 10 miliona evra, koncesionar je tražio i obeštećenje od 12,5 miliona evra, posle čega je dogovor i definitivno bio nemoguć.

Projekat izgradnje autoputa Horgoš-Požega vredan je oko 1,5 milijardu evra.

Koncesija je trebalo da se izda na 25 godina, a predviđena je izgradnja leve trake autoputa od Horgoša do Novog Sada, duge 106 kilometara, održavanje 68 kilometara autoputa od Novog Sada do Beograda, i projektovanje i izgradnja autoputa Beograd-Požega, dužine 148 kilometara.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.