Psihologija: Zašto je nekim ljudima teško da uživaju u slobodnom vremenu

Izvor: B92, 09.Dec.2021, 22:31

Psihologija: Zašto je nekim ljudima teško da uživaju u slobodnom vremenu

Neki ljudi pokušavaju da svaki sat slobodnog vremena učine savršenim, dok drugi mrze da koriste slobodno vreme. Da li smo zaboravili kako da uživamo u slobodnom vremenu?

Slobodno vreme je nagrada, zar ne? Naporno radimo, pa želimo da se dobro zabavljamo.

Radujemo se slobodnom vremenu, verujući da što više slobodnog vremena budemo imali, život će biti bolji.

Uživanje u tom vremenu - ili uživanje u tom željenom krajnjem cilju - trebalo bi da dođe >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << prirodno.

Međutim, istraživanja pokazuju da i imati i odlučivati o tome kako provesti slobodno vreme može biti veoma stresno.

Neki ljudi osećaju ogroman pritisak da maksimalno povećaju prekid rada uz najbolje izbore: više istraživanja, predviđanje i trošenje više novca.

"Dokolica je dramatično evoluirala tokom vekova i u različitim kulturama", kaže Bred Ijon, docent u Školi menadžmenta na Univerzitetu Kvebek u Montrealu.

"Međutim, jedna stvar koja je konzistentna u pogledu dokolice je da je uvek bila u suprotnosti sa poslom."

Pre dve hiljade godina, koncepti rada i dokolice bili su povezani sa ropstvom i slobodom.

U staroj Grčkoj, objašnjava Ijon, većina rada je bila predata robovima, dok su se bogatiji delovi društva bavili drugim aktivnostima.

"Dokolica je bila aktivno stanje uma. Dobro slobodno vreme podrazumevalo je bavljenje sportom, učenje teorije muzike, debatovanje sa kvalifikovanim vršnjacima i bavljenje filozofijom.

Dokolica nije bila laka, ali je trebalo da bude zadovoljavajuća."

Ijon veruje da je došlo do promene kada su Rimljani počeli da posmatraju dokolicu kao način oporavka u pripremi za više posla, što je tranzicija koja se značajno ubrzala tokom industrijske revolucije.

Do početka 19. veka, promenila se i vrsta dokolice koja je označavala status.

Bogataši su vodili otvoreno besposlen život.

Popularan primer je opis mode filozofa Valtera Benjamina oko 1893. godine kao šetnje arkadama sa kornjačom na povocu.

Anat Kejnen, vanredna profesorka marketinga na Kvestrom poslovnoj školi Bostonskog univerziteta, sprovela je opsežno istraživanje o simboličkoj vrednosti vremena.

Ona objašnjava da danas vidimo još jednu tranziciju: nedostatak slobodnog vremena sada deluje kao moćan statusni simbol.

"Na Tviteru se slavne ličnosti 'ponizno hvale' da 'nemaju život' i da im je očajnički potreban odmor", ističe ona.

Na radnom mestu, mnogi i dalje smatraju da je posebna čast biti deo kulture ostajanja na poslu i posle radnog vremena.

U stvari, oni koji imaju najviše novca da potroše na slobodno vreme najverovatnije najduže i rade.

"Visoko obrazovani ljudi (poput hirurga, advokata, izvršnih direktora) često traže dobro plaćene poslove koji zahtevaju visoko produktivne kandidate koji su spremni da rade dugo", objašnjava Ijon.

"To znači da su oni koji se najviše žale da nemaju dovoljno slobodnog vremena imućni i obrazovani."

To podstiče ideju da moramo maksimizirati "hedonističku korisnost" dokolice ili vrednost uživanja kada zaista dobijemo slobodno vreme - i računamo svaki sat.

Ekonomisti ideju da moramo maksimalno iskoristiti svoje slobodno vreme nazivaju povećanjem vrednosti našeg slobodnog vremena.

U knjizi Trošenje vremena: najvredniji resurs, američki ekonomista Danijel Hamermeš objašnjava da je "naša sposobnost da kupujemo i uživamo u robama i uslugama porasla mnogo brže od količine vremena koje nam je na raspolaganju da uživamo u njima".

Ovaj pritisak se manifestuje u našim odlukama.

"Osećamo se kao da želimo da dobijemo najbolje što možemo dobiti za svoj novac", objašnjava Ijon.

"Zato ulažemo više novca u slobodno vreme. Bolji hoteli, bolja filmska iskustva - kao što su IMAX ili Netfliks u 4K - bolje sve."

Neki se bore da uopšte uživaju u slobodnom vremenu.

Neki pokušavaju da "hakuju" slobodno vreme primenom tehnika produktivnosti, kaže Ijon, kao što je slušanje podkasta dok džogiraju ili gledanje Netfliks emisija dvostruko većom od uobičajene brzine.

Drugi možda uopšte ne koriste slobodno vreme.

Na primer, samo 14 odsto Amerikanaca uzima dve nedelje odmora zaredom, smatrajući da je to u skladu sa kulturom prekomernog rada.

Ista studija navodi da od 2017. godine 54 odsto američkih radnika nije iskoristilo vreme godišnjeg odmora, ostavljajući 662 miliona dana rezervisanih za slobodno vreme neiskorišćeno.

Deo problema, pokazuju nova istraživanja, jeste koliko sveobuhvatno internalizujemo poruku da je slobodno vreme rasipno.

Selin A. Malkoč, vanredna profesorka marketinga na Poslovnom koledžu Fišer na Državnom univerzitetu u Ohaju i koautorka studije, kaže da određeni ljudi doživljavaju slobodno vreme kao manjak vrednosti, čak i kada to ne ometa njihovo postizanje ciljeva.

Ova negativna uverenja o slobodnom vremenu povezana su sa manjom prijavljenom srećom i većom depresijom, anksioznošću i stresom.

Malkoč opisuje dve vrste slobodnog vremena.

"Završno slobodno vreme", gde su aktivnost i cilj "spojeni" zajedno, kao što je prisustvovanje zabavi za Noć veštica samo iz zabave, odmah se nagrađuje i sam po sebi je krajnji cilj.

"Instrumentalno slobodno vreme", kao što je dečija igra i na taj način "odbacivanje" roditeljskih obaveza, što je sredstvo za postizanje cilja i hrani dugoročni cilj.

Sposobnost uživanja u slobodnom vremenu je jači prediktor blagostanja od uživanja u instrumentalnoj dokolici, pokazala je studija.

U jednom od eksperimenata studije, Malkoč i njeni koautori želeli su da vide da li mogu da manipulišu uverenjima učesnika o slobodnom vremenu i da ih nateraju da više uživaju.

Svakoj grupi je predstavljena drugačija verzija članka koji je uokvirio njihovo razumevanje slobodnog vremena, bilo kao rasipničkog u smislu postizanja ciljeva, neproduktivnog ili kao produktivnog načina upravljanja stresom.

Učesnici su zatim zamoljeni da procene koliko je članak dobro napisan.

Ali istraživače je više zanimalo ono što je došlo kasnije.

Dali su učesnicima pauzu i pustili im smešan video o mačkama kako bi videli koliko su uživali.

Nažalost, uspostavljanje naših uverenja o slobodnom vremenu funkcioniše samo u jednom pravcu, otkrili su istraživači - u pogrešnom.

Oni koji su čitali članke u kojima je slobodno vreme predstavljeno kao rasipničko uživali su u iskustvu 11 do 14 odsto manje od osnovne vrednosti (kontrolna grupa, koja je čitala o aparatima za kafu).

Oni kojima je nagovešteno da je to produktivno nisu doživeli povećan nivo uživanja.

Drugim rečima, pokušaj da se unapredi podložnost učesnika za više uživanja u slobodnom vremenu bio je podjednako efikasan kao da smo tražili od njih da čitaju o kafi, što sugeriše da su naši stavovi duboko ukorenjeni.

To je otrežnjujući nalaz.

"Imali smo grupu studenata u laboratoriji koji su radili niz uglavnom dosadnih studija - nema ničeg prijatnog u tome", kaže Malkoč.

"A onda im nudimo mentalnu pauzu da pogledaju zabavan video.

"Činjenica da, iako nisu mogli da iskoriste te kratke trenutke za nešto bolje, ipak nisu mogli da uživaju... svedoči o snazi njihovog verovanja."

Na sreću, postoje načini da se pomogne obema grupama.

Prvi, bez obzira kom kraju spektra pripadate, je da opustite razmišljanje o produktivnosti.

Kejnen kaže da je način da se to uradi "prihvatanje šire perspektive života i predviđanje dugoročnih žaljenja, jer to omogućava ljudima da više uživaju u sadašnjosti".

Za one koji žele da intenziviraju slobodno vreme, Ijon preporučuje korišćenje pravila vrhunca, kognitivne pristrasnosti koja utiče na način na koji pamtimo događaje.

Na primer, kaže on, u ordinaciji zubara sećamo se vrhunca (kada je bol bio najjači) i kraja (slatkiša koji bismo dobili kada smo otišli).

Prosečan zbir ovih iskustava prilagođava emocionalni intenzitet.

Dakle, za praznike, on preporučuje da uradite jednu stvar koja je "potpuno luda" u sredini, kao što je bandži džamping, i jednu jednako grandioznu stvar na kraju (na primer, dan u banji ili obrok za uživanje).

Tako biste unapredili celokupno iskustvo i maksimizirali hedonističku korisnost u celini.

On preporučuje korišćenje pažljivosti kako biste uživali u iskustvima iz slobodnog vremena.

"To proširuje vašu subjektivnu percepciju vremena (tj. osećate se kao da ga imate više) i poboljšava formiranje pamćenja, što znači da ćete se osećati ne samo kao da je vaš odmor trajao duže, već ćete ga pamtiti mnogo bolje."

I u skladu sa istraživanjem o iščekivanju, višestruki manji odmori kojima se možemo radovati, a ne jedan veliki, takođe bi mogli maksimalno povećati vrednost našeg uživanja.

Pogledajte video o tome kako razgovarati sa pristalicama teorije zavere

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Psihologija: Zašto je nekim ljudima teško da uživaju u slobodnom vremenu

Izvor: Radio 021, 09.Dec.2021

Neki ljudi pokušavaju da svaki sat slobodnog vremena učine savršenim, dok drugi mrze da koriste slobodno vreme. Da li smo zaboravili kako da uživamo u slobodnom vremenu?

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.