Izvor: Blic, 02.Okt.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Paradajz sa 1.200 metara

Paradajz sa 1.200 metara

NOVI PAZAR - Do pre dve godine bilo je nezamislivo da se na Pešterskoj visoravni, gde su zime duge i hladne a leta kratka i sveža, gaje paprika, paradajz, krastavac, kupus, luk. Dok Enver Rebronja na visini od 1.200 metara nadmorske visine nije podigao prvi plastenik, u ovom stočarskom kraju uzgoj paradajza se smatrao uzaludnim poslom.

- Nisam mislio kao drugi na Pešteru, niti sam robovao predrasudama. Uprkos podsmesima i upozorenjima, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << proizvodnju povrća najpre sam počeo u plastenicima, a potom i na otvorenom. Nabavio sam sorte za ovo područje, a rezultati su izvanredni - kaže Enver Rebronja, bivši gastarbajter u Francuskoj, a sada ugledni povrtar iz zaseoka Bioce kod Karajukića Bunara.

Rebronja kaže da uspeva da paradajz, krastavac i papriku proizvodi i za tržište. Među kupcima su mu i komšije, isti oni koji su mu savetovali da se okani ćorava posla. Dolaze mušterije iz Sjenice, Tutina, Novog Pazara, kupuju na veliko.

Enver smatra da njegov povrtarski uspeh dokazuje da ljudi mogu da se vrate selu i da na visoravni grade budućnost. Za njegovu proizvodnju interesovali su se i neki stranci, jer ne koristi nikakva zaštitna sredstva i hemikalije. Zahvaljujući tom povrću, njegova supruga Šefćeta je savladala teško oboljenje.

- Moja supruga je imala ozbiljno oboljenje limfnih žlezda, lekari su sumnjali na najgore. Za samo godinu i po dana boravka na Pešteri, ona se izlečila i preporodila. Lekari nisu mogli da veruju - kaže Rebronja.

Ovaj vredni povrtar se oprobao u još dve zemljoradničke discipline, do sada nezamislive na Pešterskoj visoravni: dokazao je da i jagoda dobro uspeva na Pešteru i da se lepo može živeti i od gajenja ćurki.

E. Halilović

Sporne vikendice u Niškoj Banji Vlast ukida tramvajsko naselje

Vlasnici 14 tramvaja, koji su 1959. godine postavljeni u šumi iznad hotela 'Partizan' u Niškoj Banji, optužili su funkcionere opštine Niška Banja da nezakonito žele da im oduzmu pravo da ova vozila, koja odavno nisu u upotrebi i služe kao vikendice, budu na tom zemljištu. Vlasnici vikendica sumnjaju da opštinski funkcioneri žele da prostor daju na korišćenje nekom drugom.

Čelnici Niške Banje odbacuju takve optužbe tvrdeći da je još 2002. godine doneta odluka da taj prostor bude zelena površina, bez mogućnosti postavljanja bilo kakvih montažnih objekata i trafika. Vlasnici najavljuju da će podneti tužbu zbog takve odluke.

- Tramvaji su prevozili Nišlije do 1958. godine kada su ukinuti. Godinu dana nakon toga doneta je odluka da se tramvaji prodaju fizičkim licima i da se osnuje vikend naselje u Niškoj Banji.

Mnogi građani Niške Banje bili su ponosni na ovo predivno mesto sa kućicama u cveću. Međutim, u proteklih nekoliko decenija vikend tramvaju su često na meti provalnika, a policija po tvrđenju vlasnika nikad nije htela da izađe na uviđaj.

- U nekoliko tramvaju su se uselili beskućnici, a opštinske vlasti nisu ni pokušale da zaštitite našu privatnu svojinu. Tvrdnje da se u tramvajima narkomani drogiraju i da ima primera maloletničke prostitucije su ironične jer nismo mi krivi zbog toga. Zašto uz pomoć policije ne reše te probleme. Njima smetaju samo tramvaji, a na sve strane u Banji su deponije. Ispred hotela 'Terme' godinama stoji stari i raspadnuti kombi - priča Dragan Ilić, vlasnik jednog tramvaja.

Predsednik Veća Niške Banje Dragan Jovanović tvrdi da je vikend naselje postalo ruglo Banje.

- Decenijama vlasnici nisu vodili računa o vikendicama. Neke su veoma zapuštene. Tu smo zaticali narkomane, čak su dovođene maloletne prostitutke, a zabeleženo je i jedno samoubistvo. Uostalom, želimo da uklonimo te ruine, oko kojih je mnogo divljih deponija. Na tom mestu ćemo napraviti stazu, zasadićemo travu. Iz opštinskog budžeta smo izdvojili 2,5 miliona dinara za uređenje te zelene oaze - naglašava Jovanović.

Vlasnici vikend tramvaja dodaju da je čudno što im je komunalni inspektor preporučivao da se odreknu vlasništva.

- Svaki tramvaj je težak 2,5 tona, a kad se to gvožđe proda po ceni od devet dinara za kilogram, može da se zaradi najmanje 3.000 evra. Neki su se ljudi uplašili i odrekli svojih tramvaja jer nam je prećeno da ćemo za uklanjanje morati skupo da platimo. Pitam se gde će otići taj novac od prodatih tramvaja - veli Dragan Ilić.

Predsednik Veća odgovara da će, ukoliko u narednih desetak dana ne uklone tramvaje, vlasnici morati da plate troškove.

Vesna Torović

if(!window.goAdverticum)document.write('');if(window.goAdverticum)goAdverticum.addZone(31711);

|

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.