Pek-Men: 40 godina od nastanka jedne od najpopularnijih igara svih vremena

Izvor: B92, 22.Maj.2020, 20:18

Pek-Men: 40 godina od nastanka jedne od najpopularnijih igara svih vremena

Kakve veze ima pica sa nastankom jedne od najpopularnijih igara na svetu?

Kao što je to obično slučaj kada je reč o pop-kulturi osamdesetih, i kada je Pak-Men debitovao u Tokiju pre tačno 40 godina, nikome nije moglo da padne na pamet da će prerasti u jednu od najvećih igara svih vremena.

Ali u pitanju je mnogo više od svetski popularne video igre. Kreator Pak-Mena, Toru Ivatani, stvorio je jedan od najprepoznatljivijih simbola današnjice.

Sa stopom >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << prepoznatljivosti od 90 odsto, Pak-Men je jedan od najpoznatijih svetskih brendova koji ne poznaje generacijske granice. Pak-Men slobodno stoji rame uz rame sa Koka-kolom, Mekdonaldsom i sličnim predstavnicima globalizacije.

Video igre su osamdesetih godina dvadesetog veka još uvek bile relativno nov oblik zabave.

I svi proizvođači su se držali oprobanog recepta - igara u kojima je glavni cilj da upucate nešto. Da upucate što više nečega.

https://www.instagram.com/p/CAdfPCBpCYW/

Toru Ivatani je tada radio za kompaniju Namko i zapravo je više voleo da radi na fliperima nego na video igrama, baš zbog preterane upotrebe vatrenog oružja.

"Igraonice su bile mračna mesta gde su odlazili samo dečaci. Hteo sam da ta mesta učinim življim u da u arkadama mogu da uživaju i devojke i parovi", izjavio je Ivatani u intervjuu za CNN.

Njegovi prethodni radovi, poput digitalnog flipera iz 1978. godine, nisu doživeli preteran uspeh.

Moglo bi se reći da ništa nije ukazivalo da je Ivatani nekakav skriveni genije koji će promeniti koncept arkadnih igara.

Igra koju je Ivatani osmislio prvo se zvala PuckMan i zapravo originalni naziv igre krije tajnu o njenom poreklu.

PuckMan je potekao od popularne japanske fraze Paku paku taberu - Paku paku je označavalo zvuk žvakanja, otvaranja i zatvaranja usta, a taberu bukvalno znači "jesti".

Ivatani je rekao da je, dok je smišljao igru, razmišljao o konceptima mode i romanse kao idealnim za žensku publiku.

Ali onda se setio da žene, kao uostalom i sva živa bića, takođe uživaju u činu ishrane, tj. taberu.

Tako je hrana postala središnja tema ove igre. Glavni junak, čiji pol zapravo nije određen, ide kroz lavirint i gricka tačke, energetske lopte i duhove kada mu je to dozvoljeno.

Svi znaju kako izgleda Pak-Men. Tu veliku žitu glavu otvorenih usta možete prepoznati sa udaljenosti od nekoliko kilometara.

A za ovaj prepoznatljiv dizajn junaka japanske video igre zaslužno je, ni manje ni više, nego italijansko nacionalno jelo.

Dok je osmišljavao likove u igri koja se zasniva na jedenju, Ivatani je, verovatno tražeći inspiraciju, jeo.

Kako je jeo picu, uzeo je jedno parče iz kutije i doživeo prosvetljenje. Preostali parčići su formirali oblik budućeg Pak-mana.

Kada je igra stigla do Amerike, naziv PuckMan je delovao neprikladno.

Iako je svojim oblikom Pak-Men podsećao na hokejaški pak, distributeri su se brinuli da bi deca mogla da P zamene slovom F, a to ne bi izašlo na dobro. Zato su odlučili da igru prekrste u Pac-Man.

Promena imena nimalo nije škodila igri i njenoj popularnosti, kako je od 1981. do 1987. godine prodato skoro 300.000 arkadnih mašina širom sveta. U to vreme, to je bila ozbiljna cifra.

Pak-Men je uneo niz inovacija u svetu video igara. Neki teoretičari video igara ga čak smatraju jednom od prvih igara u žanru lavirinta.

Pak-Men je takođe uveo prvi power-up u igrama, kada pojede tu energetsku pilulu koja mu omogućuje da pojede i sve duhove, kao i prve među-scene između nivoa.

Iz originalnog Pak-Mena se izrodilo nekoliko gotovo identičnih naslova - Gospođa Pak-Men, Pak-Men Plus, Džunior Pak-Men, Bejbi Pak-Men i Profesor Pak-Men.

Iako je originalna verzija najpopularnija, mnogi kritičari smatraju da je Gospođa Pak-Men daleko bolja igra.

Pak-Man je dobio i svoj crtani film, brojne igračke, a jedan je i od glavnih likova u filmu Pikseli sa Adamom Sendlerom. To je retko dobra stavka u tom filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=nqEAQnxh6xc

Posebno izdanje retro arkadne mašine povodom četrdesetogodišnjice Pak-Mena može se nabaviti po ceni od 400 dolara.

I kao i uvek, Pak-Men je neverovatno zarazan.

Kada je 2010. godine Gugl zamenio logo sa verzijom Pak-Mena, povodom tridesetogodišnjice od izlaska igre, to je svet koštalo pet miliona ljudskih sati i 120 miliona izgubljenih dolara, pokazali su rezultati jedne studije.

Toru Ivatani je poslednji put radio na Pak-Menu 2007. godine, a sada predaje dizajn video igara na Politehničkom univerzitetu u Tokiju.

Kada bi uporedio Pak-Mena sa muzikom, rekao bi da je kao "popularna pesma koju svi znaju i koju su čuli više puta".

Počinje vikend i iako je lepo vreme, možda i nije loše još malo ostati kod kuće.

A ako ste već unutra, znate šta vas čeka na vašem računaru.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.