Očekuje se da tranzitne dozvole pomognu Turskoj i Bugarskoj

Izvor: Southeast European Times, 07.Mar.2014, 17:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Očekuje se da tranzitne dozvole pomognu Turskoj i Bugarskoj

Novi liberalizovani režim tranzitnih dozvola između Bugarske i Turske trebalo bi da pomogne kompanijama i razvoju ekonomiju u obe zemlje, rekli su zvaničnici i vlasnici preduzeća.

07/03/2014

Menekše Tokjaj i Cvetina Borisova za Southeast European Times iz Istanbula i Sofije -- 7.3.2014.

Bugarska i Turska su se složile da nastave sa koracima za liberalizaciju režima tranzitnih dozvola, nakon spora koji je doveo do višednevne blokade na glavnom graničnom >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << prelazu između dve zemlje.

„Smatram da treba da razmislimo o tome kako kompanije obe zemlje mogu da rastu i razvijaju se dalje, umesto da se međusobno nadmeću“, rekao je novinarima turski ministar saobraćaja, pomorstva i komunikacija Lutfi Elvan nakon sastanka sa svojim bugarskim kolegom Danailom Papazovim u februaru. „Jako nam je stalo do Bugarske. Pridajemo veliki značaj jačanju naših odnosa u transportnom sektoru. U tom smislu imamo i druge značajne aspekte pored drumskog transporta: pomorski, železnički saobraćaj, komunikacija vrlo su važne oblasti u kojima vredi sarađivati.“

Novi sporazum, koji bi trebalo da bude potpisan do kraja marta, zameniće zastareli iz 1977. godine.

Nova pravila trebalo bi da budu doneta u aprilu. Prema ministarstvu saobraćaja, informativne tehnologije i komunikacija, zemlje su se složile da administracije sa obe strane granice u potpunosti pomognu transportnim kompanijama u olakšavanju njihovog rada u dve zemlje.

U saopštenju za SETimes ministarstvo je reklo da će biti uspostavljen pozivni centar u Auto-moto savezu Sofije i Generalnoj direkciji za saobraćajne propise u Ankari u cilju rešavanja svih pitanja procesuiranja dokumenata na obe strane.

„Pozitivno je to što su se dve zemlje dogovorile oko potpune liberalizacije režima izdavanja dozvola, kojima će biti obuhvaćeni tranzit i bilateralne pošiljke“, rekao je Tolga Er, ekspert za logistiku iz istanbulske kompanije Maksi Lodžistiks Servisis koja se godinama bavi transportom preko Bugarske, u izjavi za SETimes.

Konsenzus između dve zemlje postignut je na hitnom sastanku zvaničnika ministarstava saobraćaja u trenutku pritiska od strane kompanija koje su pretrpele velike gubitke za vreme blokade granice.

Predstavnici privatnog sektora u Turskoj i Bugarskoj kažu da su blokade granice negativno uticale na logistički sektor, a da je ova najnovija izazvala znatne gubitke.

Sporazum je postignut nakon što je blokada glavnog graničnog prelaza naštetila ekonomiji obe zemlje. [Gabrijel Petresku/SETimes]

„Svaki dan koji kamion provede blokiran na granici košta preduzeća 150 evra“, rekao je Ilijan Filipov, član Upravnog odbora Bugarskog saveza sindikata drumskih prevoznika (BASAT), u izjavi za SETimes, dodajući da njegova organizacija podržava „punu liberalizaciju sa turskim tržištem“.

Kamioni iz Turske uglavnom prevoze proizvode sa ograničenim rokom trajanja, koji moraju brzo da se isporuče. Kašnjenja i ogromne kolone kamiona naveli su neke vozače da žure kako bi na vreme stigli na svoje destinacije.

Er kaže da je ovaj transportni spor nastao na arbitrarnoj osnovi i da je imao negativan uticaj na transakcije između Turske i drugih evropskih zemalja, a posebno s obzirom da su prevoznici napravili duge kolone na zajedničkim graničnim prelazima.

„S obzirom da je Bugarska tranzitna zemlja za turske transportne aktivnosti, 90 odsto ukupnog obima aktivnosti naše kompanije ide preko Bugarske i ova kriza nam je donela negativan ekonomski uticaj“, rekao je Er. „Nadam se da će se novi sporazum efikasno sprovoditi i da neće ponovo doći do sličnih arbitrarnih praksi između ova dva suseda.“

Sporazum je rezultat dugogodišnjih nastojanja predstavnika turskog i bugarskog sektora. Turska Međunarodna asocijacija prevoznika (UND) i Asocijacija bugarskih preduzeća za međunarodni drumski transport i puteve, obe članice Međunarodne unije drumskog transporta, vode dijalog od 2001. godine.

Fatih Sener, izvršni direktor istanbulskog UND, kaže da će organizacija nastaviti da se zalaže za prava turskih prevoznika koja proizlaze iz Carinske unije između Turske i Evropske unije, kao i Svetske trgovinske organizacije, u svim evropskim platformama i međunarodnim arenama.

„Slobodno kretanje robe, koje važi za trgovinu između Turske i EU od 1996, biće moguće samo ako se transportni stub ovog pravila liberalizuje u skladu sa tim i obuhvati sve zemlje članice EU“, rekao je Sener za SETimes.

Er dodaje da postoji potreba za sistemom u celoj EU koji će sprečiti slične krize u budućnosti, s obzirom da je Turska značajan trgovinski partner evropskih zemalja. To zahteva mehanizam zasnovan na prethodno određenim pravilima i efektivne mehanizme za rešavanje trgovinskih sporova.

Kako biste procenili novi sporazum o liberalizaciji između Bugarske i Turske i koje su njegove prednosti za te zemlje? Iznesite svoje mišljenje u prostoru za komentare.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.