Nestala podmornica: Šta ima na dnu okeana, kako dišu ljudi u plovilu pod vodom i kako izgleda iznutra - odgovori na pitanja

Izvor: B92, 20.Jun.2023, 19:57

Nestala podmornica: Šta ima na dnu okeana, kako dišu ljudi u plovilu pod vodom i kako izgleda iznutra - odgovori na pitanja

Potraga za nestalim plovilom se nastavlja, iako je vremena sve manje i nije nimalo lako pronaći nešto tako malo u ogromnom mračnom okeanu.

Nestanak podmornice sa petoro ljudi koji su želeli da se spuste na dno Atlanskog okeana i obiđu olupinu davno potonulog Titanika, pokrenuo je brojna pitanja.

BBC je pripremio odgovore stručnjaka na neka od njih.

Potraga za plovilom i dalje se nastavlja, a u njoj učestvuju i brod za postavljanje naftovodnih cevi, sa >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << dva podvodna plovila, kao i vojni avioni, podmornice i sonarne bove.

Imajući u vidu dimenzije podmornice u ogromnom mračnom okeanu, to je poput traženja igle u plastu sena.

Tim Metlin, stručnjak za Titanik

Na dnu Atlantika - gde leže ostaci Titanika - je "mrkli mrak i ledeno hladno", rekao je Metlin za agenciju Rojters.

"Morsko dno je mutno i valovito. Ne vidi se prst pred okom. Jedini način da otkrijete gde ste je pomoću sonara, tu ne radi čak ni radar", dodao je Metlin.

Zato je to kao "kao slanje čoveka na Mesec, doslovno kao kad astronaut ide u svemir", napominje.

"Plašim se za živote istraživača koji su u podmornici".

Sonar je sistem za navigaciju, komunikaciju i detekciju objekata pod vodom koji koristi zvučne talase, ime je dobio po skraćeniciza te engleske reči sound navigation and ranging.

Radar koristi elektromagnetne talase.

Met Marfi, BBC vesti

Podmornica je veoma uska, dimenzije su 6,7 x 2,8 x 2,5 metra i putnici moraju da sede na podu.

Napred u plovilu je veliko brodsko prozorče kroz koje se može gledati.

Zidovi se greju, jer na takvim dubinama postaje veoma hladno.

U podmornici je i toalet za putnike koji se smešten u prednjem delu. Navuče se zavesica kad je neko unutra, a kapetan pojača muziku.

Podmornicom se upravlja uz pomoć akustičnog sistema koji je povezan sa timom u brodu na površini USBL (ultra-short baseline).

U podmornici, kapetan na osnovu njihovih instrukcija drži pravac koristeći džojstik kao u video igrama.

Sura Bančongčit, stručnjak za podmornice

Trup podmornice je napravljen tako da izdrži spoljni pritisak pod vodom.

Dokle god je oklop neoštećen posada je pod normalnim atmosferskim pritiskom kao na površini i dišu normalno.

Ipak, posle određenog vremenskog perioda, kiseonik se istroši, a stvara se ugljen dioksid.

U specifikaciji kompanije se navodi da je Titan podmornica opremljena tako da posadu održi u životu 96 sati pod vodom.

Sura Bančongčit, stručnjak za podmornice

Radio talasi ne mogu da putuju daleko ispod vode i ne mogu da se koriste za ovu vrstu komunikacije. Umesto toga, podmornice koriste zvučne talase.

Koncept je sličan kao kod sonara ili radara da se detektuju objekti pod vodom.

Patrik Hjuz, BBC dopisnik iz oblasti nauke

Većina velikih pomorskih operatera zahtevaju da iznajmljena plovila budu "klasifikovana" u skladu sa pravilima nezavisnik gripa, poput Američkog birao za transport.

Podmornica Titan koja je nestala nije dobila tu vrstu sertifikata, rekli su iz same kompanije Oceangate.

U blogu iz 2019. firma je tvrdila da inovativna tehnologija koju koriste ta plovila, otežava spoljnim kontrolorima da ih sertifikuju.

"Iako su te agencije spremne da daju sertifikate novim i inovativnim idejama i dizajnu, često to podrazumeva višegodišnje provere... to je prokletstvo za brze inovacije jer moraju da čekaju provere u stvarnom svetu".

Oni su tvrdili da se Spejs Iks, Blu Oridžin i Virdžin Galaktik oslanjaju na iskusne stručnjake koji predvode dnevne operacije, testiranja, i potvrde umesto da ih šalju spoljnim stručnjacima, koji moraju prvo da budud obrazovani da bi odobrili bilo koju inovaciju.

CBS, američki partner BBC-ja, poslao je prošle godine jednog od reportera na putovanje preko ove kompanije kako bi obišao ostatke Titanika.

Tokom izveštavanja, Dejvid Pog je pročitao ono što deluje kao odricanje odgovornosti, jer je podmornica opisana kao "eksperimentalno" plovilo, koje nije odobreno ni sertfikovano ni kod jednog regulatornog tela.

Moglo bi da doevede to fizičke povrede, trajnog oštećenja, emocionalne traume ili smrti, dodao je.

Pog je upitao i generalnog direktora ove kompanije Stoktona Raša o pojedinim komponentama koje su gotovo "improvizovane".

Raš je odgovorio da kompanija sarađuje sa agencijom NASA i Boingom da osigura bezbednost plovila.

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Nestala podmornica: Šta ima na dnu okeana, kako dišu ljudi u plovilu pod vodom i kako izgleda iznutra - odgovori na pitanja

Izvor: Radio 021, 20.Jun.2023

Potraga za nestalim plovilom se nastavlja, iako je vremena sve manje i nije nimalo lako pronaći nešto tako malo u ogromnom mračnom okeanu.

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.