Kako zaustaviti stradanje na putevima

Izvor: RTS, 16.Jul.2012, 08:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako zaustaviti stradanje na putevima

Više od milion ljudi u svetu strada godišnje u saobraćajnim nesrećama. Srbija spada u zemlje sa velikim brojem žrtava u saobraćaju.

U saobraćajnim nesrećama na drumovima širom sveta godišnje strada više od milion ljudi. Nekoliko miliona ostanu trajni invalidi. Da bi statistika bila drugačija, mnoge države stručno i finansijski ulažu u bezbednost u saobraćaju.

Posle srčanog oboljenja i moždanog udara, stradanje u saobraćajnim nesrećama treći je uzrok >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << smrti u svetu.  

Stručnjaci ocenjuju da se u Srbiji ne reaguje na odgovarajući način, pa naša zemlja spada u one sa velikim brojem žrtava na putevima. Na 100.000 vozila kod nas pogine oko 35 ljudi, a u Švedskoj, na primer - sedam.

U državama koje imaju približno stanovnika kao naša godišnje je manje poginulih - u Irskoj oko 240 ljudi, Švedskoj 350 ljudi, a Austriji oko 630.

U Srbiji godišnje na drumovima nastrada 808, a više stradalih imaju Bugarska i Češka - oko 900.

Gotovo sve zemlje iz godine u godinu smanjuju broj nastradalih u saobraćaju. U poređenju sa devedesetima, i kod nas se taj broj smanjio. Uznemirava što ponovo raste - ove godine veći je nego prošle.

Očigledno treba slediti primere drugih zemalja u kojima je država praktičnim delovanjem povećala bezbednost u saobraćaju.

"U Rusiji je situacija bila i gora od naše, a pre dve godine je Putin stao na čelo državnog tima koji treba da spreči krvoproliće na putevima i sada ta akcija pokazuje rezultate. U Francuskoj je Širak rekao - Sprečiću to krvoproliće na francuskim putevima, i za vreme svoje vladavine on je prepolovio broj nezgoda sa nastradalima", poručuje profesor Milan Vujanić sa Sabraćajnog fakulteta.

U Francuskoj je tako spaseno u 15 godina 36.000 života, a 886.000 ljudi je manje nastradalo nego što bi nastradalo da to nije urađeno.

"Prvo moramo da vidimo ozbiljnu odluku političara da se bave bezbednošću u saobraćaju, kako ne bi imali toliko poginulih", kaže Vujanić.

Turski predsednik Abdulah Gul našao je svoj način da dopre do svesti vozača i apeluje na njih - a na televiziji i internetu se vrti snimak Gula koji stavlja pojas čim sedne u automobil i apeluje da svi tako rade.

Strože kontrole, veće kazne za nesavesne vozače, smanjena korupcija, češće prisustvo policije na srpskim drumovima, samo su neke od praktičnih mera.

Da bi na putevima bilo bezbednije država je prošle godine izdvojila 80 miliona evra. Nešto se popravilo - ali ne dovoljno.

"Neki deo tih sredstava je otišao za plate, za kupovinu automobila, veoma mali deo je otišao za projekte koji utiču na bezbednost saobraćaja. Ako pogledamo strana iskustva, Švedska je u periodu od 1989. do 1999. godine investirala 1,3 milijardi dolara u unapređenje nivoa saobraćaja", kaže Milan Božović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju.

Sistem veće kontrole i kažnjavanja nesavesnih vozača trebalo bi da bude takav da prekršioci budu svesni da neodgovorno ponašanje neće ostati nekažnjeno - to je za stručnjake lek protiv nemarnih vozača.

A budućoj vladi predlažu da uvede i ministarstvo saobraćaja, koje Srbija nema već osam godina.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.