Kako su dame muškarcima otele nebo

Izvor: Večernje novosti, 04.Jun.2017, 21:28   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako su dame muškarcima otele nebo

Radmila Tonković, jedina žena u Srbiji nosilac Zlatnog letačkog znaka Ratnog vazduhoplovstva. Žene u avijaciji, po pravilu, uopšte ne prave greške. Prva Srpkinja pilot 1923. godine postala Danica Banić iz Dalja BORBA za "žensko nebo" traje i dan-danas. Na različitim meridijanima još se različito gleda na žene vazduhoplovce, ima tu religije, seksizma, neobaveštenosti... Ipak, nijedan od ovih razloga ne može da objasni činjenicu da se žene piloti, kontrolori leta, >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << jedriličari, padobranci, gotovo uopšte ne pominju u "statistici grešaka" koje dovode do udesa u avijaciji. Govori ovako, za "Novosti", profesor Radmila Tonković, jedina žena u Srbiji nosilac Zlatnog letačkog znaka Ratnog vazduhoplovstva.Profesorka Tonković, koja je više od dve decenije radila u Komandi RV i PVO u Beogradu i bila ovlašćeni prevodilac i dokumentarista ruskih pravilnika upotrebe vazduhoplovne borbene tehnike, otkriva da su sve tajne i sva ažuriranja korišćenja ruske tehnike iz Moskve išle u njene ruke, a potom u eskadrile i PVO jedinice. Za zasluge u našoj avijaciji nagrađena je počasnim znakom RV. Kada je ukinuto njeno radno mesto, Rusi su joj našli posao u Moskvi, a profesorka je sabrala svoja sećanja, ali i interesovanja u knjigu "Nebeske heroine sveta".- Među mojim nebeskim heroinama najistaknutije mesto zauzimaju Ruskinje. Čak 313 sovjetskih žena pilota ima biografije kakve bi poželeo svaki muškarac. Da nije bilo njih, pitanje je kako bi tekao Drugi svetski rat. Čuvenim Staljinovim naređenjem 0099, iz 8. oktobra 1941, ženama su otvorena vrata da uđu u legendu. Najviše zasluga za formiranje tri ženska avio-puka u Crvenoj armiji imala je Marina Mihajlovna Roskova, koja je još 1933. postala prvi ženski pilot Crvene armije, a potom prva žena predavač na Vazduhoplovnoj akademiji Žukovski u Moskvi - govori Tonkovićeva.NA Crvenom trgu, tačnije kod Baljšog teatra, svake godine 2. maja okupljaju se žene vazduhoplovci heroji Velikog otadžbinskog rata i sećaju kako ih je u gradu Engels, na Volgi, u jesen 1941. u početku bilo 122. Na kraju, govori naša sagovornica, "vojno" rusko vazduhoplovstvo više nije moglo da primi zainteresovane. U tri vazduhoplovna bombarderska i lovačka puka u svakom trenutku od 1942. bilo je 600 pilota, i ceo sastav od navigatora i mehaničara do bolničara činile su žene. Neke od njih, kao na primer Irina Sebrova, tokom rata imali je više od 1.000 borbenih poletanja.- Najveći heroj, žena iz Drugog rata, se zove Jekaterina Zelenko. Vatreno krštenje imala je u zimu 1939. nad nebom Finske, a ostala je zapamćena kao žena koja je prva izvela samoubilački manevar taran, obrušavajući se direktno na nemačkog lovca pošto je ostala bez municije - kaže nam ova neustrašiva dama.Profesor Radmila Tonković / Foto P. MitićProfesorka Tonković podseća i da da je prva Srpkinja sa pilotskom dozvolom bila Danica Banić - udata Tomić, rođena 6. juna 1905. u Dalju. Pilotažu je završila u školi u Šatou kod Pariza 1928. Udala se za Miodraga Tomića, najpoznatijeg srpskog pilota iz Prvog rata. On je tada bio komandant čuvenog beogradskog 6. lovačkog puka.Polaznice škole rezervnih oficira za pilote u Mostaru - Milena Cestnik, Mirjana Ivanović, Svetlana Mitrović i Tatjana DodevskaNAŠA sagovornica u svojoj knjizi govori o čak 2.000 znamenitih žena u svetu vazduhoplovstva sa svih meridijana. Njen "leksikon" nebeskih dama sadrži more nepoznatih činjenica o ženama koje su vinule u nebo.- Od Latinoamerikanki prva u vazduhu je bila Aida de Akosta Santos Du Amona, Kubanka lekarka koja je 1903. letela nad Parizom u dirižablu - nastavlja profesorka Tonković. - Legendarni Če Gevara učio je da leti od svoje majke u Rozariju, u Argentini, da bi kasnije postao lični pilot Fidelu Kastru. Hilda Hjulit Pakard bila je instruktor letenja svom sinu utemeljivaču čuvene kompanije "Hjulit Pakard". Merilin Monro postala je simbol tek pošto su je u "Norton Grumanu" slikali foto-reporteri dok je radila na izradi bespilotnih letelica. I izraelska pop diva Ištar takođe je počela u njihovoj avionskoj kompaniji. Čuvena je i Mari Bejli, jedna od prvih Irkinja za upravljačem aviona, koja se od bogatog supruga rastala tako što mu je posle prinudnog sletanja kod jezera Tanganjika (i njegovog zanovetanja) saopštila: "Ejb, vidimo se malo kasnije". Nikad mu se nije vratila...U Belgiji, zemlji gde su žene "izvojevale sva svoja prava", prva žena pilot stupila je u vojno vazduhoplovstvo tek 2006. U "zaostaloj" Turskoj, Kemal-paša Ataturk je još 1932. (u Rusiji) školovao žene pilote. Kod nas 1984. diplomirala je prva klasa žena u RV, dok se u Italiji ili Španiji žene piloti oduševe kada ih neko samo potraži po adresaru vazduhoplovnih klubova.DO KOKPITA UZ ŠOFERA* PRVA žena koja je letela na svetu bila je Kejt Rajt, sestra Orvila i Vilbura Rajta. Ova dvojica su se vinuli u nebo u Severnoj Karolini 1903. Kejt je letela sa braćom, na počecima avijacije dok su letovi trajali svega nekoliko desetina metara.* LIDIJA Zverova je prva Ruskinja koja se u nebo vinula 1911. godine. Bila je đak broj 31 prve škole letenja "Gamajun" na čuvenom Gatačinskom aerodromu carske Rusije.* NAJHRABRIJA žena pilot danas je Hinadi Hondi iz Saudijske Arabije, kojoj su sveštenici pokušali da "zabrane da leti". Pravdano je to činjenicom da žene u ovoj zemlji nemaju pravo ni da voze auto. Hondi se dosetila i na posao pilota u komercijalnoj kompaniji ide tako što je do kokpita dovozi muškarac, šofer...Jekaterina Zelenko izvela samoubilački manevar taran, obrušavajući se direktno na nemačkog lovcaRUSKINjE NOSILE "PETICE"JEDAN ruski ženski vazduhoplovni puk "razdužen" je u Somboru 1945. Naime, prema sporazumu Tolbuhin-Broz iz Bele Crkve 1944. godine, Rusi su jedan broj aviona ostavili u Jugoslaviji i velika formacija bombardera PE-2 sletela je tog proleća u grad u Bačkoj. Pošto su se prizemljili i iz njih izašle sve žene, koje su se potom postrojile pored letelica, zavladao je muk među partizanima, uglavnom Krajišnicima. Prema priči koja i danas kruži među vazduhoplovcima, dan kasnije su "jedinice" na aerodromu imale zajednički čas iz moralnog obrazovanja.Mehaničar Milošević pitan je od strane komesara šta ga je najviše impresioniralo kod poklona iz Rusije.- Baš sve drugarice nose "petice" - odgovorio je iskreno Milošević, pokazujući rukama na grudi. Momentalno je kažnjen, ali je njegovo zapažanje ostalo kao prva "impresija" naših partizana.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.