
Izvor: Press, 16.Okt.2014, 17:41 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Javna preduzeća uprkos gubicima sponzorišu šakom i kapom
Najveća državna preduzeća u Srbiji, od kojih neka godinama posluju sa gubitkom, u periodu od 2011. do polovine 2014. godine potrošila su 1,3 milijarde dinara za donacije i sponzorstava, navodi se u najnovijem istraživanju BIRN-a.
Podaci do kojih je BIRN došao pokazuju da su javna preduzeća u protekle tri i po godine najviše novca potrošila na donacije i to oko 840 miliona dinara, a gotovo duplo >> Pročitaj celu vest na sajtu Press << manje ili 466 miliona za različita sponzorstva.
Najviše novca na donacije i sponzorstva izdvajali su Elektroprivreda Srbije (EPS), JP Pošta Srbije, Srpska banka, Aerodrom "Nikola Tesla" i Elektromreže Srbije (EMS), navodi se u analizi.
EPS je, prema podacima, potrošio gotovo pola milijarde dinara, što je, navodi BIRN, više od trećine ukupnih troškova svih preduzeća obuhvaćenih ovim istraživanjem.
Pošte Srbije su za razliku od ostalih preduzeća dostavile podatke samo za 2011. i 2012. godinu i tokom te dve godine iz svog su budžeta izdvojile nešto više od 178 miliona dinara za donacije i sponzorstava.
Srpska banka, iako već dugo stoji na klimavim nogama, prema BIRN-u, u poslednje tri i po godine u te je svrhe potrošila 133,5 miliona dinara, pri tome najviše, 95 miliona, na donacije pre svega sportskim, ali i humanitarnim i drugim organizacijama i udruženjima, a blizu 40 miliona dinara na različita sponzorstva.
Srbijagas nije dostavio podatke, a ta je firma, s gubitkom od 50 milijardi dinara, prema podacima Agencije za privredne registre, već drugu godinu prva na listi "Sto najvećih privrednih društava po neto gubitku".
Međutim, u izveštaju Državne revizorske institucije navodi se da je Srbijagas u 2011. godini kroz ugovore o sponzorstvu potrošio gotovo 28 miliona dinara i to uglavnom za reklamiranje i propagandu, od 49,4 miliona dinara koliko je ukupno potrošeno za ove namene u toj godini.
Najveći deo ovih troškova, 12 miliona dinara, odnosi se na ugovor o sponzorstvu sa Košarkaškim klubom Vojvodina Srbijagas za četiri košarkaške sezone.
BIRN je, inače, podatke o trošenju novca na donacije i sponzorstva tražio od 30 najvećih javnih preduzeća, od kojih je sedamnaest imalo troškove za te namene, dok je šest odbilo ili potpuno ignorisalo zahteve da odgovore na ta pitanja.
Kako na zahtev BIRN-a nisu odgovorile neke kompanije u državnom vlasništvu koje se i same hvale da troše velike iznose u sklopu društveno odgovornog poslovanja, može da se zakljuci da je ovaj iznos mnogo veći, zaključuje BIRN.