Internet i kupovina: Neobično poreklo e-trgovine

Izvor: B92, 04.Avg.2020, 20:35

Internet i kupovina: Neobično poreklo e-trgovine

Onlajn šoping je danas postao sastavni deo naše svakodnevice, ali kupovina svega što poželite jednim klikom miša nije uvek bila toliko uobičajena opcija.

Koliko puta ste u poslednjih nekoliko meseci kliknuli na "čekaut" da biste kupili nešto? Ukoliko je skok onlajn prodaje usred Kovida-19 bilo kakav pokazatelj, verovatno mnogo puta.

Namirnice, knjige, kozmetika i dečji bazeni na naduvavanje, dok pandemija nikako da popusti - oslanjali smo se na e-trgovinu da >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << nam dostavi sve te stvari na naša vrata, bez kontakta i brzo.

Stvari koje su se kupovale variraju od osnovnih potrepština do ne baš toliko osnovnih: u Kanadi u aprilu, onlajn kupci zatočeni kod kuće pazarili su konzervisana prepeličja jaja, žice za sitar i tramboline za decu.

A sada? Internet prodaja i ukupni procenat prodaje u Velikoj Britaniji skočio je sa 3 odsto iz 2006. godine na 19 odsto 2020. godine - a potom ponovo na 30 odsto u aprilu 2020. godine, zbog pandemije.

U maju 2020. godine, prodaja "maloprodajnih prodavnica bez fizičkih radnji" u SAD porasla je 31 odsto od maja 2019. godine.

A revolucija je u toku i na tržištima u razvoju, koji će do 2022. godine imati tri milijarde internet korisnika - tri puta više u razvijenim zemljama, prema konsultantima za menadžment Boston konsalting grupe.

U Gejtshedu, u Engleskoj, 1984. godine jedna 72-godišnja baka po imenu Džejn Snoubol sedela je u svojoj fotelji i upotrebila daljinski upravljač za televizor da bi naručila margarin, pahuljice i jaja.

Iskoristila je sistem "Videoteks" koji je osmislio engleski pronalazač Majkl Oldrič, kaže Džonatan Rejnolds, vanredni profesor marketinga maloprodaje i zamenik dekana Poslovne škole Said na Oksfordskom univerzitetu.

Oldrič je uzeo njen televizor i pretvorio ga u kompjuterski terminal: ona je iskoristila Videoteks tehnologiju da sastavi listu za kupovinu na vlastitom TV ekranu, a njena narudžbina je prosleđena telefonski njenom lokalnom Tesku. Namirnice su potom poslate pravo na njena vrata, poput magije.

Možda će vas zanimati

Kako se slavi Crni petak širom sveta.

"Originalno je zamišljeno kao socijalna usluga [za starije i nepokretne]", kaže Rejnolds. "Sistem, koji je prethodio javnom internetu, oslanjao se na razvoj zatvorene mreže kompjutera."

Oldrič ili Snoubol nisu ni sanjali da je njihov zgodni tehnološki eksperiment postavio kamen temeljac za industriju koja je danas u Velikoj Britaniji vredna 186 milijardi dolara.

Posle ove rane piljarske usluge, sledeća velika inovacija u onlajn šoping prostoru kažu da se desila 1994. godine, kad je kompjuterski genije po imenu Danijel M. Kon, tada 21-godišnjak, osnovao onlajn tržište po imenu NetMarket.

To nije samo bilo nazvano "novim podvigom koji je ekvivalent tržnom centru u sajber prostoru", već je bilo najavljeno i kao prva digitalno bezbedna transakcija.

Šta je prvo kupljeno? Stingov CD, po maloprodajnoj ceni od 12,48 dolara.

Iako su rani pioniri kao što su Amazon i e-Bej - koji dominiraju industrijom i danas - pružili platformu za onlajn šoping, Serdari kaže da je zapravo promena u potrošačkom ponašanju dovela do toga da se onlajn šoping ovoliko uzdigne.

"Zapravo su potrošači bili ti koji su prigrlili ovaj tip tržišta kao demokratizovani način potrošnje", kaže ona.

Prava tačka infleksije onlajn šopinga kakvog poznajemo danas može da se nađe oko 2017. godine.

Krajem 2019, mnogi Amerikanci "počeli su da kupuju onlajn onoliko često koliko su iznosili smeće", prema Istraživačkom centru Pju, a svakih osam od 10 Amerikanaca koristilo je kompjuter ili telefon da kupi nešto onlajn - za razliku od samo 22 odsto njih koji su to radili 2000. godine.

Pejzaž onlajn šopinga izmenio se zbog ubrzanog usvajanja e-trgovine, ali i zbog masivnog skoka u ponudi trgovaca u onlajn prodaji iz nužde.

"Oko 30 odsto firmi prodaje svoje proizvode onlajn, ali Kovid-19 je prisilio mnogo više maloprodajnih kompanija da isprobaju e-trgovinu kao način preživljavanja", kaže Serdari.

Ali to je i nužda koja se obavlja iz udobnosti naših domova i lakše ju je raditi danas kad je mnogo više piljara i radnji uvelo onlajn naručivanje, dostavu na vrata ili preuzimanje uz ivičnjak (klik-i-kolekt).

"Ta pogodnost istinski je izdigla onlajn šoping u visine", dodaje Džoj Lu, vanredni profesor marketinga specijalizovan za psihologiju konzumerizma na Univerzitetu Karnegi Melon u američkoj državi Pensilvaniji.

Ipak, uprkos ovim pozitivnim znacima za budućnost onlajn šopinga, potrošači pažljivo motre svoje novčanike zbog pandemije, čak i ako postoji skok u post-korona virus vremenima u nabavci onoga što ljudi žele i potrebno im je onlajn.

Ostaje pitanje da li će onlajn šoping zadržati stalan - ili čak meteorski - rast kad potrošači jednom budu mogli da se vrate u fizičke prodavnice tržnih centara.

Moglo bi da dođe i do rasta hibridnih "višekanalskih" radnji, kaže Kan, misleći na kompanije kao što su Amazon, koji kombinuje onlajn šoping sa fizičkom kupovinom uz pomoć usluga kao što su Amazon Go.

Kompanija prati vaše onlajn potrošačke navike i ima namirnice spremne da ih preuzmete u fizičkoj radnji na vašem putu nazad kući sa posla.

A posle pandemije? Iako je onlajn šoping krenuo kao potreba usled mera socijalnog distanciranja i straha od zaraze, možda neće biti povratka nazad iz nove normalnosti maloprodaje - naročito sada kada potrošači vide koliko je ona izvodljiva, laka i brza, nakon što su bili primorani na nju.

"Ljudi su postali manje strpljivi", kaže Kan. "Došlo je do promene u očekivanjima."

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.