Izvor: Blic, 11.Sep.2009, 11:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Dele petice šakom i kapom

Banjaluka - U osnovnim školama u RS iz godine u godinu je sve više odlikaša, a raste i broj dodeljenih Vukovih diploma. Tako je u školskoj 2007/2008. od 103.802 osnovca, čak 44.312 učenika imalo odličan uspeh, a u prošloj školskoj godini Vukovu diplomu dobio je 871 osnovac. Iz Sindikata prosvete RS upozoravaju kako sa rastom broja odlikaša opada realno znanje učenika. Predsednik ovog sindikata Stevan Milić kaže kako „štancovanje” odlikaša pokazuje u kakvom je stanju >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << naš obrazovni sistem. Sa njim se slažu i profesori u srednjim školama, kojima ocene koje osnovci donesu već odavno nisu pokazatelj znanja ili sposobnosti đaka.

Iz Pedagoškog zavoda RS poručuju kako je sadašnje stanje u kojem nema prijemnih ispita, a još ni eksterne mature, u stvari najgore. „Prelazni put do eksterne mature je u stvari prijemni ispit u srednjim školama, koji bi trebalo ponovo da se uvede, jer ovakvo stanje ne odgovara nikome. Najgora je ova situacija u kojoj smo sada, jer se stalno upozorava na ovaj problem, ali se on ne rešava”, upozorava direktor Zavoda Mirko Banjac.

On navodi primer Slovenije u kojoj se pravo znanje osnovaca vrednuje maturom koju polažu osnovci nakon devetog razreda i koja nezavisno od ocena pokazuje realno znanje učenika.

„Dok god ne uradimo eksterno vrednovanje koje će se priznavati kod upisa u srednje škole imaćemo ovakvu situaciju. U stvari u nedostatku takvog rešenja stanje se samo pogoršava”, tvrdi on.

U banjalučku Gimnaziju ove godine upisano je 115 vukovaca.

„U poslednjim godinama došlo je do ekspanzije odličnih ocena, zbog kojih bismo bili sretni da su realne. Međutim, nemoguće je da u jednom odeljenju u osnovnoj školi ima po četiri ili pet vukovaca”, upozorava direktor Gimnazije u Banjaluci Zoran Pejašinović. Po njegovim rečima, i roditelji i profesori slažu se da bi trebalo vratiti prijemne ispite za upis u srednje škole, koji nije idealno, ali je svakako bolje rešenje.

„Dešava se apsurd da učenici iz boljih škola u kojima se realnije dodeljuju ocene lošije prolaze pri upisu, jer su učenici kojima su poklanjane petice ispred njih. Ta deca kojima su nastavnici davali ocene po znanju u stvari su kažnjena”, kaže Pejašinović.

On dodaje kako je imao dosta slučajeva u kojima takvi učenici zbog „realne četvorke” u jednoj godini, u poplavi odlikaša, nisu imali nikakvu šansu da upišu gimnaziju. Tako se svi razredi gimnazije popune odlikašima.

„Imali smo slučaj učenika koji nije mogao da se upiše na prirodno-matematički smer zbog toga što je jedan razred u osnovnoj školi završio vrlo dobrim uspehom, a imao je osvojene medalje sa matematičkih takmičenja. Žao nam je kada izgubimo takvog učenika zbog loše upisne politike”, kaže Pejašinović.

On takođe upozorava da deljenje petica šakom i kapom i roditeljima daje pogrešnu sliku o uspehu njihovog deteta, pa nastaju problemi kada se ne snađe u Gimnaziji.

„Tada roditelji krive naše profesore tvrdeći da od učenika traže previše”, poručuje on. Dodaje da profesori već vrlo dobro znaju iz kojih osnovnih škola stižu kakvi odlikaši, ali nijednu ne želi da imenuje.

Milan Grubor iz Omladinskog saveta RS kaže kako zatvoreni sistem u kome sve nepravilnosti ostaju iza vrata učionica u stvari pogoršava sistem ocenjivanja, pa nema ni individualne odgovornosti nastavnika. Kaže da je lepa vest kako imamo tako mnogo odlikaša, ali je zbog jalovih petica šteta za društvo ogromna. „Te stvari ne treba rešavati 'brezovom metlom’, nego sistemskim rešenjima, što bi u ovom slučaju bilo vraćanje prijemnih ispita ili uvođenje maturskog ispita za osnovce”, kaže on.

Trećina srednjoškolaca na popravnom

U školskoj 2007/2008. na popravni ispit moralo je 396 srednjoškolaca, mahom učenika drugog i trećeg razreda, a njih 576 izgubilo je godinu, najvećim delom učenici prvog i drugog razreda. Prema podacima Ministarstva prosvete RS, od 12.331 učenika prvih razreda, njih 4.709 polugodište je završilo nedovoljnim uspehom. Na polugodištu protekle školske godine bilo je i 4.338 đaka drugog razreda, koji su na polugodištu imali nedovoljnu zaključnu ocenu. Gledajući zbirno u svim srednjim školama, na polugodištu je negativan uspeh imao svaki treći učenik.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.