Izvor: Politika, 19.Avg.2015, 15:27   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Stara pumpa uzbunila nove Vračarce

– Stanari Mačvanske ulice, u kojoj su za poslednjih pet godina podignute luksuzne zgrade, peticijom traže uklanjanje benzinske stanice. – Detaljnim urbanističkim planom iz 2005. na toj lokaciji planirana je javna zelena površina, dok Generalni plan regulacije benzinskih stanica uopšte na toj adresi ne predviđa postojanje pumpe

Pobuna u Mačvanskoj ulici na Vračaru, u blizini Hrama Svetog Save. Žiteljima >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << ponovo smeta benzinska pumpa, pozicionirana kod broja 28 već bezmalo pola veka. Strahuju od štetnih isparenja i mogućeg obolevanja. Remeti ih nesnosna buka, naročito u toku svakodnevnog pretakanja goriva iz cisterne. Pozivaju se na Detaljni urbanistički plan iz 2005. godine u kojem, između ostalog, piše da se „benzinska pumpa u Mačvanskoj ulici ukida ovim planom”. Zahtevaju od Skupštine grada, opštine Vračar i Gradske građevinske direkcije za izgradnju da konačno preuzmu odgovornost i uklone stanicu za gorivo, ispune davnašnja obećanja i na spornom placu urede zelenu površinu.

Među stanarima ima i onih koji ostaju uzdržani. Kažu da im pumpa uopšte ne bode oči, već im je veći problem to što će uskoro o svom trošku morati da promene lične dokumente jer će upravo ovaj deo Mačvanske za koju nedelju i zvanično postati Ulica Mome Kapora.

– Kakva pumpa! Dajte da pričamo o nečemu što se tiče svih nas, a ne samo dođoša iz elitnih zgrada koji očito nisu na vreme mislili gde kupuju nekretnine. Pumpa je na tom mestu više od 45 godina. Nije nimalo bučna, ne oseća se ni gorivo. Iskreno, i nema velikog prometa u tom delu ulice. Veći poduhvat bi bio zamena dokumenata, pogotovo nama koji nismo nekakvi bogatuni. Od prosečne zarade moraćemo da izdvojimo i po trećinu da bismo platili sve troškove kada ulica bude promenila naziv – iskren je sugrađanin Đorđe, koji u Mačvanskoj živi već nekoliko decenija.

On nije parafirao peticiju za izmeštanje benzinske pumpe koju su  nedavno ponovo pokrenuli žitelji ovog dela Vračara. Kaže da bi se radije bavio prikupljanjem potpisa u komšiluku kojima bi se privolela gradska vlast da plati troškove izrade ličnih dokumenata.

„Nakrcali ljudi nove luksuzne zgrade oko Hrama Svetog Save pa bi sad malo da uređuju pod prozorima. Prvo treba da se vidi da li sve te zgrade imaju propisani minimalni broj garažnih mesta”, neki su od komentara Vračaraca na internetu.

Kada se ekipa „Politike” juče ujutru prošetala Mačvanskom, žitelji nisu želeli da komentarišu slučaj „pumpa”.

U luksuznim novoizgrađenim višespratnicama, nanizanim do pumpe, u kojima kvadrat stana košta i do 3.000 evra, većina se nije odazivala na zvuk interfona. Samo jedan stanar se oglasio, ali je brže-bolje dodao: „Ne pada mi na pamet da pričam za novine”.

Velika je verovatnoća da su baš ti stanari podržali akciju prikupljanja potpisa kojom se traži hitno uklanjanje pumpe. U priču ih je, ovog puta, poveo vaterpolo golman Slobodan Soro, koji u Mačvanskoj živi oko godinu dana. Peticiju su predali pre dva dana.

– Veoma mi smetaju negativni komentari javnosti, kao na primer „šta hoće ovaj dođoš”. Nije mi jasno zašto nekome toliko smeta peticija, a ne i pumpa koja je kancerogena. Zamislite da se pored katedrale Sagrada familija u srcu Barselone nalazi pumpa – pita se Soro, dodajući da je podršku peticiji pružilo 112 stanara i to ne samo iz Mačvanske, već i iz Patrijarha Varnave i Mutapove ulice.

– Istina je da stanica postoji mnogo duže nego što postoji zgrada u kojoj stanujem, ali je isto tako tačno da sam se pre kupovine podrobno raspitao o tome gde i šta kupujem. Saznao sam da je opština Vračar i ranije pokretala inicijativu da se pumpa ukloni. Rečeno mi je i da je NIS-u istekao ugovor o zakupu placa, i da Detaljnim urbanističkim planom uopšte nije predviđeno postojanje benzinske stanice na takvom mestu, već da tu treba da se nalazi zelena površina. Zato sam i  odlučio da se skućim baš u Mačvanskoj, ali je moj prozor i dalje udaljen desetak metara od pumpe – revoltiran je Soro.

Da je ova benzinska stanica jedina preživela od svih manjih pumpi u užem području grada, potvrđuje Vladimir Pavić, stanar iz Mačvanske ulice koji je nedavno, kada je pokrenuta inicijativa za preimenovanje dela ulice, pisao „Politici” o tome upozoravajući da „Momo Kapor dobija i benzinsku pumpu”.

– Na listi za odstrel malih pumpi u centru našle su se stanice u Birčaninovoj, Cvijićevoj, kod zgrade Geozavoda i Vukovog spomenika, ali je nekim čudom opstala samo ova naša. Očigledno je profitabilna, pa se nekome ne isplati da je ukloni, iako je dokazano da su pumpe u neposrednoj blizini stambenih blokova kancerogene. Studije dokazuju da je pojava dečje leukemije četiri do pet puta veća kod dece koja žive u blizini pumpe – nabraja Pavić, podsećajući da bi za uređenje parcele bilo potrebno nekoliko hiljada evra, ali da za taj poduhvat izgleda nema dovoljno volje.

Po mišljenju nekih starosedelaca Vračara, „izgleda da je neko nanjušio taj mali skver gde je pumpa za bašte kafića pa im smetaju isparenja koja se nikada nisu osećala”.

----------------------------------------------------------------

Umesto pumpe zelena površina?

U opštini Vračar priznaju da nikako ne mogu da reše ovaj višedecenijski problem. Podsećaju da ovo nije prva akcija Vračaraca jer su se po pitanju izmeštanja stanice iz Mačvanske prvi put ozbiljnije organizovali još pre pet godina.

– Detaljnim urbanističkim planom iz 2005. na toj lokaciji planirana je javna zelena površina, dok Generalni plan regulacije benzinskih stanica uopšte na toj adresi ne predviđa pumpu. Ona se tu nalazi od 1967. godine kada je opština Vračar izdala privremeno rešenje o njenoj izgradnji, s tim što je tadašnji „Jugopetrol”, a danas NIS, imao obavezu da u slučaju potrebe u roku 30 dana sa postavljenog mesta ukloni stanicu, bez prava na nadoknadu – pojašnjava Aleksandar Ivanović, predsednik Skupštine opštine Vračar, podsećajući da je postojanje urbanističkih planova i rešenja koji još nisu sprovedeni u delo glavni razlog zbog kojeg se opština priključila žiteljima ovog kraja s namerom da ih podrži.

– Obraćali smo se više puta i Gradskoj direkciji za izgradnju koja ima obavezu da parcelu privede nameni. Uvek su odgovarali da imaju preča posla, ali da slučaj imaju u vidu, kao i da su im sredstva ograničena. Prvi dopis smo im poslali još 2011, a pre dve godine direkciji smo čak predložili da ćemo deo novca izdvojiti za uređenje zelene površine. Od tada nismo dobili nikakav odgovor – priznaje  Ivanović, podsećajući da se rukovodstvo NIS-a zalaže za opstanak benzinske pumpe u Mačvanskoj, što su i nadležni iz te kompanije priznali, jer u tom delu grada, kako tvrde, nema nijedne druge stanice.

----------------------------------------------------------------

Stanica ima dozvole za rad

„Benzinska stanica u Mačvanskoj ulici izgrađena je 1967. godine i kompanija poseduje sve dozvole neophodne za njen rad”, stoji u odgovoru koji smo dobili iz ove kompanije. „Prilikom budućeg sprovođenja plana detaljne regulacije dela Vračarskog platoa, kompanija NIS će postupiti u skladu sa planom, odnosno u skladu sa zakonom”, navode i ističu da kompanija NIS strogo poštuje sve standarde u oblasti očuvanja zdravlja ljudi i životne sredine.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.