Izvor: Magyar Szó, 10.Maj.2016, 23:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Toplana nije pogrešila

Subotička Toplana nije pogrešila prilikom izdavanja računa, obračun je urađen u skladu sa zakonom i propisima, a svaki tehnički uslov javnog preduzeća odgovara propisima, stoji u nezavisnom stručnom mišljenju koje je inicirala gradska lokalna samouprava i gradski ombudsman, tokom marta.

Fotó: Molnár Edvárd

Nezavisno stručno mišljenje ombudsman je zatražio nakon što mu se obratilo više stotina građana za pomoć zbog činjenice što su računi za grejanje za >> Pročitaj celu vest na sajtu Magyar Szó << januar ove godine sadržali toliko irealno visoke cifre koje građani nisu ni mogli, a ni hteli da plate. Građani koji većinom žive u soliterima, prosečno su dobili duplo veće račune nego u januaru prošle godine.

Početkom marta, na Prozivci, održan je građanski forum na kojem je predsednik skupštine opštine Ilija Marović obećao građanima da će, ukoliko nezavisni sudski veštak konstatuje da je Toplana pogrešila, grad platiti odštetu građanima. Građani su i tada nezadovoljno napustili forum, naglašavajući da ne veruju političarima i da nemaju poverenja ni u nezavisnost sudskih veštaka.

Prema trenutnom stanju stvari građanima neće biti plaćena odšteta, stručno mišljenje je stiglo, a u njemu stoji da je Toplana u svakom pojedinačnom slučaju postupila u skladu sa propisima, a visoki računi su posledica prvenstveno lošeg obračuna.

Stručno mišljenje su pripremili saradnici Mašinskog fakulteta Beogradskog Univerziteta: sudski veštak prof.dr Vojkan Lučanin, prof. dr Maja Todorović, spoljni saradnik dr Radmilo Savić, spoljni saradnik Uroš Milovančević i spoljni saradnik Dragomir Jovanović.

Stručno mišljenje, o kojem je nas izvestio gradski ombudsman Subotice, Zlatko Marosiuk je napravljeno nakon jednodnevne posete, koju je grupa stručnjaka upriličila 23. marta u Subotici. Posetili su lokalnu samoupravu, Toplanu i posetili dve lokacije od deset problematičnih: ulicu Šenoa broj 16. i Kereški put broj 4. Na oba mesta su konstatovali da podstanice funkcionišu u skladu sa propisima, da su nepristupačne, što znači da neovlašćena lica nemaju pristup istima. Mišljenje, koje je napisano na skoro pedeset stranica, detaljno opisuje rad stanica Toplane, a nakon toga se konstatuje da javno preduzeće nije načinilo grešku, potrošačima je isporučen račun o zaista potrošenoj toploti, sve je urađeno u skladu sa stručnim propisima, osigurana je mogućnost potrošačima da pomoću alokatora sami odrede koliko energije žele da potroše, a i odgovori na žalbe su stizali u roku.

Na kraju mišljenja stručnjaci naglašavaju da je od 1. marta 2016. godine na snazi dvotarifni sistem obračuna koji će uveliko olakšati situaciju potrošača jer će se troškovi među potrošačima po soliterima raspoređivati proporcionalnije.

Ombudsman Zlatko Marosiuk se nakon što je dobio dokument, pismom obratio grupi stručnjaka koji su napisali izveštaj i zatražio dopunu.

- Između ostalog, ukazao sam da će da se menja sistem obračuna, ali da to problem neće rešiti. Obavestio sam stručnjake i da smatram nedostajućim izveštaj o sekundarnoj mreži, a posebno sam zatražio i od komisije da se pozabave alokatorima, jer su se Toplani sa žalbom obraćali pre svega građani koji koriste alokatore - objašnjava Zlatko Marosiuk. Ombudsman zahteva dodatna objašnjenja od stručne komisije, ali nije dobio odgovor na svoje pismo. U odgovoru koji mu je prosleđen stoji između ostalog i da pitanja koja se odnose na funkcionisanje alokatora i opisivanje prednosti i negativnih posledica njihovog korišćenja nije njihov zadatak, kao što nije njihov zadatak ni davanje stručnog mišljenja o sistemu obračuna. Stručna komisija je u svom odgovoru naglasila da se sva ova pitanja moraju postavili zakonodavcima, koji su formulisali zakon o energetici, „ukoliko naručilac nije očekivao od stručne komisije da tražimo promenu zakona, a zakon omogućuje postojanje alokatora" stoji doslovce u pismu. Zlatko Marosiuk je rekao da stručna komisija u Suboticu stiže u petak kada će i lično razgovarati o ovim pitanjima, a nakon susreta će se održati i konferencija za štampu.

Dvotarifni sistem obračuna.

Subotička Toplana se od prvog marta vratila dvotarifnom obračunu potrošene toplotne energije. To znači da se cena toplotne energije sastoji od konstantnog i od promenjivog dela. Konstantni deo potrošači plaćaju cele godine, a sadrži cenu održavanja i ostalih troškova. Promenjivi deo cene se obračunava u grejnom periodu na osnovu potrošene toplotne energije. Potrošači će, dakle, od prvog marta tokom cele godine plaćati kao stalni deo 27,33 dinara po kvadratnom metru kao fiksni deo i 4,79 dinara nakon svakog potošenog kilovata u grejnoj sezoni. Na ove cene se obračunava još PDV od 10 posto. Uredba o uslovima snabdevanja toplotnom energijom se osvrće i na metodu podele potrošene toplotne energije u slučaju solitera, gde je na podstanici urgađen alokator za svakog potrošača. U tim slučajevima će brojač, postavljen na podstanici, dvadeset posto potrošene toplotne energije ravnomerno podeliti među potrošačima prema broju kvadratnih metara stana, a preostalih osamdeset posto će se obračunavati na osnovu potrošnje.
Pogledaj vesti o: Subotica

Nastavak na Magyar Szó...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Magyar Szó. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Magyar Szó. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.