Niže carine na uvoz automobila, tehnike...

Izvor: Blic, 01.Jul.2008, 08:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Niže carine na uvoz automobila, tehnike...

BANJALUKA - Privremeni deo sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između BiH i EU danas zvanično stupa na snagu. U praksi to znači da se od danas ukidaju carine na uvoz pšenice, ulja, biljnih masti, voćnih sokova, ječma, raži, nepržene kafe... koji su poreklom iz EU.

Takođe, za kozmetiku, nove automobile, traktore, motocikle, nameštaj, belu tehniku i alat poreklom iz EU carine će se smanjiti 50 odsto, dok će se početkom iduće godine ukinuti.

„Za >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << nova putnička vozila carina se od 1. jula smanjuje na 50 odsto sadašnje vrednosti i umesto dosadašnjih 15 odsto, od danas se plaća 7,5 odsto, a od 1. januara 2009. carina na uvoz novih automobila poreklom iz EU će biti - nula. Za polovna putnička vozila carina će se od danas, umesto 15, plaćati 13,5 odsto", potvrđeno nam je u Upravi za indirektno oporezivanje BiH.

Carinski nameti biće ukinuti ili smanjeni 50 odsto za većinu mašina i repromaterijala, dok će carinsku zaštitu i dalje zadržati poljoprivredni proizvodi, za koje će se uglavnom naplaćivati carine kao i do sada, a reč je većinom o prehrambenim proizvodima. Carine za naftu i benzin biće smanjene na 75 odsto sadašnje vrednosti, dok bi od 1. januara iduće godine carine za te proizvode trebalo da budu 50 odsto, a potpuno ukinute početkom 2011.

„Jasno je da će sporazum uticati na ubiranje carinskih prihoda, budući da se za većinu roba koje su poreklom iz EU smanjuju ili ukidaju carine. Uprava je prošle godine prikupila 459 miliona KM carina za robe uvezene iz EU, a ove godine očekujemo do 120 miliona manje", kažu u UIO BiH.

S obzirom na to da se ukidaju ili smanjuju carine na većinu

industrijskih proizvoda poreklom iz EU, u Direkciji za evropske integracije BiH očekuju da će konkretne efekte osetiti i građani. „Ako bude dovoljna potražnja za tim robama, sve ono što danas imamo na policama a poreklom je iz EU trebalo bi da bude jeftinije", kažu u Direkciji.

I ekonomski analitičar Damir Miljević smatra da se smanjenje cena prvenstveno može očekivati kod industrijskih proizvoda, posebno ako se ima u vidu konkurencija među uvoznicima.

„Pošto sve te proizvode uvozimo, a konkurencija je izuzetno jaka, verovatno će se neko od uvoznika odlučiti na sniženje cena, jer će i troškovi uvoza biti manji. Što se tiče poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, sumnjam da će tu doći do smanjenja cena, jer je potražnja za poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima na svetskom tržištu velika", kaže Miljević.

On smatra da predstavnici BiH tokom pregovora sa EU nisu dovoljno zaštitili domaću proizvodnju, a uočene su i neke nelogičnosti.

„U carinskim tarifama sam primetio da su naši pregovarači zaštitili neke proizvode koje BiH uopšte ne proizvodi, već to čine susedne države, kao što su sardine i veštačka đubriva. To pokazuje da to njih ili nije previše interesovalo ili je uvoznički lobi susednih zemalja odradio svoj posao", kaže Miljević.

Istovremeno, glavni pregovarač BiH sa EU Igor Davidović rekao je u intervjuu Srni da će se prve godine primene privremenog sporazuma dešavati liberalizacija, ali da to neće biti ništa dramatično.

„Postoji bojazan do koje je došlo zbog neinformisanosti javnosti, pre svega udruženja proizvođača i prerađivača, naročito farmera i poljoprivrednika, da dolazi do dramatičnog pada carinske zaštite odmah nakon potpisivanja sporazuma, što nije tačno."

Liberalizacija će se odvijati postepeno, zbog čega je i dogovoren tranzicioni period od šest godina. Istovremeno, sa postepenim umanjenjem do konačnog ukidanja carinske zaštite, treba da traje proces jačanja konkurentske sposobnosti domaćih kapaciteta kako bi mogli opstati na tržištu i odgovoriti kvalitetom na kvalitet", rekao je Davidović.

Poljašević: EU pomažeuređenje zakonodavstva

Privremeni sporazum je deo sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju i odnosi se na trgovinu i transport. Ovaj sporazum će se primenjivati najmanje dve godine, odnosno dok osnovni sporazum ne ratifikuju BiH, Evropski parlament i 27 zemalja članica EU.

„Nemamo nijednu odredbu koja kaže da BiH od 1. jula ima neku konkretnu obavezu koja se tiče transporta, već moramo da prilagodimo naše zakonodavstvo sa evropskim. Što se tiče zakonodavstva, mi smo na početku te priče i EU je potpisivanjem sporazuma preuzela obavezu da nam pomogne u toj transformaciji", kaže zamenik ministra transporta i komunikacija BiH Veselin Poljašević.

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Niže carine na uvoz automobila, tehnike...

Izvor: Cafe.ba, 01.Jul.2008

Privremeni deo sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između BiH i EU danas zvanično stupa na snagu. U praksi to znači da se od danas ukidaju carine na uvoz pšenice, ulja, biljnih masti, voćnih sokova, ječma, raži, nepržene kafe.. koji su poreklom iz EU.

Nastavak na Cafe.ba...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.