Kandidati zbunjeni, instruktori gunđaju

Izvor: Blic, 26.Maj.2008, 08:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kandidati zbunjeni, instruktori gunđaju

BANJALUKA - Novi sistem obuke vozača u BiH ne samo da nije dao željene rezultate već je dodatno zakomplikovao situaciju u ovoj oblasti. Instruktori su nezadovoljni novim odredbama i pravilnicima, kandidati zbunjeni „nepotrebnim teorijskim gradivom", a nadležni bez konkretnih mera da uvedu više reda.

Banjalučanka Jasna Gajić (22) žali se da nije položila testove za obuku jer na pojedina pitanja nigde nije mogla da nađe odgovore - ni u Pravilniku za osposobljavanje >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << vozača ni u zakonu.

„Reč je o logičkim pitanjima, pa tačan odgovor na neka od njih ne zna ni instruktor. Nervira me što moram pamtiti i dimenzije autobusa i širinu puta. Ti podaci mi nikad neće biti potrebni jer ne planiram da vozim ni kamion ni autobus", kaže Jasna.

Predsednik Udruženja auto-škola RS Dalibor Mlađenović ocenio je da su testovi za polaganje teorijskog dela obuke preopširni i da se kandidati nepotrebno opterećuju suvišnim podacima.

„Umesto da se budući vozači uče kako da u vožnji na vreme prepoznaju opasnu situaciju i adekvatno odreaguju, nepotrebno se opterećuju učeći dimenzije kamiona, autobusa, puteva i neke druge nebitne stvari", kaže Mlađenović.

Problem je, tvrdi on, što teorijsku nastavu predaju isključivo inženjeri drumskog saobraćaja, koji uglavnom nemaju praktičnog iskustva u radu sa kandidatima.

„Tražimo da se izmeni ova odredba zakona i da teorijske časove obuke mogu držati i instruktori koji imaju višu saobraćajnu školu. Međutim, pod pritiskom saobraćajnih inženjera, u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH nisu prihvaćeni naši predlozi", naveo je Mlađenović i upitao kako jedan saobraćajni inženjer koji živi u Banjaluci može držati kvalitetnu nastavu istovremeno i u Prijedoru i Gradiški.

„Time najviše gube kandidati, a instruktori kasnije imaju problema zbog loše teorijske obuke", kaže Mlađenović.

Vlasnik Auto-škole „Mir" Milenko Jaćimović kaže da je primenom novog zakona smanjena prolaznost na teorijskim ispitima. „Ranije su kandidati u 90 odsto slučajeva polagali teorijski deo, dok danas imamo prolaznost od trideset odsto. Istovremeno, za tridesetak odsto je veća prolaznost tokom vožnje. Nije teško zaključiti da ovde nešto ne štima i da su zakonodavci napravili ozbiljne propuste", istakao je Jaćimović, uz primedbu da u ispitnim centrima još nema testova za obuku za bicikl sa motorom i skutere. „Ministarstvo transporta i komunikacija nije obezbedilo testove za ove kategorije, a imamo mnogo zainteresovanih kandidata. Neki kandidati su završili obuku, a sada zbog nedostatka testova ne mogu da polažu za dozvolu", tvrdi Jaćimović.

Predsedavajuća srpskih delegata u Domu naroda BiH Dušanka Majkić bila je protiv izmena zakona koje su predložili predstavnici auto-škola.

„Zahtev da teorijsku nastavu drže i instruktori koji imaju višu saobaćajnu školu je besmislen i degradira zakon po kojem teorijske časove mogu da drže isključivo inženjeri drumskog saobraćaja. Reč je o nerealnom zahtevu kojim bi se ugrozio kvalitet nastave, a kasnije i bezbednost vozača. Instruktori su vođeni samo jednim principom - zaradom i zato nikada neće dobiti moju podršku", naglašava Majkićeva. Prema njenim rečima, Zakon o bezbednosti saobraćaja BiH, koji se odnosi na oblast obuke vozača, zbog nedostatka odgovarajućih podzakonskih akata, sporo se primenjuje. U ovom ministarstvu kratko su nam odgovorili da je „suština novih zakonskih odredbi i pravilnika o obuci vozača povećanje kvaliteta obuke i bezbednosti vozača" i da bi u narednom periodu „svi ispitni centri u BiH trebalo da dobiju testove za polaganje vozačkog ispita za sve kategorije".

Od 282 auto-škole u RS, bez licence 153

U Udruženju auto-škola RS kažu da obuka kandidata za B kategoriju košta oko 800 maraka. Čas teorijske nastave košta pet maraka, a praktične obuke 20 KM. Od ukupno 282 auto-škole u RS dozvolu za rad u procesu ponovne verifikacije ponovo su dobile 153 škole. Da bi se izbegle eventualne nelagodnosti, nadležni budućim kandidatima savetuju da u ispitnim centrima provere da li je škola ovlašćena za obuku vozača. Novi Pravilnik o osposobljavanju vozača u RS primenjuje se od kraja prošle godine.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.