Javna tajna da nema para za javne radove

Izvor: Blic, 22.Apr.2010, 01:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Javna tajna da nema para za javne radove

Banjaluka - Stručnjaci u Srpskoj spas za izlazak iz finansijsko-ekonomske krize vide uglavnom u kapitalnim investicijama, ali činjenice nisu ohrabrujuće. Od većih javnih radova u ovoj godini jedino je izvesna gradnja mahovljanske petlje, vredne 11,5 miliona evra.

„Sigurno bi pokretanje velikih investicija, kao što su autoput Banjaluka-Doboj, hidroenergetski sistemi i slično, dalo zamajac za izlazak iz krize građevinskog sektora. Uposlio bi se veliki broj radnika i >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << ugradila bi se velika količina građevinskog materijala što bi svakako doprinelo značajnijem razvoju koji bi povukao i razvoj drugih industrijskih grana, a i privrede u celini”, poručuju stručnjaci.

Međutim, godinu i po od potpisivanja koncesionog ugovora sa „Štrabagom” nije poznato da li će ova austrijska kompanija graditi autoput Banjaluka-Doboj. Predstavnici vlasti RS tvrde da će, ako „Štrabag” do jula ne bude pronašao novac, tražiti neka nova rešenja za početak radova na deonici dugoj 71 kilometar, a za taj posao je neophodno oko 468 miliona evra.

Iako je premijer RS u novembru najavio da će gradnja aerodroma u Trebinju početi u aprilu, ni to se nije ostvarilo, a u Vladi nemaju konkretnog objašnjenja za ovo „kašnjenje”. Naprotiv, Vlada nije doznačila odobrenih 1,6 miliona KM aerodromu u Trebinju za rešavanje imovinsko-pravnih odnosa i za izradu projekta. „Projekt bi trebalo da bude završen do aprila, kako bi izgradnja mogla da počne na vreme i da aerodrom postane operativan do kraja 2010, sa ili bez koncesionara”, najavio je početkom novembra prošle godine Dodik.

Ostali kapitalni projekti u RS prenose se iz godine u godinu i zbog različitih izgovora rokovi za okončanje investicija se probijaju. Najupečatljiviji primer je autoput Banjaluka-Gradiška koji je započet još 2004, a treba da bude završen tek na jesen ove godine. Slično je i sa saobraćajnom trasom na magistralnom putu Foča-Gacko, preko prevoja Čemerno, za šta je Vlada RS još u decembru 2007. odobrila 72 miliona KM. Radovi na deonici od 9,3 kilometra otpočeli su u jesen 2008. Bilo je predviđeno da gradnja bude završena do početka 2011, ali je rok pomeren do maja naredne godine.

„Evidentan je drastičan pad investicija u nove projekte od državnih i domaćih investitora. Ako se ne preduzmu hitne mere i ne obezbedi novac za kapitalne projekte, cela privreda će biti u još gorem stanju”, navode u Privrednoj komori RS.

Nesklad obećanja i činjenica

Podaci govore da je u toku stagnacija kapitalnih ulaganja u nove investicije, ali je uprkos toj činjenici sadržaj dokumenta ekonomska politika RS više nego optimističan. „Za 2009-2011. obezbeđene su javne investicije od oko 1,9 milijardi KM, što predstavlja rast od 3,5 odsto u odnosu na prethodni trogodišnji period. Radi se o investicijama koje su u toku i onima za koje je obezbeđen izvor finansiranja”, navodi se u dokumentu Vlade RS. Među izvorima finansiranja dominiraju inosredstva (kreditna i donatorska sredstva međunarodnih finansijskih institucija) iz kojih se finansira 975,1 milion KM, a ostatak od 994,6 miliona su domaći izvori iz razvojnog programa, budžeta RS gradova, opština i javnih preduzeća.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.