Tehnike pamćenja

Izvor: Story, 19.Feb.2015, 21:38   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Tehnike pamćenja

Tokom školovanja svi su poželeli da lakše i brže pamte gradivo ili kasnije određene stvari u vezi sa poslom, a na koji način najjednostavnije možemo da dođemo do željenih rezultata, naša stručna saradnica objašnjava na sopstvenom primeru.

foto: Shutterstock, Profimedia

Jedna od tehnika pamćenja o kojoj sam čitala zove se Sistem preuveličavanja, dinamičnosti i nestvarnosti. Na primer, treba zapamtiti reči: kola, igla, košulja, krava, helikopter, >> Pročitaj celu vest na sajtu Story << mačka, auto-put, jezero. Možemo da zamislimo automobil sa većom antenom, zapravo iglom, za nju je zakačena košulja kao zastava, na auto-putu su krave dok mačka vozi helikopter i pada u jezero. Slika treba da bude što kreativnija kako bi nam što duže ostala u pamćenju. Unošenje rime u proces učenja i pamćenja olakšava usvajanje znanja. Nastavnici su to često koristili kako bi osnovcima olakšali pamćenje nekih matematičkih postulata. Primer za to, verujem da je svima poznat, jeste: Kvadrat nad hipotenuzom, to zna svako dete, jednak je zbiru kvadrata nad obe katete. Sećam da sam im još u osnovnoj školi bila zahvalna kada su nas podučavali tehnikama pamćenja.

U učenju istorijskih datuma pokušavala sam da se setim šta se meni značajno desilo tada (izuzev godina) ili kome je rođendan. Pri pamćenju godina pomagala mi je tehnika razlaganja. Recimo, treba zapamtiti  godinu 1790. - sedamnaestog avgusta mi je rođendan, a devedeseto sam godište.

Piše: Liza Piščević, psiholog 

Topo sistem i rimska soba

Meni je veoma zanimljiva tehnika pamćenja koja se zove Topo sistem. Ako treba da zapamtimo boje kao što su crvena, narandžasta, žuta, zelena, teget i ljubičasta, možemo da uzmemo prvo slovo svake boje i stvorimo rečenicu na osnovu koje ćemo ih zapamtiti. Cica nije žalila za takvom ljubavlju. Bila sam oduševljena kada sam videla ovaj primer u knjizi jer sam spontano počela da ga koristim nekoliko meseci pre nego što sam čula za njega. Tehnika Rimske sobe takođe može biti korisna. Ono što treba da zapamtimo, smeštamo u nama poznati prostor. Recimo, čovek treba da svrati u banku pre nego što ode u kancelariju, zatim da pozove prijateljicu, a posle da ode kod obućara. Može da zamisli sebe ispred banke koja blešti, zatim drugaricu u kancelariji kako za telefonom čeka, a posle veliku cipelu u ulici gde se nalazi obućar. Meni nije legao ovaj metod, ali istraživanje nama adekvatnih tehnika pamćenja pravi je pohod.

Budite kreativni

Tokom školovanja često sam stvarala sopstvene tehnike pamćenja. U srednjoj već pri prvom čitanju lekcije pisala sam pitanja koja sam smatrala značajnim. U daljim ponavljanjima samo sam usmeno odgovarala na njih, fokusirala se na bitno i dobijala petice bez mnogo učenja. Na fakultetu aktivno sam koristila sistem umerenog i šarolikog podvlačenja. Nije ideja podvući što više jer to bi značilo da su svi podaci od istog značaja. Pored toga, informacije različitog nivoa značaja podvlačila sam drugom bojom kako bih uštedela vreme pri ponavljanju. Nakon podvlačenja, više nisam nepotrebno trošila vreme na iščitavanje već sam memorisala samo ono što je podvučeno. Ovim tehnikama uspevala sam da ponovim i do 100 strana za samo pola sata. Posle nekoliko ponavljanja, pred ispit pisala sam pitanja koja se odnose na one delove gradiva koji su mi najslabije išli i onda sam samo to učila. Jednom prilikom sestra mi se požalila kako ne može da zapamti sve karakteristike određenog muzičkog instrumenta. Odmah mi je pala na pamet ptica koja me je oduvek podsećala na njega, a karakteristike instrumenta predstavila sam detaljima na ptici i grani na kojoj je stajala koristeći sistem asocijacija. Još jedna od značajnih olakšica u pamćenju jeste i podela gradiva na smislene celine. Poenta nije u tome da samo pokušate da zapamtite što više u kratkom vremenskom periodu, već da to zaista i uradite. Gradivo se deli na manje delove, ali ipak ne suviše male kako bi se stvorila neka inicijalna ideja o datoj temi. Pored toga, preslišavanje je uglavnom najefikasnije posle svake celine, a kada se prođe celo gradivo, najbolje je sve ponoviti iz početka. Na taj način smanjuje se rizik da vam se sve pomeša.

Upotrebom otkrivenih tehnika i istraživanjem sopstvenih metoda i trikova, zadatak da nešto zapamtite može da preraste u pravu igru kreativnosti. Budite inventivni!

Tajna je u asocijacijama

Slavni glumac Ešton Kučer svojevremeno je izjavio da je tokom školovanja sam smišljao metode kako da u što kraćem roku zapamti što više gradiva. Brzo je došao do zaključka da čestim ponavljanjem i asocijacijama može da pomogne sebi i nauči više stvari u isto vreme. U početku najteže mu je padalo da zapamti brojeve, ali kasnije je pomoću rođendana draagih ljudi uspeo i taj problem da prevaziđe.

Priredila: Ksenija Konić

Nastavak na Story...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Story. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Story. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.