Izvor: Advertiser-Serbia.com, 10.Sep.2025, 13:11
[O BRENDOVIMA] GORAN RUŠKUC, Dvom: Džaba svima nama ceo ESG dokle god najmanje energije trošimo na ovo E – Environmental. Zelena agenda nije stvar „iskrenosti” već opstanka u fizičkom smislu
Koje sve potrebe potrošača brend treba da zadovolji da bi bio relevantan i u budućnosti?
– Brend ne mora da uradi ništa, ali marketing menadžeri velikih brendova će (bogami) morati da pojačaju svest o emocionalnim i društvenim potrebama potrošača. U suprotnom, provešće radni vek vodeći robne marke, ali ne i gradeći brendove.
Da li su brendovi u poslednjih 20 godina zanemarili neke bitne potrebe potrošača?
– Mislim da potrošač ima potrebu da ga >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << brend razume, a tu se nismo baš proslavili. Najdalje što smo kao industrija otišli u prethodne 2 decenije je da smo čvrsto ustanovili da prosečan potrošač živi baš brzo i da radi baš, baš mnogo. I onda to razrešimo idejom da tako namučenom kupcu sigurno treba naš proizvod jer im ili štedi vreme, ili novac, ili ih anestezira od realnosti. Čast izuzecima, ali situacije da brendovi zagrizu neki dublji insajt ili osvetle drugačiji društveni fenomen su incident.
Preplavljeni smo ispraznim sloganima, idealizacijama, kol-tu-ekšnima, opštim mestima i potpunim odsustvom insajta (i stava).
Koje vrednosti će brendovi u skorijoj budućnosti morati da uključe u svoju komunikaciju da bi bili uspešni?
– Ovo pitanje je ujedno i simptom: sugeriše da će brend u budućnosti morati da poštuje određene vrednosti da bi bio profitabilan, a ne zbog nekog drugog imperativa. I tu nema potrebe da brinemo – ako je profitabilno, biće uključeno i pre skorije budućnosti!
Da li su savremeni brendovi iskreni u komuniciranju svojih ESG nastojanja? Šta je za vas jedino pravo merilo da su neka kompanija ili brend zadovoljili ESG principe poslovanja?
– Ne znam šta je pravo merilo, ali ne sumnjam u iskrenu nameru kompanija da kroz ESG princip sebi donesu višu poslovnu reputaciju i optimizaciju (ili čak povećanje) profita?
Koji brendovi po vama imaju iskrenu komunikaciju koja se u potpunosti poklapa sa njihovom zvaničnom poslovnom filozofijom?
– Meni je ovo pitanje vrlo slično prethodnom, pa ću skrenuti fokus na nešto drugo:
Džaba svima nama ceo ESG dokle god najmanje energije trošimo na ovo E – Environmental. Bukvalno ćemo postati super transparentni i mega inkluzivni na planeti koja nestaje. Zelena agenda nije stvar “iskrenosti” već opstanka u fizičkom smislu.
Kakav odnos vi lično imate prema brendovima?
– Ja volim da, za promenu, upoznam brend koji nije narcisoidan, već u prvi plan stavlja potrošača. Moju naklonost instantno dobijaju brendovi koji su samokritični, cinični, svesni (jezivog) sveta u kom živimo i ne plaše se da saopšte istinu na zanimljiv način.
Želim da podržim brendove koji uspešno izbegavaju kompleks više vrednosti.
Da li našim prostorima postoje brendovi koji su u toj meri izgrađeni da mogu nastupati i na drugim evropskim i svetskim tržištima a ne samo u regionu? Koji su to brendovi? Koje su njihove bitne pozitivne karakteristike?
– U funkcionalnom smislu, mnogi naši brendovi bi napravili super rezultat i izvan regiona, što da ne? Svima treba bolji kreker, začin, čips ili slatkiš. Da li bi komunikaciono bilo koji ex-YU gigant napravio instant konekciju na dubljem nivou – ne znam? Retki su brendovi koji su izgradili dovoljno jaku poziciju da prežive bez lokalne kulture, dobre distribucije ili tržišne tradicije.
Koji je vaš savet za brendove na ovdašnjem tržištu kako bi bili spremni za budućnost?
– Ne bih ja nikoga ništa savetovao, ali bih brendove zamolio da se potrude više da donesu neku kreativnu istinu ili mrvicu smisla u ovaj napaćeni svet. Uključite se u priču o ekologiji – možda uspemo da izbegnemo armagedon.
Autor: Nenad Danilović
Izvor: Advertiser Serbia
Prijavite se za Advertiser Serbia Daily Newsletter
Nastavak na Advertiser-Serbia.com...







