Marketing automatizacija – put prema optimizaciji poslovanja ili alat koji će otuđiti korisnike od brenda?

Izvor: Advertiser-Serbia.com, 31.Avg.2023, 10:11

Marketing automatizacija – put prema optimizaciji poslovanja ili alat koji će otuđiti korisnike od brenda?

Jedan deo struke je pozdravio njenu implementaciju zbog mogućnosti automatizacije različitih zadataka poput slanja mailova, upravljanja društvenim mrežama, praćenja kampanja i analize rezultata, čime kreatorima marketinške strategije ostaje više vremena za veće projekte. S druge su strane pak bili skeptici koji su se bojali da će automatizacija komunikacije otuđiti brend od korisnika i time, indirektno, doneti više štete nego koristi.

Ali realnost jest takva da marketing automatizacija >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << igra jako važnu ulogu u savremenom poslovanju te je ključna za izgradnju dubljih veza s korisnicima, povećanje konverzija i prodaje te jačanje reputacije brenda. Kombinacija tehnologije, velike baze podataka i strategije omogućava marketinškim stručnjacima da automatizuju različite rutinske zadatke, a, ako se primenjuje ispravno, marketing automatizacija može imati niz prednosti pri kreiranju personalizovanog korisničkog iskustva.

O važnosti, izazovima i prednostima ovog alata u marketingu razgovarali smo s članovima žirija ovogodišnjeg SoMo Borca – Mariom Frančeševićem, osnivačem kompanije SeekandHit i Ivanom Kordićem, direktorom marketing odeljenja u Shoppster.

Ivan Kordić, direktor marketing odeljenja u Shoppster.

Ivan je odmah u startu naveo da u “digitalnoj areni”, gde se brendovi bore za svaku sekundu pažnje, personalizacija više nije “nice to have”, već “must have” alat. Kako naglašava, ona omogućava da korisnicima pokažemo ono što žele da vide, kada žele i kako žele, čime se povećava angažman i lojalnost. S druge strane, Mario ističe kako je raspon pažnje kupaca jako kratak, tako da je personalizacija jedan od pokušaja da se odgovori na ovaj problem do kojeg su doveli moderni oblici komunikacije.

Iako, s porastom svijesti o privatnosti, te donetim zakonima o zaštiti potrošača na digitalnim kanalima, vidjet ćemo mnoge promjene na polju personalizacije i onoga što će biti moguće”, navodi Mario.

Iako su automatizacija i personalizacija na prvu dva oprečna pojma, Ivan navodi kako, ako se pravilno spoje, mogu dati magičan rezultat.

Automatizacija ne znači “spamanje” generičkim porukama. Naprotiv, omogućava nam da koristimo podatke kako bismo generirali sadržaj koji je relevantan za korisnika. Dakle, koristimo uređaje da bismo bili više ljudski, a ne manje”, govori Ivan.

S njegovom tvrdnjom se slaže i Mario te dodaje da, iako zvuči paradoksalno, automatizacija može pomoći da se brendovi bolje upoznaju sa svojim klijentima. Naime, kompanije imaju priliku da dodatno unapede korisničko iskustvo kroz redovnu analizu rezultata automatizacije te saznaju navike i kupovne korake svojih kupaca. Jedan od primera bi mogao biti za kompaniju koja posluje na jako kompetitivnom i zasićenom tržištu, s niskim maržama i velikim brojem proizvoda u ponudi: reakcija na izmenu cena proizvoda mora biti gotovo trenutna, jer svako kašnjenje dovodi do gubitka prihoda ili čak stvaranja dodatnih troškova, ističe Mario.

Automatizacija u marketingu omogućava praćenje i analizu ponašanja korisnika na web stranici, društvenim medijima i drugim kanalima. Uz njenu primenu sve je pod kontrolom i skalabilno. Može se jednostavno meriti povrat ulaganja (ROI), razumeti korisničko ponašanje te prilagoditi strategije u realnom vremenu, a Ivan i Mario slažu se kako automatizacija može poboljšati poslovanje brenda.

Pomoću marketing automatizacije možete identificirati ‘top’ proizvode, segmentirati korisnike koji su ih pogledali, ali ih nisu kupili te slati prilagođene e-mailove s popustima ili drugim poticajima. Onima koji su kupili možete slati komplementarne ‘top’ proizvode i sve se to radi automatski. To je win-win – kupac je sretan jer dobiva ono što želi po nižoj cijeni, a vi povećavate prodaju i gradite lojalnost”, objašnjava Ivan.

Uprkos pozitivnim efektima, i dalje postoji snažan otpor struke prema automatizaciji. Kao glavne izazove koji koče kompanije pri implementaciji automatiziranog sistema, Ivan pronalazi u mentalitetu i nedostatku informacija. On ističe da mnoge kompanije vide automatizaciju kao luksuz koji samo veliki igrači mogu sebi da priušte, iako nisu upoznati sa skalabilnim rešenjima koja se lako implementiraju i prilagođavaju. Drugi izazov vidi u strahu od dehumanizacije brenda, pri čemu ističe kako automatizacija neće zameniti ljudski aspekt, već služi kao alat za oslobađanje resursa za strateške odluke.

Mario na listu izazova dodaje još i početnu kompleksnost te ističe kako je potrebno dobro ovladati prodajnim procesima, poznavati kupce, imati pripremljenu digitalnu strategiju i način kako pratiti i analizirati rezultate. Na kraju su još tu, kaže, finansijska izdvajanja za postavljanja svega navedenog koja isto tako mogu predstavljati početnu prepreku kod manjih kompanija.

Ali čak kada se i uvede, Mario ističe da treba znati iskoristiti potencijale koje nam tehnologija pruža kako bi automatizacija bila kvalitetna.

Mario Frančešević, osnivač kompanije SeekandHit

Automatizacija koja nema kvalitetno pripremljene ulazne podatke, ili ona koja se ostavi bez nadzora, bit će kontraproduktivna jer postoji mogućnost da zaista udalji brendove od svojih klijenata zbog netočnosti podataka, plasiranja sadržaja klijentima kojima nije namijenjen i slično”, kaže Mario.

Budući da automatizacija ima mnoge prednosti za uspešno poslovanje, neki od glavnih preduslova za njenu dobru implementaciju svakako su jasno definisana strategija i ciljevi. To uključuje razumevanje ciljane publike, njihovih potreba te ponašanja, kao i definisanje ključnih pokazatelja uspeha (KPI). Osim toga, potrebno je svom timu obezbediti potrebne veštine i znanja kako bi efikasno koristili odabrane alate.

Marketing automatizacija nije nešto što se postavi jednom i zaboravi. Potrebno je redovno praćenje i optimizacija kako biste osigurali da maksimalno iskoristite svoje resurse i postignete svoje poslovne ciljeve”, nadodaje Ivan.

S njim se slaže Mario te navodi kako su ključni preduslovi za dobru implementaciju marketing automatizacije pripremne radnje u vidu definisanja strategije, načina analize podataka, te što bolje pozicioniranje proizvoda/usluga i poznavanje kupaca.

Za kraj možemo zaključiti da se poslovanje menja iz dana u dan, a tako i želje i očekivanja kupaca. Upravo zbog nedostatka vremena i užurbanog života kupci žele naći savršen proizvod ili uslugu na svega par klikova, zato je za očekivati da će marketing automatizacija i stvaranje jedinstvenog korisničkog iskustva za svakog pojedinog kupca u budućnosti itekako napredovati.

Posetite SoMo Borac konferenciju koja će ugostiti brojne nacionalne i inostrane stručnjake koji će govoriti o aktuelnim trendovima u svetu digitala, a sve novosti pratite na SoMo Borac Newsletteru, Facebooku, Instagramu i LinkedInu.

Autor: SoMo Borac tim

Nastavak na Advertiser-Serbia.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Advertiser-Serbia.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Advertiser-Serbia.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.