Google-ov eksperiment blokiranja novinskih izdavača u Australiji

Izvor: Advertiser-Serbia.com, 18.Jan.2021, 13:23

Google-ov eksperiment blokiranja novinskih izdavača u Australiji

Usred globalne pandemije Google je odlučio da sakrije neke australijske web stranice sa vestima od svojih rezultata pretraživanja čime je napravio specifičan presedan na globalnom internetu

Google je to nazvao eksperimentom zbog, kako je naveo, jedinog zahteva o deljenju prihoda od oglašavanja s novinskim izdavačima koju nameće vlada u Kanberi. Iz Google-a tvrde i da eksperiment sprovode na samo 1 posto korisnika njihovog pretraživača u Australiji. Uz to, iz Google-a su objasnili >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << kako njihov pretraživač inače sprovodi na desetine takvih eksperimenata. Ali takvo obrazloženje ne može ublažiti spor Google-a i australijske vlade oko nametnute podele prihoda od oglašavanja.

Nakon Google-ovog eksperimenta Australijanci su videli kako nestaju novije vesti domaćih izdavača u pretraživanjima na najvećem globalnom internet pretraživaču te da se umesto njih prikazuju linkovi s starim vestima, a u nekim slučajevima pretraživač prikazuje uopštene informacije o nekom izdavaču, poput podataka iz Wikipedie. Naravno, ni u ostatku sveta nisu prikazivane najnovije vesti izdavača iz Australije.

Kao obrazloženje svoje odluke Google je naveo da sprovodi merenje o uticaju novinskih izdavača i svog pretraživanja na tržištu oglašavanja kako bi vladi u Kanberi dokazao da njihove preporuke, odnosno linkovi na vesti novinskih izdavača njima vrede više nego što Google zaradi od oglašivača objavljivanja takvih sadržaja. Iz Google-a tvrde i kako im se objavljivanje takvih sadržaja ne isplati i da nemaju poslovnu osnovu za pregovaranje o plaćanju takvih objava.

Izdavači su odgovorili kako su postavke Google-ovog eksperimenta pogrešne, naime, tvrde kako se kroz Google-ov eksperiment ne može meriti vrednost pravovremenih i tačnih informacija u pretraživanju te da Google u eksperimentu zanemaruje vrednost podataka koje prikuplja kod objavljivanja sadržaja novinskih izdavača, podataka koji se članci čitaju, koliko dugo se čitaju, niti uzima u obzir niz drugih podataka koje prikuplja a od kojih neki služe za naplatu prihoda od oglašavanja koji mu dolaze upravo zbog objavljivanja novinskih sadržaja.

U proleće prošle godine australijska Vlada naložila je Google-u i Facebook-u da s novinskim izdavačima dogovore podelu prihoda od oglašavanja za preuzimanje sadrža vesti od izdavača. Ni Google ni, Facebook nisu pristali na takav zahtev te je Vlada u Kanberi krajem prošle godine donela obvezujuću odluku o udelu novinskih izdavača za oglašavanje na Google-u i Facebook-u na onim stranicama gde objavljuju vesti.

Reakcije iz Google-a i Facebook-a su bile od napuštanja tržišta do ograničavanja svojih usluga ili njihovog naplaćivanja. Iz Google-a su tvrdili kako ne žele da plaćaju sadržaj vesti ni pod čijim uslovima osim pod svojim.

Poslovna politika Google-a je da zadrži kontrolu objavljivanja vesti kroz svoju uslugu.

Ono što australijski eksperiment, kako ga naziva Google, je da će potvrditi snažnu moć te i drugih big tech kompanija u pregovorima s vladama bilo gde u svetu, osim naravno s onima s kojima nema pregovora poput kineske vlade.

Naime, uz snažne softverske alate i monopole koje ostvaruju big tech kompanije njihova je snaga i u velikim vlasničkim i investicijskim udelima u svim infrastrukturnim delovima telekomunikacijske infrastrukture i interneta poput podmorskih kablova, podatkovnih centara… Veliki i presudni delovi, ne samo softvera i platformi nego i hardvera i ostale telekomunikacijske infrastrukture u vlasništvu su big techa.

Autor: Gorden Knezović

Izvor: zimo.hr

Nastavak na Advertiser-Serbia.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Advertiser-Serbia.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Advertiser-Serbia.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.