CEPER: Javni prevoz i bicikli su najpopularnije alternative automobilima u srednjoj Evropi

Izvor: Advertiser-Serbia.com, 28.Jun.2023, 12:21

CEPER: Javni prevoz i bicikli su najpopularnije alternative automobilima u srednjoj Evropi

Saobraćajne navike pojedinaca vrlo su važne u životu u gradu, kao i iz perspektive održivosti. Kako bi se mapirale navike vezane za mobilnost, sprovedeno je istraživanje na 1 000 ispitanika iz 10 srednjoevropskih zemalja o načinima prevoza koje su ispitanici koristili netom pre sprovedenog istraživanja. Ispitanici su odgovarali i na pitanje poseduje li njihovo domaćinstvo barem jedan automobil. U nastavku CEPER daje uvid u rezultate istraživanja koje je sprovedeno tokom aprila i juna 2023. >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << godine.

U svim ispitanim zemljama u protekloj nedelji je više od 50% ispitanika koristilo automobil. Dve zemlje imale su nedeljne stope korišćenja automobila iznad 80% (Hrvatska i Slovenija), tri između 70-80% (Austrija, Češka i Poljska), dok je u preostalih pet zemalja između 50 i 70% ispitanika izavilo da su koristili automobil u protekloj nedelji. Najmanji postotak ispitanika koji su koristili automobil (53%) je u Srbiji, a najveći u Sloveniji (91%). Dok su neki od ovih ispitanika u prethodnoj nedelji koristili različite oblike prevoza, u svakoj anketiranoj zemlji je više od 30% ispitanika koristilo isključivo automobile za putovanje. U Hrvatskoj i Sloveniji 55 i 56% ispitanika koristilo je samo automobil. U Bugarskoj, Rumuniji i Slovačkoj između 40 do 50% ispitanika koristilo je isključivo automobil za putovanje, dok je u preostalih pet zemalja između 30 i 40% ispitanika koristilo isključivo automobil.

Dok je u svakoj ispitanoj zemlji barem polovina ispitanika u protekloj nedelji koristila automobile, najviše oko polovine ispitanika je u istom periodu koristilo javni prevoz (uključujući gradski prevoz, međugradske autobuse i vozove). Između 40 i 55% ispitanika iz četiri zemlje (Austrije, Češke, Mađarske i Srbije) koristilo je javni prevoz u protekloj nedelji, dok isto važi za samo između 30 i 40% ispitanika iz Bugarske, Poljske, Rumunije i Slovačke. U Hrvatskoj i Sloveniji je samo između 20 i 30% ispitanika koristilo javni prevoz u protekloj nedelji. U Češkoj je 52% ispitanika (najviša stopa), dok je u Hrvatskoj samo 24% ispitanika (najniža stopa) koristilo javni prevoz u protekloj nedelji. U svakoj zemlji je manje od 25% ispitanika koristilo isključivo javni prevoz za putovanje u navedenom periodu. U Bugarskoj, Rumuniji, Mađarskoj i Srbiji je ne manje od 20%, ali ne više od 25% ljudi, koristilo isključivo javni prijevoz. U Austriji, Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj između 10 i 15% ispitanika je putovalo isključivo javnim prevozom. I u Hrvatskoj, i u Sloveniji manje od 10% ispitanika je reklo da u protekloj nedelji nije koristilo nijedan drugi način prevoza osim javnog prevoza.

Nakon automobila i javnog prevoza, istraživanje koje je sprovedeno tokom proleća (rano leto u Mađarskoj), kada vreme već dopušta fizičku aktivnost na otvorenom, pokazalo je da su bicikli preferirano vozilo. U Mađarskoj 25%, a u Poljskoj i Sloveniji 23% ispitanika izjavilo je kako su prethodne nedelje vozili bicikl. Izuzev Mađarske, gde je u protekloj nedelji 8% ispitanika koristilo isključivo bicikl za putovanje, ispitanici niti iz jedne od ostalih ispitanih zemalja nisu koristili bicikl za putovanje na posao u odnosu većem od 4%.

Dominacija automobila kao najpoželjnijeg načina prevoza može se delomično objasniti činjenicom da većina domaćinstava u svih 10 ispitanih zemalja poseduje barem jedan automobil. Rumunija je imala najnižu stopu posedovanja automobila među ispitanim zemljama s 57% domaćinstava koja poseduju barem jedan automobil. Sloveniju karakteriše najveći udeo posedovanja automobila, u toj južnoslavenskoj državi 95% domćinstava imalo je barem jedan automobil.

Metodologija

Istraživanje javnog mnijenja sprovedeno je u deset zemalja srednjoevropske regije: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji i Poljskoj. Podaci su prikupljeni u aprilu 2023. u devet proučavanih zemalja i u junu 2023. u Mađarskoj. Istraživanje je sprovedeno telefonom (lično u Srbiji) s 1000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji reprezentativan je prema polu, starosti i tipu naselja.

O CEPER-u

CEPER je robna marka CEPER Group GmbH. Akronim CEPER je skraćenica Srednjoevropske perspektive. Oblast ekspertize CEPER-a su srednjoevropski poslovi, kompanija svojim klijentima nudi praćenje medija, istraživanje tržišta i ankete iz regije.

Poseduje li vaše domaćinstvo barem jedan automobil (u postotcima)?

Koji ste način prevoza koristili prošle sedmice (u postotcima)?

Nastavak na Advertiser-Serbia.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Advertiser-Serbia.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Advertiser-Serbia.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.