
Izvor: TangoSix.rs, 22.Maj.2021, 11:30
BIS za Dvadesetjedinicu: Kad jedan mladić penzioniše svog starijeg kolegu
Portparol, mladost, snaga i inspiracija srpskog ratnog vazduhoplovstva, pilot u penziji Boriša Mandić, juče je organizovao ispraćaj svom kolegi lovcu-presretaču MiG-u 21. Pomoć u organizaciji Mandiću pružili su (logično) RV i PVO ali i Ruski dom gde je sinoć održan drugi, svečaniji, deo ove dvodelne manifestacije.
Letelica je tako posle više decenija dostojno ispraćena nakon 58 godina službe idejom uvek interesanog Mandića. Gosti prvog dela manifestacije na batajničkom >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << aerodromu čak su imali privilegiju da osete i šarm nekadašnje sovjetsko-jugoslovenske tajnovitosti kada novi istočni lovac dođe na ovaj aerodrom (sećamo se Suadovih priča o naređenjima da se okrene glava u drugu stranu kada se šeta stajankom). Sve je dakle bilo u duhu interesantno organizovanih vojnih događaja.
Mandić je uspeo da probije jučerašnji događaj u mejnstrim medije koji su takođe preneli činjenicu da je ovaj tip aviona penzionisan. RV i PVO i Ministarstvo odbrane razumljivo nisu želeli da javno objave svoju odluku da penzionišu avion (ako takva zvanična odluka uopšte i postoji) budući da je on efektivno prestao da leti zbog tragedije nakon koje je vojna organizacija, ponovo razumljivo van medijskih reflektora, utvrdila i indirektne uticaje na događaj u kontekstu propusta u organizaciji letenja, odnosno planirajnu i izvršenju zadatka.
Tada je Tango Six prvi objavio da ovaj avion više neće leteti što je donekle bilo i logično uzimajući u obzir broj i stanje drugih aviona ovog tipa. Jednostavno, više ih nije bilo u letnom stanju, vraćanje u vazduh još samo jednog (možda) nije bilo rentabilno. Sa druge strane, da se tragedija nije dogodila dvosed bi i dalje leteo budući da mu je do isteka resursa ostalo još godina. Nekoliko pilota u jedinoj čisto lovačkoj eskadrili RV i PVO i dalje je letelo samo ovaj tip a on se mogao koristiti za razne prateće zadatke: izviđanje vremena, vežbe presretanja sa drugim tipom MiG-a, (ograničeni) air policing i na kraju kao učesnik nekih (lokacijski bližih, da ne preterujemo) aero-mitinga da srpsko RV i PVO ima želju za svojom promocijom. Ne zaboravimo inovativnost ljudi iz RV i PVO koji su ovaj dvosed i naoružali.
Naravno, tu je i drugi sloj razmatranja rentabilnosti ostanka ovog tipa (da se pomenuta tragedija nije dogodila) koja je ozbiljnija, ima veze sa širim smislom, budžetom (iako postoje argumenti koji kažu da bi dalja eksplatacija bila i skupa ali i jeftina, zavisi koga pitate). Kako je juče konstatovao pilot u penziji hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (koje se uprkos svojim španskim serijama od nabavki novog aviona i dalje uzda u Dvadesetjedinicu) MiG-ovi na ovim prostorima nikada nisu leteli dovoljno. Dvosed (najmlađi od svih proizvedenih) je nakon potencijalnog remonta mogao da leti do 202(5)6. godine, što je ranije i bilo najavljivano. Dodajmo na prethodne moguće upotrebe i još neke fantastičnije, kao na primer iznajmljivanje inostranim flight-test organizacijama, avion je možda mogao da ostane. Možda.
Arhiva
Ukoliko ste avio-entuzijasta juče i danas mogli ste na društvenoj mreži da vidite dosta fotografija službe ove letelice čija je pomenuti dvodes poslednji put leteo u septembru prošle godine. Poslednji jednosed u srpskom RV i PVO leteo je takođe u septembru ali 2015. godine.
Ako ste imali tu nesreću da ne čujete ni jednu priču ljudi koji su leteli ovog neergonomskog prebrzog gutača kerozina osuđeni ste na Tango Six za neke interesantne sadržaje koji će vam koliko toliko utoliti glad za mignostalgijom.
Svakako pročitajte iscrpan tekst našeg Živojina Bankovića o jugoslovenskoj službi MiG-a 21 i zaronite u arhivu naših tekstova pokojnog Suada Hamzića o mlađim i opasnijim za letenje verzijama ove letelice.
Za kraj, jedno od naših omiljenih iskustava od kad se bavimo ovim poslom. Simulacija aktiviranje dežurne pare (lampaš je uvek bio brži u startovanju od LCD mladića) na novogodišnje veče u vizuelnoj atmosferi Tom Klensi hladnoratovske dramaturije:
The post BIS za Dvadesetjedinicu: Kad jedan mladić penzioniše svog starijeg kolegu appeared first on Tango Six.