Srbija je na jednom polju bolja od Švajcarske

Izvor: RTS, 07.Nov.2019, 20:48   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Srbija je na jednom polju bolja od Švajcarske

Jedna od retkih stvari u kojima Srbija ima bolji rezultat od Švajcarske je broj proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom – 50 naprema 38. Da ne bi sve ostalo samo na ciframa, na švajcarsko-srpskom forumu od prijatelja smo saznali recept kako više zaraditi od autentične srpske hrane i zanatskih proizvoda.
Fruškogorski lipov med zaštitila je pčelarska zadruga. Da će im geografska garancija >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << kvaliteta doneti bolju zaradu, shvatili su posle izlaganja na sajmovima u Nemačkoj i Italiji.

"Imamo veće interesovanje iz inostranstva nego li na našem domaćem tržištu. Ciljana cena s kojom smo mi započeli 2014. godine je 10 evra ili 1.200 dinara, a na stranim tržištima smo prodavali za 20, 25 evra", kaže Đorđe Mrkić, pčelar sa Fruške Gore.
Istraživanja pokazuju da i domaći kupac sve više zna da su ovakvi proizvodi napravljeni od sastojaka najboljeg kvaliteta po tradicionalnoj recepturi.
I Piroćanci su spremni da za njih plate više, a zaštitili su neke od najslavnijih. Pirotski ćilim, peglanu kobasicu i kačkavalj koji se pravi u Srednjoj mlekarskoj školi.
"Radi se maksimalnim kapacitetima. Cena gotovih proizvoda je porasla za 30 odsto, a povećana je i otkupna cena mleka od proizvođača", navodi gradonačelnik Pirota i potpredsednik Upravnog odbora Naleda Vladan Vasić.
Pokrajinski sekretar za poljoprivredu Vuk Radivojević ističe i da se zaštitom geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda direktno doprinosi razvoju ruralnih sredina i seoskog turizma, jer se stvaraju uslovi za privređivanje i opstanak malih poljoprivrednih gazdinstava.
Da na ovoj priči može da počiva ekonomija cele lokalne zajednice, najbolje svedoči ambasador Švajcarske Filip Gi. U njegovom rodnom gradu muzej sira "Grijer" godišnje poseti 170.000 turista koji prisustvuju proizvodnji. Savetuje da i Srbija razvija iskustveni turizam, jer ima od čega.
"Srbija je mesto gde se generacijama gradi lokalni identitet kroz tradicionalnu hranu. To nasleđe mora biti sačuvano jer u sebi nosi ogroman ekonomski potencijal", istakao je ambasador Gi.
U svetu postoji 8.000 prehrambenih proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom od čega je polovina zaštićena u Evropskoj uniji. To tržište je vredno 55 milijardi evra. Mi smo zaštitili pedesetak proizvoda.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.