Izvor: Radio 021, 04.Nov.2019, 13:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zagađenje vazduha u Delhiju: Par-nepar pravilo za vozače

Zvaničnici se nadaju da bi taj plan mogao da smanji zagađenje. Ovakvo pravilo sprovedeno je 2016. u Sarajevu.

Getty ImagesVazduh u Delhiju je vrlo zagađen

Prestonica Indije Delhi počela je da sprovodi sistem racionalizacije saobraćaja, pošto se bori sa opasnim nivoima zagađenja.

U periodu od 4. do 15. novembra vlasnici automobila sa tablicama sa neparnim brojevima mogu da voze samo neparnim danima, a obrnuto važi za parne registarske tablice.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 <<
Sistem je sproveden i 2016. i 2017. godine, ali nejasno je da li je pomogao u smanjenju zagađenja.

Ovakav sistem sproveden je 2016. godine i u Sarajevu.

Eko taksa za automobile u centru Ko i kako meri zagađenje vazduha u Srbiji Srbija i zagađenje vazduha: „Selim se iz Bora, ne mogu da dozvolim da mi truju decu"

Nivoi čestica zagađenja u vazduhu - poznatih kao PM2.5 - su u prestonici Indije znatno viši od preporučenih.

Zbog zagađenja vazduha, milioni ljudi su izloženi opasnosti od respiratornih oboljenja.

Zdravstveni radnici tražili su od ljudi da ostanu u zatvorenom i da se uzdrže od bilo kakve fizičke aktivnosti.

Škole su zatvorene do utorka, a tako će verovatno biti do petka, jer se grad i dalje guši od gustog smoga.

Glavni ministar u Dejlhiju Arvind Kejrival rekao je da bi kroz sistem racionalizacije automobila, poznat kao „par-nepar plan", na putevima bilo hiljade automobila manje.

Oni koji ignorišu uredbu, biće kažnjeni sa 4.000 rupija (oko 56 dolara), što je dovostruko veća kazna u odnosu na prethodne godine.

Na ulice će moći jedino vozila javnog prevoza, hitnih službi, taksija i dvotočkaši. Od pravila će biti izuzete i žene koje same voze.

Ali sumnja se da će plan zaista dovesti do smanjenja nivoa smoga. Slične mere u prošlosti su osetno smanjile zastoje u saobraćaju u Delhiju, ali nisu imale značajnog uticaja na nivo zagađenja.

Šta izaziva zagađenje?

Stručnjaci kažu da su emisije gasova iz automobila samo jedan od mnogobrojnih faktora koji su grad - prema Kejrivalovim rečima - pretvorile u „gasnu komoru".

Glavni uzrok visokog nivoa zagađenja u ovo doba godine su poljoprivrednici koji spaljuju strnjike kako bi očistili polja.

AFPZagađenje je veliko u Beogradu, ali i mnogim svetskim prestonicama

Ovo stvara smrtonosni koktel čestica - ugljen-dioksida, azot-dioksida i sumpor-dioksida - a situaciju je dodatno pogoršao vatromet na hinduističkom festivalu Divali pre nedelju dana.

Nivo smoga je viši i zbog emisije gasova u industriji i građevini.

Koliko je situacija loša?

Smog koji se spušta na grad je nemoguće izbeći. Prema rečima Sidarta Sajna, istraživača za klimatsku politiku i autora Velikog smoga Indije, vazduh u Delhiju „miriše na zapaljeno lišće".

„Zadimljeno je. Oči svrbe. Ni u grlu nije najbolje. I svi to osećaju", rekao je on za BBC.

BBCKakva je situacija u Delhiju?

Prema zvaničnim merenjima, nivoi opasnih čestica u vazduhu - poznatiji kao PM2.5 - daleko su veći od preporučenih i oko sedam puta su veći nego u kineskoj prestonici Pekingu, koja se poslednjih godina bori sa sličnim problemima.

Zvaničnik indijskog ministarstva zdravlja rekao je da gradskes lućbe koje mere nivo zagađenja nemaju dovoljno cifara na meračima kako bi tačno zabeležili nivo zagađenja, što je nazvao „katastrofom".

https://twitter.com/Varun_Jhaveri/status/1190887202319790080

U školama je u petak podeljeno pet miliona maski, a proglašena je i vanredna situacija.

Svetska zdravstvena organizacija (SZO) kaže da je trećina smrtnih slučajeva od šloga, raka pluća i srčanih bolesti posledica zagađenja vazduha.

„Ovo ima isti efekat kao pušenje", navodi SZO na sajtu.

Kako par-nepar plan funkcioniše?

Vlada Delhija treći put je predstavila „plan par-nepar" i uvela ga uz nekoliko promena.

Stotine policijskih timova i volontera angažovano je kako bi plan bio sproveden.

Primena tih mera dodatno će opteretiti sistem javnog prevoza.

Zvaničnici kažu da su spremni dodatni autobusi i vozovi koji će saobraćati tokom ovog perioda.

Ograničenja važe od 8 do 20 časova od ponedeljka do subote. Nedelja je slobodan dan za vožnju.

Za razliku od ranijih godina, vozila koja rade na čista goriva neće biti izuzeta od pravila, dok električna vozila mogu normalno da se kreću svim danima.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Autor: BBC News na srpskom

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.