Izvor: Radio 021, 28.Feb.2020, 17:29   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vučević: Novi Sad idealan za rentiranje električnih trotineta, ugledamo se na Beč

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević rekao je da mu se sviđa održivi saobraćaj koji je video u Beču, a koji počiva na masovnoj upotrebi električnih trotineta, te da misli da grad treba da se razvija u tom pravcu.

Na pitanje 021 da li je razmišljao o ideji koju je nedavno iznela Novosadska biciklistička inicijativa (NSBI) o subvencionisanju kupovine bicikala u Srbiji, Vučević nije bio potpuno direktan, ali je naveo da je pod utiskom prakse u Beču i >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << Budimpešti, gde se građani u velikom broju odlučuju za električni trotinet i električni bicikl.

"Mi imamo predispozicije da budemo biciklistički grad, za razliku od Beograda ili Niša, a postoji već tradicija biciklizma u Novom Sadu i generalno u Vojvodini. Meni se dopalo ovo što sam video po gradovima u Evropi. Ljudi koriste električne trotinete i bicikle, te hibride, mislim da treba da idemo na neki koncept - ne znam da li koncesija ili javno-privatno partnerstvo sa 'Parking servisom', da imamo mnogo više siti-bajk stanica i mnogo više opcija korišćenja tih bicikala ili trotineta. U Beču sam video da su svi na trotinetima i nemaju problem, a ja se vodim time da su nam uzori Beč i Pešta. Svi plaćaju ova vozila putem mobilnih telefona i nema peripetija, vozite se koliko ste uplatili, ostavite posle vozilo, nadležni ga posle preko GPS-a nalaze, skupljaju i sklone na mesto. Da li smo za to spremni, ne znam", rekao je Vučević.

Kako je dodao, Grad je razgovarao sa jednom kanadskom kompanijom "koja radi na svim kontinentima", a u vezi sa rentiranjem bicikala.

"Zainteresovani su da investiraju u Novi Sad, da napravimo koncept servisa s mnogo više stanica i bicikala. Ko god bude u gradu, moraće da menja saobraćajnu politiku u narednih 10 godina, da uvedemo u centru grada restriktivne tj. destimulativne mere, moraćemo da čuvamo gradsko jezgro i širimo pešačku zonu ako želimo da sačuvamo grad. Ni u jednom gradu nema da ulaze kolima u Modene da piju kafu. Ovi što piju kafu u centru najviše vole da nabudže kola ispred kafića, to im je najveći uspeh", rekao je Vučević.

Trifković: Trotineti više zagađuju, bicikl je bolja opcija

Predsednik Novosadske biciklističke inicijative Marko Trifković kaže za 021 da su, poput trotineta u Beču, i subvencije za kupovinu bicikala prisutne u zemljama na Zapadu, ali i u okruženju. Kako pojašnjava, sistem rentiranja bicikala kod nas se nije najbolje pokazao jer u njega nije naročito ulagano, te je potrebno proceniti da li da u taj sistem i dalje ulažemo novac.

"Pokazalo se da je kod nas zaista najbolje u celosti prepustiti 'rent-a-bajk' u komercijalni sektor. U proteklom periodu smo dobijali zaista dosta negativnih informacija o stanju bicikala, brojnosti stanica za rentiranje, rasporedu bicikala i celom tom sistemu je zaista potrebna evaluacija. Još 2013. godine, kad je rentiranje uvedeno u gradu, procenjeno je da je Novom Sadu potrebno 60 opremljenih stanica. One se opremaju dinamikom 'jedna stanica godišnje', bicikli su u lošem stanju, nabavka kartica je problematična i odvija se samo na jednoj lokaciji... To su samo neki problemi", navodi Trifković.

Na pitanje 021 da li je moguće istovremeno uvesti subvencije za kupovinu bicikala i implementirati meru poput iznajmljivanja trotineta, predsednik NSBI kaže da jeste.

"To su u potpunosti paralelni procesi - mogu da se odvijaju u isto vreme. Ne postoji prepreka da se i jedno i drugo implementira. Pretpostavljamo da se gradonačelnik osvrnuo na neke opšte preporuke iz Smart studije, a koje ukazuju u pravcu razvoja 'rent-a-bajk' sistema i to je sasvim opravdano u mnogo gradova jer ne mogu svi građani da drže bicikl u stanu. Međutim, taj sistem mora da bude pouzdan i na raspolaganju da bi ga ljudi koristili, a ozbiljno je pitanje da li naš sistem može tako funkcioniše i šta je potrebno da bi bio na visokom nivou", navodi naš sagovornik.

On dodaje da su različite strane kompanije proteklih godina dolazile u Novi Sad sa interesovanjem da implementiraju svoje sisteme.

"Komercijalni pristup jeste opravdan, jer te kompanije imaju jeftine sisteme, dobro održavane, ali što se tiče trotineta i električnih bicikala, oni su primereniji nekim brdovitijim područjima - u Novom Sadu je dovoljno imati bicikl s malo više brzina. Trotineti su ipak neka novost u saobraćaju i mi nemamo infrastrukturu za to. Čak i postojeća infrastruktura za biciklistički saobraćaj zahteva unapređenje i održavanje, postoje očigledni problemi, naročito u Futoškoj ulici i na Futoškom putu. Posebna je priča koji su efekti trotineta jer oni ne doprinose toliko javnom zdravlju, imaju veći ekološki otisak i prave zagađenje, skuplji su. Električni bicikl može da bude dobro rešenje za starije ili one koji voze uzbrdo", navodi Trifković.

Podsetimo, NSBI već je održala sastanak sa ministrom zaštite životne sredine Goranom Trivanom u vezi sa inicijativom da se na više nivoa u Srbiji uvedu subvencije građanima za kupovinu bicikala.

Autor: Gorica Nikolin - gorica@021.rs

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Povezane vesti

Vučević: Novi Sad može da bude grad bicikala i električnih trotineta

Izvor: NoviSad.com, 29.Feb.2020, 09:15

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević smatra da bismo trebali da koristimo održivi saobraćaj, te da bi u našem gradu trebalo da ima više električnih trotineta u upotrebi, po ugledu na Beč ili Budimpeštu..

Nastavak na NoviSad.com...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.