
Izvor: Radio 021, 03.Nov.2019, 13:44 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Ministarstvo zbog zagađenog vazduha apeluje na građane: Okrenite se kvalitetnijim motorima
Ministarstvo zaštite životne sredine povodom 3. novembra, Svetskog dana čistog vazduha, pozvalo je građane da napuste stare navike i okrenu se kvalitetnim motorima, hibridnim i električnim, kao i pešačenju i biciklizmu.
U saopštenju se podseća da izveštaji Svetske zdravstvene organizacije pokazuju da je loš kvalitet vazduha u svetu uzrok smrti oko sedam miliona ljudi godišnje, dok u Srbiji svake godine umre 6.000 građana.
Specijalizovana agencija Svetske >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << zdravstvene organizacije za ispitivanje raka označila je kao dokazani humani kancerogen izduvne gasove dizel motora, navelo je ministarstvo i podsetilo da su prethodni dani pokazali koliko sami građani dramatično utiču na kvalitet vazduha.
"U danima kada nema grejanja, toplana, kada nema značajnog industrijskog zagađenja, ali ni vetra ni kiše da pomognu, vazduh smo mogli da vidimo. Sada je i više nego jasno da je saobraćaj, njegova visoka učestalost, automobili i vozila sa zastarelim motorima, dramatično prisutni zagađivač, neprijatelj našeg zdravlja i da je zadnji čas da svi toga postanemo svesni", ocenilo je ministarstvo.
Poboljšanje kvaliteta vazduha je, kako su dodali, zajednička briga i odgovornost svih nas, javnog i civilnog sektora, svake opštine, privrede, naučno-stručne javnosti, medija i građana. Rešenja su u selektivnom korišćenju automobila, inovativnim tehnologijama, zameni energenata, ulaganju u postrojenja za prečišćavanje vazduha, u cirkularnoj ekonomiji, u zelenoj gradnji, ocenilo je Ministarstvo zaštite životne sredine.
Okanović: Vazduh zagađen jer je svima jeftinije da voze dizelaše
Država bi trebalo da primeni sistemske mere po pitanju uvoza novih automobila i polovnjaka koje će motivisati građane i privredu da se opredeljuju za vozila koja manje zagađuju životnu sredinu odnosno vazduh, rekao je za Tanjug Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Kako je ocenio, pojednostavljuju se stvari kada se kaže da će se problem zagađenja vazduha od vozila rešiti ograničenjem uvoza na "Euro 5" ili "Euro 6" standarde motora.
"Naša država apsolutno ne prepoznaje nikakvu razliku između pogonskog goriva, tako da vlasnici dizelaša, benzinca, vozila na metan ili plin, plaćaju istu registraciju, isti porez, isto ih košta parking mesto, isto se kreću po svim delovima grada dok je politika u razvijenim državama da vlasnici vozila koje manje zagađuje životnu sredinu imaju razne pogodnosti", kaže Okanović.
Vozila koja više zagađuju na zapadu imaju ograničenja kretanja po gradovima, ističe on.
"Kod nas ništa od toga ne postoji, i kada želite da uvezete polovni auto, vama je potpuno svejedno da li ćete uvesti dizelaša ili benzinca, a između njih je drastična razlika po pitanju zagađenja vazduha", kaže Okanović i dodaje da benzinac po standardu Euro 3 emituje istu količinu štetnih gasova kao Euro 5 dizelaš.
Kako navodi, u poslednjih 10 godina se drastično povećao udeo dizelaša a drastično je opao broj vozila na benzinski pogon koji se kasnije obično prebacivao na plin.
"Uvoz dizelaša je sad negde između 90 i 95 odsto kada su u pitanju polovni automobili", kaže Okanović.
On dodaje da vlasnici benzinaca koji može da se prepravi na plin nemaju nikakvih pogodnosti u Srbiji nego, naprotiv, imaju dodatne namete moraju da plate ispitivanje TNG uređaja i njihov petogodišnji pregled.
"Takva politika demotiviše da se voze vozila na plin koji je mnogo čistiji od benzina i od dizela, i onda se pitamo što nam je vazduh ovakav, prosto zato što je sistem takav da je svima najjeftinije da voze dizelaše", zaključuje Okanović.
Autor: Tanjug, Beta
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.