Borba za nebo nad KiM

Izvor: Večernje novosti, 02.Dec.2015, 12:39   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Borba za nebo nad KiM

KONTROLA letenja Srbije i Crne Gore preduzeće sve zakonske korake da povrati punu kontrolu vazdušnog prostora nad Kosovom i Metohijom, jer je prirodno da nam se ovaj posao vrati. Mogli bismo da ga obavljamo već sada, pošto ispunjavamo sve tehničke, organizacione i kadrovske uslove, ali o tome treba da se dogovore predstavnici naše zemlje i međunarodnih institucija. Ovo za "Novosti" kaže Radojica Rovčanin, direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), ukazujući da se o ovoj osetljivoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << temi pregovara sa KFOR-om, koji od 1999. prema Kumanovskom sporazumu kontroliše vazdušni prostor KiM. On kaže i da KFOR "balansira", jer odnosi između Beograda i Prištine još nisu dobri. - Kada bi se politika stavila na stranu, ovo bi bilo i najjeftinije rešenje, jer su za pružanje usluga daleko manji troškovi SMATSA nego bilo kog drugog provajdera - ukazuje naš sagovornik. PRIŠTINSKI TORANj ZA donji vazdušni prostor na KiM nadležan je komandant KFOR-a, ali u praksi ovaj posao obavlja prilazna kontrola letenja sa tornja u Prištini. Takva situacija je van međunarodnih standarda, jer Kosovo nije član Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva. Tehnički gledano, ovo bi mogla da radi i SMATSA, ali i ovo pitanje mora da se reši političkim dijalogom. Od prošle godine, KFOR je kontrolu letenja u gornjim slojevima vazdušnog prostora (iznad 8.700 metara) na KiM delegirao mađarskom "Hungarkontrolu", a za isti posao bili su zainteresovane i Albanija, Makedonija, Italija i Austrija. Pitanjem ko će kontrolisati vazdušni prostor nad KiM, kada istekne ugovor mađarskoj firmi, kosovska štampa bavi se već neko vreme, a povodom spekulacija da bi to mogla biti Tirana, Rovčanin nam kaže: - Ako su merila kvalitet i stručan kadar, SMATSA je daleko iznad alabanskog provajdera. Ona je i po oceni krovne organizacije "Eurokontrola" najbolji pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi u ovom delu Evrope. Ako, međutim, na stvar gledamo kroz političku prizmu, iza takvih spekulacija mogu biti namere da se Kosovo "preko neba" spoji sa Albanijom u jednu državu. Mogućnost da se po isteku mađarskog mandata zadatak poveri Kosovu, prema oceni direktora SMATSA nije realna, jer su njihovi kapaciteti daleko od potrebnih standrada, ali, kaže, nikada ne treba isključiti političke pritiske. On napominje da Kontrola letenja Srbije i Crne Gore u potpunosti podržava stav Vlade da sva sporna pitanja u odnosima sa našom južnom pokrajinom treba rešavati kroz dijalog i uz uzdržavanje od jednostranih poteza. Tema obnove letova ka Prištini, koju Beograd želi da otvori u briselskom dijalogu, prema Rovčaninu je pametan potez, jer je u interesu obe strane i svih građana, a SMATSA je spremna da se uključi i u taj posao.

Nastavak na Večernje novosti...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.