„Zlatni lav“ putuje u Izrael

Izvor: Politika, 13.Sep.2009, 13:25   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Zlatni lav“ putuje u Izrael

Filmu „Lebanon“ Semuela Moaza najveće festivalsko priznanje. „Srebrni lav“ za najbolju režiju pripala iranskoj rediteljki Širin Neshat za film „Žene bez muškaraca“, a specijalna nagrada žirija Fatihu Akinu za „Duša kuhinje“

66. VENECIJANSKI FESTIVAL

Venecija, Lido- Žiri na čijem je čelu bio reditelj Ang Li, doneo je pravedne odluke. „Zlatni lav" 66. Venecijanskog festivala otišao je tako u ruke izraelskom reditelju Samuelu Moazu >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << za izvrsnu ratnu dramu „Lebanon", koja je i inače važila za jednu od najozbiljnijih festivalskih favorita.

Moaz je uzbudljivu ratnu priču ispričao iz vizure posade jednog tenka, koji se našao u akciji tokom rata u Libanu 1982. godine. Scene krvavog i razarajućeg rata, vide se samo kroz nišansku spravu i stoga su uzbudljivije i mučnije i za glavne filmske junake – gotovo golobrade izraelske vojnike u tenku, zarobljene u prostoru i vremenu surovog libanskog građanskog rata, ali i za same gledaoce koji su ovaj stilizovani i pomalo klaustrofobičan, poluautobiografski film, gledali ne pomerajući se u sedištima.

Za predvideti je bilo moguće i to da će se među laureatima naći i nemačko-francuski, debitantski film „Žene bez muškaraca”, iranske emigrantkinje, slikarke i angažovane konceptualne umetnice Širin Neshat. Za poetsku, vizuelno izvrsno stilizovanu i narativno izdašnu dramu, radnje smeštene u Iran, u leto 1953. godine, u kojoj autorka kroz sudbine četiri prkosne žene portretiše i reflektuje ključne istorijske momente u periodu kada je šah Reza Pahlavi pognuo glavu pred Britancima i Amerikancima, Neshatova je osvojila „Srebrnog lava" za najbolju režiju.

Za filmsku oporu komediju „Duša kuhinje", prikazanu predposlednjeg festivalskog dana, tursko-nemačkom reditelju Fatihu Akinu uručena je Specijalna nagrada žirija. Drugačiji od svih predhodnih Akinovih filmova, „Duša kuhinje" je pre svega humoristička posveta rodnom gradu Hamburgu, radničko-boemskoj četvrti Vilhelmsburg, lokalnom restoranu (film je nazvan po njemu) koji se, umesto kulinarskim đakonijama, proslavio zapravo svojom dobrom atmosferom i životnošću. Ovo je i film dobrih vibracija, zanimljivih i autentičnih likova, humora koji izvire iz svakodnevice i dokaz da je Fatih Akin spreman na pomake i novine u svom rediteljskom postupku.

Pehar Volpi za najbolju mušku ulogu pripao je Kolinu Fertu za ulogu u visokostilizovanoj melodrami na temu homoseksualaca, filmu „Samac" američkog debitanta, a do skora slavnog modnog dizajnera Toma Forda. Fert tumači lik Britanca-profesora književnosti u Kaliforniji koji se teško nosi sa pogibijom svog dugogodišnjeg ljubavnika, a njegovu tugu ne mogu ublažiti ni večere s najboljom prijateljicom (igra je Džulijen Mor), niti pokušaj zavođenja od strane učenika. Film prvoklasnog dizajna i scenografsko-kostimografske rekonstrukcije 60-ih godina 20. veka, rađen je prema istoimenom romanu Kristofera Išervuda.

Za najbolju žensku ulogu, Pehar Volpi zasluženo je osvojila ruska glumica na dužem radu u Italiji – Ksenija Rapaport i to za ulogu Slovenke Sonje u italijanskom trileru „Kasni sati" Đuzepea Kapotondija, dok je njena koleginica Jasmin Trinka, takođe zaslužno, dobila nagradu „Marčelo Mastrojani" za najbolju mladu glumicu, za blistavu ulogu u filmu „Veliki san" Mikelea Plaćida.

Venecijanska „Školjka" za najbolju scenografiju pripala je Silvi Olive za izvrstan rad u futurističko-filozofskoj komediji „Mr Niko", belgijskog oskarovca Žakoa Van Dormela, dok je „Školjkom" za najbolji scenario nagrađen američki nezavisni reditelj Tod Solonc za crno-humornu priču filma „Ljubav u ratno vreme".

„Lav budućnosti", nagrada za najbolji debitantski film koja nosi naziv Đina De Laurentisa, pripala je filmu „Engventro" filipinskog reditelja Pepa Dioknoa, koji je bio prikazan u programu „Horizonti". Žirijem za vrednovanje filmova iz ovog programa, predsedavao je reditelj Haile Gerima.

Za sposobonost da kroz svoje mlade oči prizove sve krucijalne trenutke dvadesetog veka u svom filmu „Kosmonaut", italijanskoj rediteljki Suzani Ničjareli pripala je nagrada za najbolji film u paralelnom programu „Kontra kamp"...

Čak tri neoficijelne nagrade, među kojima i nagrada Međunarodnog žirija kritike (Fipresci), pripale su austrijskom filmu „Lurd" Džesike Hosner, a slično se dogodilo i sa dokumentarnim filmom „Kapitalizam: ljubavna priča" Majkla Mora, kome je pripala nagrada i žirija koji vrednuje dela koja se bave ljudskim pravima...

Predsedniku i članovima glavnog festivalskog žirija, ove godine posao nije bio nimalo lak, jer je u moru ispodprosečnih i u najbolju ruku – prosečnih filmova, bilo potrebno odabrati one najbolje. Dobrih filmova je na ovogodišnjoj Mostri, u glavnom takmičarskom programu sa potpisom Marka Milera, bilo zabrinjavajuće malo. Mnogi kvalitetni filmovi bili su raspoređeni po paralelnim i netakmičarskim programima, što je i inače Milerov specijalitet i već treća ili četvrta „lična greška". A tek je na početku svog drugog mandata.

Što se srpske kinematografije tiče, možemo da budemo zadovoljni. Film „Medeni mesec" Gorana Paskaljevića dostojno nas je zastupao i dobio bolje kritike od velike većine filmova iz glavnog takmičarskog programa.

Ovogodišnje, 66. festivalsko izdanje, posle ceremonije dodele nagrada, završeno je kineskim filmom „Čengdu, volim te", dodelom počasnog „Zlatnog lava" za karijeru – glumcu i reditelju Silvesteru Staloneu i projekcijom rediteljske verzije ( u bioskopima smo gledali producentsku verziju) njegovog prvog filma iz serijala „Rambo".

Dubravka Lakić

[objavljeno: 13/09/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.