Top 10: Vesterni za sva vremena

Izvor: B92, 28.Jul.2013, 18:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Top 10: Vesterni za sva vremena

Filmski kritičar Filip Frenč za britanski "Gardijan" izdvojio je deset omiljenih vestern filmova, pravih dragulja žanra uz koji su odrastale generacije filmofila tokom prošlog veka.

Poštanska kočija (Stagecoach / r: Džon Ford / 1939)

Fordov prvi vestern u kom smo čuli zvuke pucnjave i glas glumaca. Osim što je označila rediteljev prelazak sa nemih na zvučne filmove, "Poštanska kočija" je od Džona Vejna, do tada glumca u filmovima B kategorije, napravila >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << veliku zvezdu. Uz ovaj film je i putovanje kroz "neprijateljsku" teritoriju naseljenu Indijancima dobilo sasvim novo značenje, ali je glavni negativac u filmu ipak belac, gle čuda – pohlepni bankar!

Crvena Reka (Red River / r: Hauard Hoks / 1948)

Opet Džon Vejn, i to u prvoj saradnji sa Hoksom. Ovoga puta igra stočara koji prevozi stoku, dok se istovremeno svađa sa usvojenim sinom oko vlasništva. Scenario je napisan na osnovu priče "The Chisholm Trail", a pravo je uživanje gledati Vejna i Montgomerija Klifta kako se nadmeću u ulogama oca i sina. Džoan Dru našla se u ulozi žene rastrzane između dva muškarca. Tipično za vesterne.

Tačno u podne (High Noon / r: Fred Zineman / 1952)

Geri Kuper igra dugogodišnjeg šerifa koji namerava da se povuče iz posla na dan svog venčanja, i da sa ženom, igra je Grejs Keli, napusti grad i započne novi život. Radnja filma smeštena je u jedno nedeljno jutro, a ceo film prikazuje realno vreme događaja. Kuper je dobio Oskara i ponovo se vratio u uspešno glumačko sedlo, a Keli, kojoj je ovo bio tek drugi film, krenula je krupnim koracima ka zvezdama.

Čovek iz Laramija (The Man From Laramie / r: Entoni Man / 1955)

Jedan od, bez sumnje, vrhunskih reditelja ovog žanra, Man je snimio pet vestern filmova sa Džejmsom Stjuartom. U svakom od njih Stjuart igra likove koji prolaze kroz poniženje i osudu ne bi li se na kraju suočili sa ljutim protivnicima. Ovoga puta, Stjuart je misteriozni Vil Lokhart koji snabdeva robom vlasnicu jedne prodavnice u Koronadu, gradu izolovanom usred teritorije Apača. Problema u njegovom životu ne manjka... Osim filma za pamćenje, tu je i istoimena naslovna numera koja je obeležila jednu epohu.

Voz u 3:10 za Jumu (3:10 to Yuma / r: Deler Dejvs / 1957)

Još kao student na Stenfordu, Dejvs je vreme provodio u rezervatu Navaho, da bi tokom pedesetih godina XX veka snimio nekoliko vesterna, među kojima se ističe upravo ovaj. Radnja filma vrti se oko siromašnog farmera Dena Evansa koji se prijavljuje da bude u svojevrsnom obezbeđenju voza za Jumu, kojim putuje zloglasni odmetnik Ben Vejd. Film je dobio i ništa lošiji rimejk 1997. u režiji Džejmsa Mangolda.

Pucnjava popodne (Ride the High Country / r: Sem Pekinpo / 1962)

Smešten zapadno od Misisipijia, drugi film čuvenog "Krvavog Sema" nije zabeležio uspeh prilikom premijere, ali je vremenom stekao kultni status. Iako na izmaku karijere, glumci Rendolf Skot i Džoel Mekre briljiraju u ulogama bivših "ljudi od zakon" koji završavaju poslednji zadatak. Ostao je upamćen Džoelov citat: “All I want is to enter my house justified!”

Bilo jednom na Divljem zapadu (C'era una volta il West / r: Sergio Leone / 1968)

Legendarni film Serđa Leonea predstavlja vrhunac špageti-vesterna, a mnogi smatraju i celokupnog vestern žanra. Reč je o prvom delu, prilično nepovezane epske trilogije koju čine i "Za šaku dinamita/Bila jednom jedna revolucija" i "Bilo jednom u Americi". Nasilna, elegična poema, romantična i marksistička, filmska priča koju predvodi Henri Fonda u ulozi razbojnika. Ah da, i ta hipnotišuća muzika Enija Morikonea

Vrata raja (Heaven’s Gate / r: Majkl Čimino / 1980)

Film koji će u avgustu ponovo na kratko ući u bioskope, tokom prvog prikazivanja bio je sasečen od strane kritike. Radnja filma smeštena je u 19. veku u Vajomingu, a inspirisana je Ratovima okruga Džonson koji su osvetlili velike klasne i etničke tenzije na američkom zapadu. Čimino je napravio neverovatnu metaforu za Ameriku u devetnaestom veku, vizuelno raskošnu, snimljenu za sva vremena.

Neoprostivo (Unforgiven / r: Klint Istvud / 1992)

Kako je vreme odmicalo, popularnost vesterna je varirala, ali je svako malo publiku i kritiku i dalje osvajala po koja kaubojska priča. Tako je početkom devedesetih Istvud snimio film koji je osvojio brojne nagrade ali i podsetio publiku na čari vesterna. U centru radnje je nekadašnji revolveraš Bili Mani koga pozamašna nagrada mami da ostavi miran život i ponovo se lati oružja. Čast, samopoštovanje i niz etičkih dilema uklopljeni su u film koji je Istvud posvetio Donu Sigelu i Serđu Leoneu.

U sedlu sa đavolom (Ride With the Devil / r: Ang Li / 1999)

Još jedan film "zapadno od Misisipija", smešten u osvit građanskog rata. Lik sina nemačkog imigranta oživeo je Tobi Megvajer, koji odlučuje da se sa svojim najboljim prijateljem priključi južnjačkim gerilcima Bušvakerima. Li je doslovce ućutkao kritičare koji su tvrdili da ne ume da režira akcione scene., Ovo je verovatno poslednji veliki vestern dvadesetog veka, dok bi "Planina Broukbek" označila verovatno prvi značajni vestern dvadeset prvog veka.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.