PREMIJERE: Australija

Izvor: B92, 22.Jan.2009, 17:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

PREMIJERE: Australija

Baz Luhrmann je hteo mnogo toga. I to nije mana, nego vrlina ovog filma.

Australija/ Australia (2008)

r. Baz Luhrmann

selektah: sedam od deset

Prvo o čudu. U nedelju, 19. januara, u 20h, sala 6 bioskopa "Ster City Cinema” u kojoj se prikazivao film Australia, bila je dupke puna! Baš zato što za sebe ne bih rekao da retko idem u bioskop, pa znam koliko nas tamo ima, ovo nije bilo samo prijatno iznenađenje. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << Ovo je bilo čudo!

A onda bi trebalo i da vas upozorim na trejler za ovaj film. Grozan je. Laže. Pravi lažnu sliku o filmu. I čini da verujete da je ovo još jedna u nizu onih lažno-epskolikih ratnih drama, poput Pearl Harbour-a. Mislim, jeste, ali ne na način na koji ćete zbog toga prevrtati očima umesto da gledate film.

Priča kaže da je Baz, smeštajući radnju svoje Australije u 1939. godinu, zapravo želeo da napravi omaž dvama klasicima snimljenim te godine- filmovima Gone With The Wind i Wizard Of Oz. Prevedeno na jezik nas koji se pravimo da ne znamo šta bi to moglo da znači, to znači da je Baz zamislio jednu raskošnu, ratnu melodramu koja ima dovoljno fantazije da i mlađahno dete može da uživa u njoj. I što se tiče prvih dva sata ovog 165 minuta dugog filma, on je u tome i uspeo. Jer otprilike tu negde i završavaju sve vrline Australije i počinju sve njene mane.

Poigravajući se pravim početkom priče, Luhrmann nas prvo upoznaje sa dečakom Nullah-om, polu-Aboridžinom, koji radi na farmi "Faraway Downs” (kako biste opisali Australiju u dve reči?) i odrasta pod duhovnom supervizijom svog dede, vrača "King George-a”. Odmah zatim upoznajemo i leš Maitland-a Ashley-a, koji je vlasnik farme, a potom i njegovu ženu, Lady Ashley (iznenađujuće divolika Nicole Kidman) koja upravo stiže iz daleke Engleske uverena da zna s kakvim kravama njen muž provodi vreme down under. Društvo joj na putu do farme pravi Maitlandov gonič Drover (ipak nedovoljno šarmantni Hugh Jackman) čijim venama teče više aboridžanske krvi nego što bi to neki voleli.

Dok prva sekvenca najavljuje neku vrstu "domorodačkog vesterna”, ova druga, sa dolaskom Lady Ashley, slika je i prilika sočne screwball komedije tokom koje Kidmanova demonstrira svoj i dalje neiskorišteni talenat. Insistirajući na tome (baš kao i u svoja dva prethodna filma, Romeo & Juliet i Moulin Rouge!) da je život mesto preseka snova i stvarnosti, romanse i komedije, u kome ima dovoljno mesta i za apsurd i za nadu, Luhrmann započinje priču o obnovi "Tare”, pardon, "Faraway Downs”"

Uvođenjem motiva iz filma Wizard Of Oz (naročito naslovne teme Somewhere Over The Rainbow) postaje jasno da Baz putešestvije koje Ashley mora da prevali sa svojim drugarima i govedima kroz pustinju i prašumu Australije vidi kao neku vrstu prosvetljujuće avanture koju je Dorothy prevalila na putu za Oz. Čime je otvoren prolaz brojnim magičnim momentima (scena u kojoj Nullah sprečava krave da odu u provaliju) za čije autorstvo Luhrmann ne propušta da potpiše lokalne Aboridžine.

Jasno postavljen dramski okvir, veličanstven krajolik, ikonografija vesterna, paralelno rasplamsavanje romanse (Ashley-Drover) i majčinskih instikata (Ashley- Nullah), poigravanje sa motivima iz dva pomenuta klasika i posveta domovini, nažalost, nisu bili dovoljni za Baz-a.

Sa stizanjem u Darwin, on nepotrebno počinje da razvija nekoliko prekrupnih tema žrtvujući lepotu i uverljivost priče zbog velikih ambicija. Odmah po dolasku u prvi plan izbijaju izrazito rasistički stavovi belaca prema Aboridžinima, a naročito "mešancima”. Spletkarenja zlih industrijalaca ne stižu ni da zažive, a s neba se već spušta Drugi svetski rat u vidu japanskih bombardera. Meseci prolaze brže nego što su do malo pre minuti. Suncem tek osunčana veza Ashley i Drover-a protrčava kroz par montažnih sekvenci i stiže do svog klišeiziranog raskida koji se iz petnih žila upinje da nas podseti na čuvenu "Frankly, my dear, I don’t give a damn” scenu. Potencijal za ozbiljnu dramu topi se u previše mehaničkoj melodrami koja i sama, pritisnuta prevelikim brojem tragedija po broju likova, grabi sve moguće klišee ne bi li od nas iščupala bilo kakvu emocionalnu reakciju" Vrlo brzo u Australiji ne ostaje ni B od Baz-a Luhrmann-a.

Odjavna špica tokom koje smo informisani kada je (tek!) vlada Australije smanjila svoj rasistički doživljaj spram sirotih (mešanih) Aboridžina stvara kiseli ukus u ustima, jer sve deluje kao da B.L. nije želeo samo da snimi veeeliki film, već je hteo i da dobije Oskara za njega.

Ipak, Australia ostaje primer retko hrabrih pokušaja da se stvori filmčina razmera Gone With The Wind, a Baz Luhrmann je svakako jedini reditelj trenutno koji bi u tome mogao slavno da propadne. Jer uspeti u tako nečemu nije moguće.

Iz kengurove torbe,

Slobodan Vujanović

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.