Mikelanđelovi originali u Beogradu

Izvor: Politika, 30.Avg.2009, 23:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mikelanđelovi originali u Beogradu

Dva originalna crteža i reprodukcija remek-dela, slike „Tondo Doni” u temperi na drvetu Mikelanđela Buonarotija biće izloženi u Palati „Italija”

Dva originalna crteža Mikelanđela Buonarotija (1475-1564), čuvenog renesansnog umetnika, vajara, slikara, arhitekte i pesnika, biće prvi put u istoriji Srbije izložena – od 24. septembra do 15 oktobra – na izložbi pod nazivom „Mikelanđelo: Tondo Doni” u Palati „Italija” (Kneza Miloša >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << 56) u Beogradu. Reč je o crtežima „Bogorodica” i „Studija deteta”, nastalim na radu za remek-delo, sliku „Tondo Doni”.

Original „Tondo Doni”, koji se nalazi u Galeriji Ufici u Firenci, ipak nećemo videti u Beogradu, jer on zbog izuzetnog značaja ne gostuje u drugim izložbenim prostorima, Ali, publika će biti u prilici da vidi reprodukciju originala slike „Tondo Doni” u temperi na drvetu, pored dva originalna crteža, kao i sveukupno Mikelanđelovo delo putem izuzetno vernih reprodukcija (ukupno 15) koje će imati propratni tekst.

Zahvaljujući modernim tehnikama i visokoj rezoluciji fotografija, srpska publika moći će izbliza da vidi važna dela „božanskog” Mikelanđela: nazivi tih panela su „Život Mikelanđela”, „Mikelanđelo slikar”, „Detalji Mikelanđelovog dela”, „Mikelanđelo vajar” itd.

U stručnim beogradskim krugovima smatra se da će izložba posvećena Mikelanđelu biti veliki umetnički događaj jer njegovi originali nisu viđeni kod nas, tim pre što se crteži retko i pozajmljuju drugim muzejima pošto su osetljivi i zahtevaju da budu čuvani i izlagani na poseban način. Istoričari umetnosti smatraju da će izložba biti fina provokacija koja će mnoge naterati na razmišljanje.

Do neuobičajene i prestižne pozajmice dela došlo je zahvaljujući intervenciji Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu i Fondacije „Kaza Buonaroti” koja brine o bogatoj Mikelanđelovoj autografskoj zaostavštini.

„Sveta porodica” je i drugi naziv slike „Tondo Doni” koja je naslikana temperama na drvetu između 1503. i 1506. godine, po narudžbini bogatog trgovca i mecene Anjola Donija za venčanje sa firentinskom plemkinjom Madalenom Stroci.

Inače, okrugli format je bio veoma uobičajen u doba renesanse za dela poput ovog, koja su bila namenjena i posvećena nekom privatnom licu. Izbor ikonografskih i kompozicionih elemenata u ostvarenju „Tondo Doni” je originalan i snažan. Predstavljeni su Sveti Jovan, Bogorodica i dete.

„Tondo Doni” je zaista originalno delo koje pleni svojom kompozicionom snagom i hromatskim izborom, a ikonografskim motivima anticipira poruku koja je, primerima, iskazana u delima Sikstinske kapele: prevazilaženje paganske ere predstavljene nagim figurama, a uzrokovano dolaskom Hrista i Hristovog spasenja. Naziv „tondo” se odnosi na formu – kružni panel na kojem je Mikelanđelo radio, a koji se odlikuju monumentalnošću proporcija, čvrstinom figura koje izgledaju kao da su vajane, svetlinom boja i dinamikom.

Mikelanđelo je bio jedan od najinspirativnijih stvaralaca u istoriji umetnosti.

Njegova najpoznatija dela su freske sa tavanice Sikstinske kapele u Vatikanu. Kad je reč o vajarstvu, jedno od njegovih najznačajnijih ranih dela je „Pijeta”, koja se nalazi u Bazilici Sv. Petra u Vatikanu, a njegovu slavu potvrdila je izrada statue „David” za Firentinsku katedralu. Mikelanđelo je bio glavni arhitekta Bazilike Sv. Petra u Vatikanu i, naravno, mnogo toga je još stvorio.

Uspevao je da razotkrije sve tajne ljudske skulpture antičkih vajara i već za života je smatran legendom.

B. Lijeskić

[objavljeno: 31/08/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.