Hronika 49. Susreta amaterskih pozorišta Vojvodiune(SAPDV) u Staroj Pazovi

Izvor: TvojPortal.com, 26.Maj.2011, 18:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Hronika 49. Susreta amaterskih pozorišta Vojvodiune(SAPDV) u Staroj Pazovi

TRČI, FEMO, TRČI! Kulturni centar Kula: Jovan Sterija Popović: Zla žena;režija, scenografija, izbor muzike: Dragan Ostojić; igraju:Sekule Anđelić (Grof Trifič); Ksenija Vukorep(Sultana, njegova žena);Vanja Božović (Persida, sobna služavka); Stevan, služitelj (Jovan Popović); Sreta, čizmar (Kamenko Bertić), Pela, njegova žena (Miljana Ninić). Premijera odigrana: 27. januara 2011;   Izvdena na Susretu APDV (SAPDV) 24.maja 2011.



Kula –rekorder po  >> Pročitaj celu vest na sajtu TvojPortal.com << broju nastupa na SAPDV
Kulturni centar Kula je rekorder po  broju predstava (34) odigranih  na SAPDV tokom njegovog poluvekovnog trajanja  (osnovan 1960,. u Kikindi,  ali zbog ekonomske i političke krize u Srbiji nije održavan 3 godine, od 1993.do 1996.,kad je obnovljen  i od tada se stalno održava u Staroj Pazovi). Pre Kulskog pozorišta  rekord po učešću na SAPDV je održalo Narodno pozorište u Kikindi koje   je bilo i domaćin ove manifestcije na kojoj je od početka  do prelaska u profesionslni status (1993.) nastuplio 32 puta.  Pored Kulturnog centra  koje deluje u opštinskom središtu, u ovoj bačkoj opštini sa oko 50 hiljada stanovnika (sama Kula 20 hiljada), veoma je razvijen pozorišni život i u drugim naseljima u opštini, a posebno Rusinski narodni tetar „Đađa“, u Ruskom Krsturu, selu sa oko 5 hiljada stanovnika, jedino selo u Evropi sa profesionalnim teatrom  od 2003,) koje je inače dok mu je ansambl bio amaterski učestvovao na SAPDV 23 puta, a desetak puta i na Republičkom festivalu u Kuli i Festivalu dramskih amatera Jugoslavije na Hvaru, odnosno Trebinju. Kulskom i Krsturskom pozorištu ozbiljno konkuriše AP“Stevan Sremac“iz Crvenke koje je pored 27 nastupa na SAPDV postizalo i  viosoke domete na Republičkom i Jugoslovenskom festivalu. Ako se uzme u obzir i 8 predstava  amatera iz Kruščića, kao i 4 iz Sivca, onda se dolazi do zadivljujućeg bilansa da su pozorišni ansambli sa područja kulske opštine na 49 SAPDV izveli 96 predstava od ukupno  451 prikazane na ovoj najvećoj  vojvođanskoj manifestacji umetničke samodelatnosti.
Duže od dve decenije reditelja Petra Ujevića Kulsko pozorište je vrhunske domete postizalo tokom  veoma plodnog preko dve decenije dugog  delovanja redtelja Petra  Ujevića, koji je na kulskoj sceni postavio  preko tideset predstava,  pretežno modernih dramskh pisaca  druge polovine XX veka,  jugoslovenskih  i  stranih   autora za čije je inscenacije redovno bio nagrađivan na festivalima, susretima i smotrama. Posle njegovog penzionisanja i odlaska iz Kulskog pozorišta, ovaj teatar je devedesetih godina izvodio bledunjave, jedva umetnički žive predstave, ali to posustajanje, na sreću     glumaca  i   publike, nije dugo  trajalo, zahvaljujući rediteljskom   angžovannju Dragana Ostojića, stalnog glumca Narodnog pozorišta iz Kiknde koji   tokom prve decenije ovog veka  svake sezone postavi  po jednu, a često  i po  dve predstave na scenu Kulskog pozorišta,  čiji se dometi na festivalima  vrlo visoko vrednuju. To se desilo i sa njegovom  scenskom realizacijom    Sterijine “Zle žene“ koju je kao najuspešniju predstavu  sa 40.Zonske smotre u  Crvenki  na ovaj Susret  doveo Bogdan Ruškuc, selektor.

Reditelj Ostojić otključao jednu od riznica dobroćudnog Sterijinog humora Precizna, inventivna i maštovita režija kojom je Ostojić uspeo da otključa jednu od bezbrojnih, ali zakamufliranih Sterijinih riznica dobroćudnog smeha, koji inspiriše da se napijajući sa njegovog vrela,  i sami otvorimo za smešne tačke našeg bića, ostvarena  u dekoru “instalacije“ od  paučine u koju su umesto  pauka “umrežene” jegnjeće, ukrasne kože  u domu grofa Trifića  i supruge mu Sultane,i prevrnute, specijano štavljene za “namensku proizvodnju” koje krase radionicu čizmara Srete, Sterijinog preteče pedagoga Makarenka. Damsko  ogledalo i nekoliko stilskih stolica u grofovom “dvorskim”  odajama koje namćorasta, besna Sultana nije imala vremena ni da primeti  jer se sve vreme ničim izavana  “zdravo jedila”, dok je u “pedagoškoj koloniji, radionici života”,sali za prevaspitavanje, to jeste samostalnoj  čizmarskoj radnji Srete čizmara, osim jednog  kožuha -pokrivača  po kojemu je Sultana prinudno savladavala, ugalvnom kroz praksu kratak kurs tadašnjeg  odgojnog bolonjskog bedekera i jedne kante limene u kojoj Sreta rashlađuje flašu rakije  čiji je zatvarač odbacio jednom za svagda  radi obnavljanja Arhimedovog zakona. Ako se svemu doda muzika koja je lerpšavu, šarmantnu igru glumaca razgaljivala tako da su umiljato plivali kroz smehom  oslikane  pripitomljene scenske  akvarele, onda je moralo i nastati ono ushićenje publike do koga retko kad dolazi, ali kad  se već jednom desi, onda prevladaju takva osećanja  kojima se pozorišna igra prepoznaje i  oglašava kao duboka čista radost čovekova.
Ma koliko trajala. A trajala je nepun sat, jer je pozorišni gatalac Dragan Ostojić čije  je glumačko i rediteljsko, celovito umetničko biće postavljeno na duhovitim nekim panjevima, kao ne daj Bože, baš sva Venecija, tako je tempirao. To je jedna od retkih amaterskih predstava za koju su gledaoci zažalili što se tako brzo završila. A bilo ih je   u skoro punoj sali od preko 400 sedišta i starih i mladih, ovih poslednjih, na sreću znatno više, a i dece je bilo, ona se uvek oglašavaju čistim,reklo bi se prozirnim smehom iz kojeg se može piti radost kao iz najbistrijih  planinskih potoka. Moramo biti oprezni kad počnemo da govorimo o glumcima, amaterima koju u prevodu na srpski znači ljubitelj, a onaj koji voli poput glumca ljubitelja, to čini celim bićem svojim. lpak i strogi Stanislavski bi  verovatnio rekao ono što je retko kad izgovarao u svom studiju i na probama  svog slavnog MHT:”Верю!“, а inače se skoro uvek od njega moglo čuti nešto savim suprotno „Не верю“.(Tako se zove i  predstava iz najnovije produkcije jednog od vodećih pozorišta legendi, MHT-a).Sekula Anđelić, visok, prav,odmeren u izrazu i gestu, grofovski vlada mizanscenom,,tu je uvek spreman  da smireno, uvek blagim i odabranim rečima smiri svoju voljenu „goropadnicu„, spremajući joj u potaji prevaspitavanje kod čizmara Srete,   u komediji zabune, čime ustvari ova predstava i počinje  da funkcioniše kao neki izvor  smeha u brdima.  Sultana Ksneije Vuković  od rođenja žustra, razmažena, niko joj nije po volji, vikala bi i plakala glasnije kad bi mogla, ali je u toj „aktivnosti„ dostigla maksimum, pred Sretinim kaišem drhti, ali sve to sporo napreduje kako bi se gledaoci što duže smejali, i svi njeni postupci su duboko psihološki opravdani sa pokrićem, sve je nekako samo po sebi sazrevalo tako je delovala neusiljeno, prirodno, ubedljivo. Njena dupla „suparnica„ iako fizički nije na nju ličila, Miljana Nikić  kao Pela, nekako se prebrzo navikla  da živi zapravo kao grofica, a ko i ne bi, kad mu se ukaže prilike da uživa u tim dvorima i sarajima, a kamo li ona, čizmareva žena. Jovan Popvić  i „partneraka„  mu Vanja Božović tako su izvršavali poslove i radne zadatke služitelja i sobne služvke kao da su ne samo sa odličnim, nego i kao učenici generacije završili pozivno-usmereno obrazovanje –usmerenja grofovske posluge. Ako im je u Sterijinom tekstu bilo štogod teško ili manje razumljivo, reditelj Ostojić im je na dopunskoj nastavi sve objašnjavao pa su otud bili tako okretni, a simulacija seksa u nagoveštaju bila je tako čedna da su se čak i deca  u sali tome smejali kao nekim kerefekama  stilskih vežbi sa Persidinim nogama. I tako najzad dođosmo do Kamenka Berića, prvaka drame svekolikog amaterskog glumišta Vojvodine, omanjeg ali kao od bačkog brega odvaljenog,  okruglog lica i da mu nije šubare, ali kad je većma, neka je i nosi, što on uglavnom i radi, ali zašto i ne bi, kad mu tako lepo stoji sa „grdoćom“. Njegov Sreta ne divani mnogo na bini, a  i od onoga što mu je Sterija  ostavio u  bilansu vokabulara, više od polovine mu je „zaplenio“ reditelj Ostojić. Jer ne glumi se samo tekstom, nego valjda još nečim. Ovaj  samostalni  zanatlija , po potrebi sužbe anagažovan školski pedagog na ,je tako uspešno održao čas očigledne nastave, da mu je Sultana nekon toliko peripetija, zamalo se utopivši u zabunama , bila zahvalna što je  postala ucenica generacije, iako je bila jedina polaznica Makarenka čizmara Srete.
Informativni razgovori ili „Trči, Femo, trči!” A onda su, kao i posle svake predstave, i glumci i  gledaoci  pozvani na informativne razgvore koje uz sudelovanje žirija  (Saše  Latinovića, reditelja, Vesne Ždrnje, glumice i profesorke Akademije umetnosti u Novom Sadu  i Miloša Jakovljevića, dramaturga) , vodi u holu pozorišta Miloš Lazić,  pozorišni producent i direktror RTV Stara Pazova (za svaki slučaj). On je odmah na početku razgovora postavio pitanje glumcima (pošto je reditelj igrao u predstavi u svom pozorištu u Kikindi, pa je zbog toga bio odsutan sa lica mesta ) :zbog čega  se igra  ova predstavi  u kojoj se primenjuje nasilje u porodici kao preporučljiva i efikasna pedagoška mera  prevaspitavanja od ekstremizma, makar se on izražavao u sadržaju i formi žensog jogunstva.? I još neki gledaoci, pa i članica žirija Vesna Ždrnja koja je posebno akcentovala totalnu politnekorektnost tretmana žene u predstavi , a i šire, pa i dublje, su  se pitali: Šta će reći nevladine organizacije? Jedan od gledalaca je mislio da se pod “navaldinim organizacijama “ podrzumevaju neke tajne službe koje su protiv  Vlade  Hrica, stalno zaposlenog saradnika u  Centru za kulturum izvršnog organizatora ove smotre, inače domaćina kulskom ansamblu, pa je sa zabrinutošću odmah počeo spremati za pružanje otpora rukovodeći se  načelom koji je duboko srastao sa bićem svakog našeg građanina, bez obzira da li voleo pozorište i Steriju ili ne „Ništa nas ne sme iznedati.“
Sofort tražiti izvinjenje od Sterije zato što je uvredio tolike žene
Preovladalo je mišljenje da se od Sterije zahteva izvinjenje za pretrpljeni bol i poniženja i fizičku torturu kroz koje je morala proći gospođa Sultana, liderka pokreta za rodnu ravnopravnost. Najpoznatiji golubinački glumac i zamenik ditrektora Centra za kulturu, Milan Dudić, je direktno  sa autbuske stanice  došao na ideju da morano dasti sve od sebe i kao obično još više od drugih , a naročito od Zavoda za kulturu Vojvodine  kako bismo izdejstvovali Sterijino post retro izvinjenje, (ako može postmoderno, zašto ne bi moglo i post retro,samo što nidu spojeni , ili bar retroaktivno , koje je spojeno) i za Femu, koja je mako ćemo pravo, više stradala i podnela neuporedivo impozantniji učinak  duševnih bolova i od Pele i Sulatne zajedno. Voditelj razgovara se sa tim potpuno složio podsetivši na  postupak jednog pozorišnog delatnika kad je pod izgovorom da zbog pretrpljenih poniženjs i govora mržnje skida Femu, odnosno „Pokondirenu tikvu“ sa repertoara, pokukušao da  sa glumice koja je taj Sterijin lik u porocesu rehabilitacije tumačila,skine sa glumice garderobu i to deo po deo, što je bilo  politički nekorektno, ali po mišljenju tog, možemo ga slobodno nazvati izgrednika, savim efikasno jer joj neće više nikad pasti na pamet da se popne na repertoar. Pozorišni amater veteran Milan Pjevac, koji je nedavno proslavio 60 godišnjicu svog prvog pojavljivanja  na amaterskoj pozornici  sa koje je I večeras divanio (igrao je još onda  obe  uloge u duodrami  Zec i Fiskultura) je  došao na ideju  da se za  postradali ženski  trio u sastavu  Fema, Pela, Sultana, obezbedi bar za privremeno sigurna ženska  kuća u nedavno otvorenom veleleponom zdanju Srpske,  junačke ,sigurne žrndkr I  fudbalske kuće u Staroj  Pazovi, što su aplauzom podržali svi ptisutni osim kulskog glumačkog ansambla koji je izdvojio kolektivno mišljenje. Voditelj razgovora, , inače Vojčanin, se dosetio ko može da izdejstvuje izvinjenje kod Jovana Sterije Popovića: “To može da učini jedno moj suseljanin, Vladislav Čikoš, koji je kako navodi naučnik i književnik Živan Milisavac, upisao prvu godinu prava dana 20.septembra 1828.g., istog dana, čak i sata kad je upisan i J.S.Popović  sa kojim je naš Vojčanin bio i cimer. A sve se to dešavalo u slovačkom gradu  Kežmarku („gradu sira„, pa su stoga Vojčanke poznate po najkvalitetnijem siru na Pazovačkoj i Zemunskoj pijaci). Ako to ne bude uspelo Vladislavu  Vojčaninu Čikošu, da kod svog školskog druga i cimera izdejstvuje izvinjenje što je sprečio Femu da nas uvede u Evropu, pa joj se čak i zbog toga rugao, a opravdavao I  podsticao nasilje  u porodici glede Srete čizmša protiv  nedužne žene mu zakoniter  Pele i zabunom mu pod kaiš dospele Sultane m onda neće niko“ - završio je  dvoju završnu reč voditelj razgovra Miloš Lazić, pozorišni producent i Vojčanin. Deklaracija je prihvaćena  većinom glasova, pošto nije prošao amandman jednog prisutnog koji se predstavio kao “neznani gledalac” da bi „Ministarstvo kulture Srbije i Pokrajinski sekretarijat za kulturu zbog njihovog odnosa prema pozorišnom amaterizmu trebalo smatrati nevladinim organizacijama, a da je Sterijino pozorje odavno sterilno, pa  zato tako i treba da se zove: Sterilno pozorje.”
Zaključak:sniniti film”Trči, Femo, trči !”
 Na kraju informativnog razgovora vođenog povodom drastičnog slučaja nasilja   nad ženom u porodici izvršenog od strane jednog, a uz odobravanje, pa čak i podsticanje više lica, pretežno  gramatičkog i samo delimično prirodnog  muškog roda, broja i padeža,   usvojen je zaključak da se u produkciji RTV Stare Pazove i Kule snimi montažno- demontažni   dokumentaciono-igrani  film o ženama kao Sterijinim žrtvama pod naslovom “Trči, Femo, trči” koji će pratiti muzika na stihove iz pesme sa nedavno snimljenog CD   “Trči, Girko, trči “koji je postao hit lokalne RTV   :”Trči, Griko, trči / “Putevi nam nove krči/ U crevima dok nam krči /,A ti, Gricko  samo trči. /Trči, Gricko, trči /Sa osmehom nasred lica / Ti si naša darovnica /Ko te ima , taj te sadi/ Svakog leta na estradi/U saksije od plastike / Rasađuju tvoje slike /Za reviju i zrcalo / Uvek im je slika malo ./”
Branko Rakočević

stara pazovaamatersko pozorištetrči femo trči

Nastavak na TvojPortal.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TvojPortal.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TvojPortal.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.